کد خبر: ۳۰۸۰۸۷
زمان انتشار: ۱۰:۰۲     ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
«وال استريت ژورنال» سفر اردوغان به تهران،تنها چند روز پس از صدور بيانيه لوزان را نشانه تلاش ترکيه براي گسترش روابط اقتصادي با ايران و بهره بردن از فرصت به دست آمده خواند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، «وال استريت ژورنال» سفر اردوغان به تهران،تنها چند روز پس از صدور بيانيه لوزان را نشانه تلاش ترکيه براي گسترش روابط اقتصادي با ايران و بهره بردن از فرصت به دست آمده خواند.
به گزارش خبرگزاري مهر، روزنامه آمريکايي وال استريت ژورنال در گزارش خود در اين‌باره آورده است: اين سفر تنها چند روز پس از دستيابي ايران و شش قدرت جهاني به چارچوب توافق هسته‌اي انجام شده که نشانه تلاش ترکيه براي سود بردن از اين مسئله در پي رفع تحريم‌هاي آمريکا و سازمان ملل در چارچوب توافق هسته‌اي است.

روساي جمهور دو کشور در جريان اين سفر براي تقويت روابط دو جانبه تلاش کردند و در عين حال تلاش کردند اختلافات ميان خود در زمينه سياست خارجي را در کنفرانس خبري مشترک کمرنگ کنند و در عين حال هر دو بر اراده خود براي مبارزه با تروريسم، تقويت روابط تجاري و همکاري مشترک در زمينه‌هاي مختلف از مسائل بهداشتي گرفته تا مسائل زيست محيطي تاکيد کردند.

اين در شرايطي است که رقابت منطقه‌اي ميان دو کشور باعث نشده اردوغان در سال‌هاي اخير از حمايت ديپلماتيک و اقتصادي از ايران در شرايطي که اين کشور به دليل برنامه هسته‌اي خود تحت فشار است، بکاهد. اقدامات ترکيه در حمايت از ايران در دوران تحريم موجب تعديل روابط اين کشور با ناتو شد، اما اکنون دولت ترکيه درصدد سه برابر کردن روابط تجاري خود با ايران است. به طوري که نيهات زيبکسي، وزير اقتصاد ترکيه تاکيد مي‌کند که آنکارا آماده‌ترين کشور براي روابط تجاري با ايران پس از لغو تحريم‌هاست.

در اين گزارش همچنين آمده است، روابط ايران و ترکيه از سال 2010 به پيچيده‌ترين شرايط خود در سال‌هاي اخير رسيده و آنکارا در اين سال‌ها با صادرات طلا به ايران با هدف کمک به دور زدن تحريم‌ها به اين کشور، به تهران براي صدور گاز و نفت به ترکيه کمک کرده است. ايران دومين تامين کننده عمده نفت و گاز و ترکيه است، به طوري که به نظر مي‌رسد مزاياي آشکار اقتصادي بازگشت ايران به روند نظم بين‌المللي باعث کمرنگ شدن اختلاف‌ها ميان دو کشور شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها