• مطمئن شوید از نردبان مناسب بر روی دیوار مناسب بالا میروید؛ یعنی باید بازار رو به رشد مناسب را شناسایی کرده و هدف قرار دهید.
• از طریق محصول و یا خدمات نوآورانه خود، ارزش اساسی به مشتریان بدهید.
• خودتان را در صحنه رقابت متمایز کنید، در ضمن اینکه به یاد دارید خودتان و تیمتان در خدمت چه کسانی هستند.
• همواره نوآوری داشته باشید.
بهعنوان موسس یک شرکت تنها یک شغل ندارید، بلکه مسوولیت دهها کار با شما است: رهبری تیم، استخدامکننده، تولیدکننده محصول، بازاریاب، فروشنده، جذب مشارکت، تامینکننده مالی، مدیر، برگزارکننده جلسات، ایجادکننده تغییر، ریسککننده، نگهبان و تامینکننده وسایل محیط کار. این لیست همچنان ادامه دارد. علاوهبر همه اینها باید فردی سازگار و منعطف باشید، ارتباطات فروتنانه و در ضمن محکمی داشته باشید، سریع یاد بگیرید، فرآیندهای کسبوکار مهم را اجرایی کنید و نقشهای اجرایی را با هدف و تمرکزی مشخص دائما در برنامه داشته باشید. اگر اینطور نباشد، موفقیت تنها یک امید واهی و یک تجربه فانی خواهد بود. به یاد داشته باشید که ایدههای بزرگ در خانه شما نمیآیند، بلکه خودتان باید پیگیر آنها باشید.
اگر کارآفرین بودن کار سختی است، کارآفرین جوان بودن دشوارتر است. موسسان جوان که نسبت به همتایان مسنتر خود تجربه بسیار کمتری دارند، باید برای انجام همه کارهایی که در بالا گفته شد، آماده باشند و این در شرایطی است که دیگر افراد کهنهکار فعال در کسبوکار، از جمله مشتریان احتمالی، شرکا، کارمندان و سرمایهگذاران داوطلب در مورد کار آنها تردید دارند. کارآفرینان جوان که روی مشکلات مبهم کار میکنند، با مغایرتهای بزرگی روبهرو میشوند، اما آنهایی که موفق هستند، ارزش فراوانی به کسبوکار خود اضافه میکنند یا حتی در ساخت دنیای آینده تاثیرگذارند.
مجله فوربس به تازگی مجموعهای از کارآفرینان جوان و شرکتهای آنها را مورد بررسی قرار داده است. در اینجا 12 بنگاهی که احتمال موفقیت بالایی در آینده دارند، به همراه موسسان جوان آنها را معرفی میکنیم:
1) Chalk.com
مجموعه اپلیکیشنهای بهرهوری برای معلمان است که کاربردی مشابه برنامههای مایکروسافت آفیس برای آنها دارد. این مجموعه که در بیش از 20 هزار مدرسه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته، مشکلات برنامهریزی درسی، ارزیابی و تعامل را حل کرده و با تسهیل آموزش شخصی و تحریک موفقیت دانشآموزان، دردسرهای معلمان را مرتفع میکند. ویلیام زو، مدیرعامل و از موسسان Chalk.com میگوید: «من همیشه فکر میکردم معلمی شغل راحتی است. فکر میکردم معلمها یک کتاب آموزشی در دست میگیرند و از روی آن درس میدهند و در ضمن 3 ماه در سال را هم تعطیل هستند. این تفکر وجود داشت تا زمانی که با معلمهای دبیرستان خودم ملاقات کردم و فهمیدم آنها با حجم کاری زیادی دست و پنجه نرم میکنند و درگیر برنامهریزی درسی، ارزیابی و انضباط دانشآموزان هستند و به جز آن باید پاسخگوی والدین عصبی و قوانین بوروکراتیک اداری هم باشند. در دو مورد آخر کاری نمیتوانستم بکنم، اما برای تسهیل وظایف روزانه آنها طراحی Chalk.com را شروع کردم.»
2)Clef
برنن براین، مدیرعامل و از موسسان Clef ادعا میکند: «Clef رمز عبور را از بین میبرد و روشی امنتر و آسانتر برای ورود به سایتهای بدون استفاده از رمز عبور است. به این صورت که ما به جای هر چیز دیگری که لازم است کاربر حفظ یا تایپ کند، شماره تلفن او را شناسایی میکنیم. در حال حاضر Clef این قابلیت را برای بیش از 40 هزار سایت فراهم کرده و به سرعت در حال رشد است.
3)Codie
یک روبات اسباببازی و اپلیکیشنی است که برای نوجوانان طراحی شده است. آموزش برنامهنویسی خارج از کلاسهای سنتی تبدیل به یک صنعت شده، چرا که سازمانها – چه انتفاعی و چه غیرانتفاعی – برای انجام این کار خیز برداشتهاند.
آدام لیپز، مدیرعامل و از موسسان Codie در این زمینه توضیح میدهد «تکنولوژی پیرامون ما را فراگرفته و بسیار مهم است که کودکان علاوهبر دیجیتالی خواندن، دیجیتالی نوشتن را نیز یاد بگیرند. اسباببازیهای آموزشی در بازار وجود دارند، اما فاقد قابلیت کافی برای کمک به کدنویسی کودکان و نوجوانان هستند. ما میخواهیم ابزار بهتری ایجاد کنیم که الگوهای کدنویسی واقعی را به آنها میآموزد و Codie چیزی شبیه «لگو» برای معماران است.
4)Colatris
وقی یک اپلیکیشن وارد عرصه جهانی میشود، باید با فرهنگها و زبانهای هدف جدید سازگار شود و Colatris این کار را برای اپلیکیشنهای موبایل انجام میدهد. این فرآیند که «محلیسازی» نام دارد، از نظر خدمات پرداخت شده، استفاده از منابع داخلی و زمان ورود به بازار، بسیار گران تمام میشود. Colatris به تیمها این توانایی را میدهد که تجربیات چندزبانه ارائه کرده و بازار رو به رشد و جهانی موبایل را هدف قرار دهند.
آج سیهلا، مدیرعامل و موسس Colatris میگوید: «ماموریت ما این است که برای اپلیکیشنهای بسیار خوب، صرفنظر از اندازه تیم یا منابعی که صرف میشود، اثر جهانی درنظر بگیریم. Colatris موانع زبانی برای اپلیکیشنهای موبایل را از میان برمیدارد. تکنولوژی تاثیرگذار باید برای هر زبان بیگانهای کارآیی موثر داشته باشد.
5)Dosed
افرادی که دیابت دارند همواره در حال تخمین اطلاعات تغذیهای هستند و بارها اتفاق افتاده که در اندازهگیری دوز انسولین مورد نیاز خود دچار محاسبات غلط شدهاند. شرکت Dosed با یک معادله، تخمینها و محاسبات ریاضی را انجام میدهد، اطلاعات دقیقتری فراهم میکند و ریسک خطای انسانی را از بین میبرد. Dosed یک راه حل موبایل است که هدف آن ایجاد انقلابی در مدیریت دیابت نوع یک و تعیین دوز انسولین مورد نیاز برای آن است.
دنیل فاین، موسس و مدیرعامل Dosed میگوید: «برادرم در سن 7 سالگی به دیابت مبتلا شد. تا به امروز علاوهبر یافتن راه حلی برای کنترل دیابت برای بیماران، بیش از 9/ 1 میلیون دلار درآمد کسب کردهایم.»
6)Embr labs
این شرکت معتقد است دما یک مساله شخصی است و ماموریت آنها این است که کنترل دما را در اختیار خود افراد قرار دهند. اولین استفاده کنند.»
12)Wiivv
شرکت Wiivv با تولید کفیهای منعطف که اطلاعات آن را از طریق گوشیهای هوشمند مشتریان به عنوان یک اسکنر سهبعدی دریافت میکند، هر گونه کفش و پوشیدنی را برای افراد راحت و سالم میکند.
لویی ویکتور، از موسسان Wiivv میگوید: «این کفیها کمک میکنند با پیشرفت شکل، عملکرد و انعطاف پای انسان با استفاده از ابزارهای پوشیدنی بیودینامیک و پرینت سهبعدی، انسانهایی قویتر، شادتر و سالمتر داشته باشیم. روزی میرسد که Wiivv با فعال نگه داشتن مشتریان، 10 سال به عمر آنها میافزاید.»