کد خبر: ۳۰۸۴۹۸
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايسنا، يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، گفت: دانشمندان هسته‌اي کشورمان در دوران سخت تحريم روي پاي خود ايستادند و دانش بومي هسته‌اي توليد کردند.

اسماعيل کوثري در گفت‌وگو با ايسنا، در ارزيابي از توان هسته‌اي کشور در روز فناوري هسته‌اي، گفت: دانشمندان هسته‌اي ايران در دوران سخت تحريم موفق به توليد اورانيوم 5 و 20 درصد شدند و اکنون نيز 19هزارو 800 سانتريفيوژ فعال را مديريت مي‌کنند. آنان موفق به توليد ميله‌هاي سوخت و قرار دادن آن در قلب رآکتور شدند. اين عزيزان موجب شگفتي و حيرت جهانيان شدند.

وي با بيان اين‌که «تيم مذاکره کننده هسته‌اي با چنين پشتوانه قوي پشت ميز مذاکرات نشسته است»، گفت: غربي‌ها در ابتدا تصور مي‌کردند جمهوري اسلامي ايران با داشتن بيش از 8 هزار کيلو اورانيوم با غناي 5 درصد و 196 کيلو اورانيوم 20 درصد در پي ساخت بمب هسته‌اي است، اما بيانيه لوزان نشان داد که نگراني‌هاي آنان بي‌مورد بوده است.

وي ادامه داد: متأسفانه در ژنو پذيرفتيم تا نيمي از اورانيوم 20 درصد را به 5 درصد کاهش دهيم و نيم ديگر را اکسيد کنيم اما طرف آمريکايي آن‌طور که بايد و شايد به تعهداتش عمل نکرد.

کوثري خاطرنشان کرد: توافق اوليه براي فعال ماندن بخشي از سانتريفيوژها در تأسيسات هسته‌اي کشور عيبي ندارد، اما بايد کليه تحريم‌ها يکجا لغو شود. علاوه بر آن بايد در بحث بازرسي و نظارت بر تأسيسات هسته‌اي به شدت دقت و هوشياري‌مان را افزايش دهيم و اين مسأله را هوشمندانه در متن توافق نهايي بگنجانيم تا مجبور نباشيم فراتر از پروتکل الحاقي تعهدي بدهيم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها