به گزارش سرويس نقد رسانه 598 به نقل از خبرگزاری فارس، سعید مستغاثی کارشناس مسائل سینما و هنر در
شانزدهمین نشست از سلسله نشستهای ایستگاه بیداری که به همت معاونت تحلیل و
بررسی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در محل سالن
اجتماعات نهم دی این دانشگاه برگزار شد ضمن اشاره به این موضوع که
ریشهیابی وضعیت کنونی سینمای ایران و اینکه چرا پس از 33 سال از پیروزی
انقلاب اسلامی علی رغم همه تلاش نیروهای متعهد، هنوز سینما و سینماگران
درگیر تفکر غربی و اینگونه معضلات هستند را نیازمند تبار شناسی تاریخی از
ورود سینما به ایران و بررسی وضعیت تاریخی آن دوره دانست و افزود: سینما
در شرایطی از غرب وارد ایران شد که جامعه سنتی ما به شدت مورد هجمه تجدد و
غرب گرایی قرار داشت و این ابزار نیز مانند روزنامهها و مدارس عالیه و...
ترویج تجدد را دنبال میکرد.
وی با بیان اینکه سینما به شکل امروزی خود یک هنر کاملاً وارداتی است و
هنوز پایههای تفکر فراماسونری در آن وجود دارد، افزود: در تاریخ سینمای
ایران اولین سالنهای سینما، اولین تجربههای ساخت فیلم مربوط به لژیونرهای
فراماسونر مثل علی وکیلی، اسحاق زنجانی و... است که این نکته خود نشانگر
هدف ورود و شکلگیری سینما در ایران است، در سینما ایران هجمه به دین و
لایههای اخلاقی جامعه سنتی ایران هدف قرار میگیرد که در روند فیلمها،
پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نیز به خوبی مشهود است. برای
جریان شناسی نفوذ این تفکر فقط باید قطعات تاریخ را مانند پازل کنار هم
قرار داد.
مستغاثی در ادامه با تاکید بر این موضوع که با پیروزی انقلاب شکوهمند
اسلامی ایران با محوریت یک مرجع تقلید، همه تلاشها و برنامهریزی غرب برای
ترویج فساد و از بین بردن عقاید دینی مذهبی مردم ایران به شکست منجر
شد،گفت: این به این معنی نیست که غرب دست از فعالیت برای پیشبرد اهداف خود
برداشته است که دشمن در جبهه مقابل یک لحظه از فعالیت باز نمیایستد. با
وجود تلاش بسیاری از نیروهای متعهد در سینمای ایران اما هنوز تفکر غرب زده و
وارداتی در میان سینماگران ما وجود دارد که خود باعث شکلگیری وضعیت کنونی
سینمای ایران شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که برای اینکه در سینمای ایران نگاه شهید آوینی و
آن سینمای اسلام ایرانی که ایشان بر آن تاکید داشت رواج یابد و سینماگران
به آن حقیقت اصلی آمیختگی تفکر دینی و هنر دست یابند چه اقدامی باید انجام
داد، افزود: باید بگوییم در موقعیت کنونی متاسفانه عدم آگاهی و تحقیق قشر
دانشجو در تاریخ سینما به ضرر امروز ما است.زمان نقد و تحلیل گذشته است
باید وارد میدان شد و این مسیر را ادامه داد ضعف سینمای ما به دلیل فقر
تفکر دینی و نبود نگاه اصیل به هنر و استفاده از ظرفیت بالای هنر است.
وی در پایان افزود: اگر همه ما در هر کاری خود را منتظر موعود بدانیم و این
انتظار را در هر حالی در نظر بگیریم به فکر خواهیم افتاد که کاری که انجام
میدهیم برای صاحب الزمان(عج) باشد و در زمینه سازی برای ظهور ایشان
اثر داشته باشد که در این میان زبان هنر بهترین ابزار است.