کد خبر: ۳۰۷۹۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۸     ۲۶ آذر ۱۳۹۰
کره جنوبي اعلام کرده که معاملات مالي خود را با بيش از 100 شرکت خصوصي که با برنامه اتمي ايران ارتباط دارند محدود کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یونهاپ کره جنوبی، تحریم های سئول احتمالا شامل واردات مواد پتروشیمی از ایران خواهد بود.

این تحریم ها بنا بر درخواست آمریکا از کره جنوبی اعمال می ود. واشنگتن از سئول خواسته تا همگام با کشورهای غربی تحریم هایی علیه ایران اعمال کند.
 
تحریم های کره جنوبی احتمالا شبیه به تحریم های هفته گذشته ژاپن علیه ایران خواهد بود. ژاپن جمعه هفته گذشته ۱۰۶ موسسه، یک شخص و سه بانک ایرانی را به فهرست قبلی تحریمهای این کشور علیه جمهوری اسلامی اضافه کرد. اما این تحریم ها شامل تحریم بخش انرژی ایران نبود.
 
مقامات دولتی کره جنوبی گفته اند که این کشور مانند ژاپن درصدد است تا به نحوی بتواند از تحریمها علیه سیستم مالی ایران معاف شود و با توجه به تحریمهای آمریکا علیه سیستم مالی ایران بتواند بهای نفت وارداتی از ایران را پرداخت کند.
 
کره جنوبی پنجمین وارد کننده بزرگ نفت خام جهان است و ایران حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز این کشور را تامین می کند.
 
منابع دولتی کره جنوبی به رویترز گفته اند: با توجه به این که سئول متحد نزدیک آمریکا در منطقه به شمار می رود، به دنبال معافیت و مستثنی شدن از تحریم های امریکا علیه موسساتی که با سیستم بانکی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی همکاری می کنند، است.
 
این منابع دولتی می گویند: درصورتی که کره جنوبی نتواند به چنین معافیتی دست یابد، تقاضای یک مهلت زمانی خواهد کرد تا برای پرهیز از درگیر شدن با تحریمهای آمریکا راه و چاره ای بیندیشد.
 
به نوشته یونهاپ، ایران برای دریافت بهای نفت خود حسابهایی نزد بانک "ووری" و بانک صنعتی کره (ای بی کی) دارد و سئول متمایل است این حساب ها باز بمانند. یک مقام دولتی کره جنوبی که نخواست نامش فاش شود، گفته است: ما "بستن" این حساب ها را مد نظر نداریم. کره جنوبی سال گذشته ۳۵۰ میلیون دلار مواد پتروشیمی از ایران وارد کرده و ۴۵۰ میلیون دلار از محصولات پتروشیمی خود را به ایران فروخته است. 

 

این در حالی است که سنای آمریکا دیروز پنجشنبه با تحریم بانک مرکرزی ایران موافقت کرد. مصوبه تحریم بانک مرکزی ایران توسط کنگره آمریکا چنین معافیتی را برای کشورهایی که با آمریکا در زمینه تشدید فشار بر ایران همکاری می کنند در نظر گرفته است.
 
طبق مصوبه کنگره آمریکا درباره تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نهادهای مالی و پولی که با بانک های ایرانی مورد تحریم آمریکا همکاری کنند، از فعالیت در آمریکا و بهره مندی از سیستم بانکی این کشور محروم خواهند شد.
 
تحریم بانک مرکزی ایران در راستای تشدید فشار بر جمهوری اسلامی برای به اجرا گذاشتن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین توقف فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم انجام می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها