کد خبر: ۳۰۶۴۵
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۲۴ آذر ۱۳۹۰
سردبیر مجله "دفاع ملی" گفت: ما باید توان ایران را تقویت کنیم زیرا این کشور متحد ژئوپلتیک طبیعی ما می‌باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس، "ایگور کوروتچنکو" سردبیر مجله "دفاع ملی" طی سخنرانی در میزگرد «روسیه و آمریکا، آسیای مرکزی و جنوبی در بازی بزرگ» اعلام کرد: روسیه باید با تقویت نفوذ ایالات متحده در آسیای مرکزی مقابله کند ولی این امر باید بر اساس پیاده کردن سیاست معقول عملی شود.

وی افزود: این احساس موجود است که اوضاع فضای شوروی سابق بطور پیوسته رو به وخامت می‌رود. خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان در نهایت امر باعث تکانهای گسترده در آسیای مرکزی می‌شود. تشنج در ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان رشد می‌کند اما نخبگان حاکم عملاً کاری نمی‌کنند تا این روند به شکلی به بستر آرام و عادی منتقل شود.

سردبیر مجله دفاع ملی با بیان اینکه وقایعی در حال فرا رسیدن است و در سال 2012 ما شاهد تحولات گسترده و تکانهایی خواهیم بود که طبق معمول برای مسئولین این جهت از سیاست خارجی روسیه غیرمترقبه خواهد بود، اظهار داشت: شما می‌بینید سفرای آمریکا و بطور اعم وزارت امور خارجه آن در نظارت بر اوضاع و بطور اخص مدیریت برخی روندها تا چه حد فعال است. اما سفارتخانه‌های ما چطور؟ سفرای مطلقاً ناتوانند و این امر در مورد ماجرای خلبانان در تاجیکستان بطور اخص عیان شد. سیاست کادری وزارت امور خارجه روسیه مطلقاً منزجر کننده بنظر می‌رسد.

این کارشناس مسائل بین‌‌الملل ادامه داد: ما باید درک کنیم در موقعیت بحرانی، وقتی رژیم‌های آسیای مرکزی دچار بی‌ثباتی شوند، ما چکار می‌کنیم، به چه کسی امید خواهیم بست؟ یا به شکل بی‌نظم از موقعیت پیروی می‌کنیم یا هم اکنون تعیین می‌کنیم به چه کسی و چطور می‌توانیم امید بندیم.

کوروتچنکو با ذکر این نکته که من اطمینان کامل دارم که ما امروز باید به ایران امید بندیم، خاطرنشان کرد: ایران متحد ما می‌باشد، از جمله برای اینکه از تقویت نفوذ آمریکا در منطقه جلوگیری شود. من امیدوارم وقتی پوتین در سال 2012 رئیس جمهور شود مجازاتهای مربوط به ممنوعیت تحویل سیستم‌های خارج از محدوده قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از میان برده شود. ما باید توان ایران را تقویت کنیم زیرا این کشور متحد ژئوپلتیک طبیعی ما می‌باشد.

وی ادامه داد: خدماتی که ما در مورد ترانزیت محموله‌ها از حریم هوایی روسیه واگذار می‌کنیم باید بطور قطعی با بازدهی مبارزه با مواد مخدر افغانستان مشروط شود. ایالات متحده و اعضای ناتو به این خدمات وابستگی سرنوشت ساز دارند و ما باید با قاطعیت به شرکای خود بگوییم که اگر آنها نمی‌توانند، یا نمی‌خواهند با مواد مخدر مبارزه کنند آن وقت ما ناچار می‌شویم امتیازات داده شده در چارچوب ترانزیت افغانی از روسیه را با موفقیت در این جهت مشروط کنیم.

سردبیر مجله دفاع ملی با بیان اینکه لازم نیست مانند شترمرغ سرمان را زیر شن پنهان کنیم، گفت: باید درک کنیم که ایالات متحده رقیب، دشمن ژئوپلتیک ما در آسیای مرکزی می‌باشد و ما باید با آن مقابله کنیم ولی بر اساس سیاست معقول.

این میز گرد از طرف انستیتوی تحقیقات و ابتکارات سیاست خارجی، خبرگزاری "رگنوم" و جنبش بین‌المللی "روسیه انترناسیونال" سازمان داده شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها