کد خبر: ۳۰۸۵۰۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رسالت، در حالي که بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي همچنان نسبت به هرگونه توافق هسته اي با ايران هشدار داده و بيانيه لوزان را نيز گام مثبتي در مسير مذاکرات هسته اي با تهران نمي داند، وي با معضلي به نام « ناتواني در تشکيل کابينه» دست و پنجه نرم مي کند.همين مسئله سبب شده است تا برخي از تحليلگران مسائل خاورميانه ، توان وي جهت سنگ اندازي هاي بيشتر در مسير مذاکرات هسته اي را در آينده زير سئوال ببرند. هم اکنون نتانياهو فرصت زيادي جهت تشکيل کابينه ندارد اما به نظر مي رسد برخي احزاب صهيونيستي مانند کولانو و شاس همچنان تمايلي مبني بر حضور در دولت ائتلافي وي ندارند.

از سوي ديگر، حضور افرادي مانند ليوني و هرتزوگ در کابينه ائتلافي نتانياهو، به معناي ايجاد کابينه اي چند تکه با حداکثر ضريب آسيب پذيري مي باشد.

در چنين کابينه اي، شاهد جدال دائمي دو حزب دموکرات و جمهوريخواه آمريکا با حزب کاديکا و ائتلاف هاتنوعا-کار خواهيم بود. روزنامه «هاآرتص» گمانه‌زني کرد که با توجه به افزايش فشارهاي بين‌المللي بر نخست وزير رژيم صهيونيستي بر سر مسئله فلسطين، احتمال او وادار به تشکيل کابينه ائتلافي با احزاب چپگرا از جمله «اتحاديه صهيونيست» شود.اين خبر درست زماني منتشر شده است که نتانياهو و آئويگدور ليبرمن در حال ابراز خشم خود بر سر هرگونه توافق هسته اي با ايران ( پس از قرائت بيانيه لوزان ) هستند.

روزنامه «هاآرتص» در گزارشي نوشت به‌رغم آنچه «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير اسرائيل تلاش مي‌کرد وانمود کند، هيچ دولت خارجي در انتخابات اخير اسرائيل مداخله نکرد، اما اظهارات جامعه بين‌المللي و به ويژه آمريکا، بعد از انتخابات مي‌تواند به عنوان دخالت در امور داخلي اسرائيل تلقي شود زيرا آنها نتانياهو را به سمت تشکيل کابينه ائتلافي با «اتحاديه صهيونيست» (به رهبري «آيزاک هرتزوگ») سوق مي‌دهند.هاآرتص درا ين خصوص نوشته است در حالي که دولت‌هاي خارجي از دخالت در انتخابات اسرائيل خودداري کردند، نتانياهو آنها را به اين کار متهم کرد تا در طول رقابت‌هاي انتخاباتي، يک سرمايه سياسي به دست آورد. اما بعد از اينکه انتخابات تمام شد، جامعه بين‌المللي سکوت خود را شکست. بعد از مشخص شدن نتايج انتخابات، موجي از انتقاد از اظهارات نتانياهو شروع شد.

ريشه يابي موضوع ناتواني نتانياهو در تشکيل کابينه چندان دشوار نيست. رهبران اروپايي سخنان نتانياهو عليه جمعيت اعراب در اراضي اشغالي و اينکه کشور فلسطيني تشکيل نخواهد شد، را محکوم کردند. در حالي که روابط آمريکا - اسرائيل به پايين‌ترين سطح خود رسيده، باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا نفوذ بيشتري بر اسرائيل دارد. و در حالي که فرانسه براي تدوين و تصويب قطعنامه ديگر شوراي امنيت سازمان ملل درباره پارامترهاي راه‌حل مناقشه اسرائيل - فلسطيني‌ها اقدام کرده، نتانياهو فشار را احساس مي‌کند. احتمال دارد اين بار آمريکا اين قطعنامه را وتو نکند.بر اساس اين گزارش، زماني که نتانياهو در دسامبر 2014 خواستار برگزاري انتخابات جديد شد، بهانه او لزوم وجود کابينه‌اي يکدست بود. او بارها به افکار عمومي گفت يک ليکود قدرتمند در ميان احزاب راستگرا مي‌تواند ثبات را تضمين کند و نتايجي به بار آورد. اکنون که مذاکرات تشکيل کابينه ائتلافي در حال انجام است، ترجيح نتانياهو تشکيل کابينه‌ ائتلافي راستگرا با 67 کرسي از 120 کرسي کنست (پارلمان اسرائيل) است. اما با توجه به فشار بين‌المللي، او اهميت ائتلاف با چپ‌ها را درک کرده است. بدون چنين شرکايي،‌ نتانياهو مي‌داند با چالش‌هاي بسياري روبرو خواهد شد. در اين ميان، «آيزاک هرتزوگ» درباره مسئله پيوستن به کابينه نتانياهو انعطاف‌پذير است. از اين رو، افزايش فشار بين‌المللي در اين مرحله مي‌تواند هرتزوگ و نتانياهو را به يکديگر نزديک سازد. در اين ميان، برخي تحليلگران معتقدند که نتانياهو در عمل چاره اي جز ائتلاف با ليوني و هرتزوگ نخواهد بود زيرا در غير اين صورت، کابينه راستگراي احتمالي تشکيل شده، در ميان متحدان و حاميان غربي تل آويو از حمايتي برخوردار نخواهد بود. همان گونه که اشاره شد، نخست وزير رژيم اشغالگر قدس جهت تشکيل دولت، نياز مبرمي نسبت به ائتلاف با حزب « کولانو» و « شاس» دارد، اما فعلا هر دوي اين احزاب دست راستي و تندرو به نتانياهو چراغ قرمز نشان داده اند.در اين انتخابات حزب ليکود 30 کرسي و ائتلاف کار-هاتنوعا 24 کرسي را کسب کرده‌اند. پس از اين دو حزب ليست عرب متحد 13 کرسي، حزب يش‌عاتيد 11 کرسي،‌کولانو 10 کرسي، بيت يهودي 8 کرسي، شاس 7 کرسي ، يهوديت تورات متحد 7 کرسي و اسرائيل بيتنا هرکدام 6 کرسي را از آن خود کردند.

در نهايت اينکه سکته اتمي نتانياهو در جريان مذاکرات هسته اي لوزان، با سکته اي سياسي عجين شده است. در اين ميان،نتانياهو از يک سو با چراغ قرمزهاي برخي اعضاي 1+5 در خصوص بر هم زدن مذاکرات هسته اي رو به روست و از سوي ديگر، شرايط داخلي در سرزمينهاي اشغالي نتانياهو را به صورت ناخواسته به سمت تشکيل دولتي متشکل از حزب ليکود و ائتلاف هاتنوعا-کار سوق داده است. بديهي است که در اين معادله، نتانياهو بازنده اي مطلق خواهد بود. بازنده اي که حتي بسياري از هم پيمانان وي در داخل سرزمينهاي اشغالي مانند آويگدور ليبرمن نيز آينده تاريکي برايش متصور هستند!

*عليرضا صادقي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها