سرویس فرهنگی نقد رسانه 598/ سازمان «والدین و تلویزیون» آخرین نتایج تحقیقاتی خود با عنوان «کارتون سرگرمی نیست» را منتشر کرد.
بر
اساس اطلاعات سایت نیلسون، نتایج تحقیقات بیان کننده حقایق تکان دهنده ای
از محتوای کارتون های شبکه های مخصوص کودکان و نوجوانان سنین 12-17 سال می
باشد. این تحقیقات بازتاب کننده ی آن است که کودکان، بیشترین وقت خود را
صرف کارتون های محبوب شبکه هایی همچون ادالت اسویم، کارتون نتورک، دیزنی
کانل، و نیک ات نایت می کنند.
تیم وینتر، رئیس این سازمان می گوید:
داده های موسسه نیلسون بیان می کند که کودکان و نوجوانان بیشترین وقت خود
را صرف کدام یک از شبکه ها می کنند. یافته های این گزارش برای بسیاری از
پدرها و مادرها ناراحت کننده خواهد بود. کلمه «بزرگسال» نه تنها بیان کننده
مضمون خود کارتون ها می باشد، بلکه بیان کننده محصولاتی است که به کودکان
عرضه می شود.
وی در ادامه می افزاید: نه تنها بسیاری از مطالبی که
به بزرگسالان مرتبط می باشد، به درون کارتون های کودکان خزیده است، بلکه
اکثر برنامه های کودکان را نیز در برگرفته است. ما درباره شخصیت های
کارتونی که با پوست موز سُر می خورند و به زمین می افتند صحبت نمی کنیم.
داده ها نشان می دهد داستان هایی که امروزه محبوب می باشند، مملو از
بیحرمتی است که شامل همه چیز می باشد. از تجاوز جنسی گرفته تا مصرف مواد
مخدر همچون کوکائین، اس تی دی، کریستان و... . هم اکنون محتوای و مضامین
جنسی بیشتر از مضامین خشونت در کارتون ها یافت می شود.
طی این دوره
مطالعاتی، بی حرمتی های تند و تصاویر جنسی، بخش عمده ی این کارتون ها را
تشکیل داده است. شبکه های کارتونی در استفاده از سیستم ازریابی به منظور
هشدار دادن به والدین در خصوص مضامین جنسی، گفتگوهای اغوا کننده و سخنان
رکیک، صد در صد ناموفق عمل کرده اند.
وی ادامه داد : ما نیز پی
بردیم که این شبکه ها محصولات سرگرم کننده بزرگسالان همچون فیلم ها و دی وی
دی های مستهجن و شو ها را برای کودکان تبلیغ می کرده است. والدین در این
خصوص باید کمال دقت را در تصمیمات خود بکار ببرند.
این سازمان 123
قسمت از برنامه های انیمیشنی که از شبکه های مذکور پخش می شده است را به
منظور یافتن مضامین جنسی، خشونت، مواد مخدر و بی عفتی و بی حرمتی از 21
مارس 2011 الی14 اوریل 2011 بررسی کرد.
کارشناسان طی چهار هفته
بررسی این برنامه ها 1487 مورد درباره مضامین مختلف فوق مستند سازی کردند.
به طور متوسط این بینندگان کوچک در هر دو دقیقه و 19 ثانیه، در معرض یکی از
موضوعات فوق قرار می گرفته اند.