به گزارش پایگاه 598، حجتالاسلام محسن غرویان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» در رابطه با سنتهای نوروزی و همزمان شدن آن با ایام فاطمیه بیان داشت: ما پس از ظهور اسلام با سه دسته سنت روبه رو شدیم، سنتهای مردود و رد شده، سنتهای تأیید شده و سنتهای تأسیس شده. بنابراین اسلام زمانی که ظهور کرد تمامی مراسم و سنتها را رد نکرد بلکه برخی را رد، برخی را امضا و برخی را نیز تأسیس کرد.
وی تأکید کرد: آتش پرستی و دخترکشی از جمله سنتهای رد شده بود، به طور مثال سنت غلطی مانند چهارشنبه سوری که امروزه به این شکل بروز یافته سنت مردودی است زیرا چنین کارهای خطرناکی که به بهانه این سنت انجام میشود غیرعقلانی و اشتباه است.
غرویان تأکید کرد: یک سری سنتها نیز تأیید شده اسلام است یعنی نه تنها اسلام آنها را رد نکرده بلکه تأیید نیز نموده است و نوروز از جمله این سنتها است که با بهار طبیعت همزمان است.
وی گفت: با آمدن بهار همه چیز در طبیعت نو و جدید میشود، درختان بار دیگر زنده شده و شکوفه میدهند و بارانهای بهاری همه جا را طراوت میبخشد. مردم ما نیز از دیرباز همزمان با نو شدن طبیعت سنتهای خوبی مانند تمیز کردن خانه، دید و بازدید و ... دارند.
این کارشناس دینی ادامه داد: این سنتهای خوب نوروزی از آن جهت بود که مردم عقیده داشتند باید در ایجاد حیاتی دوباره و تازه با طبیعت همراه شد، بنابراین اسلام نیز هرگز با چنین سنتی مخالفتی نداشت، کلمه نوروز هم که عربها به آن نی روز میگویند در روایات نیز وارد شده است.
وی در رابطه با همزمان شدن ایام عزای حضرت زهرا(س) و ایام نوروز بیان داشت: در مسئله همراهی نوروز و فاطمیه باید حد اعتدال را نگه داشت و افراط و تفریط را ترک کرد، به این معنا که مجالس ما مثل همیشه حال و هوای جشن و شادی نباشد و از طرف دیگر مجالس دید و بازدیدمان تنها مجالس عزا نباشد.
غرویان تصریح کرد: دید و بازدید کردن و صله رحم از سنتهای خوب و پسندیده و حتی مستحب است و قطعا حضرت زهرا(س) نیز از انجام چنین اعمالی راضی و خشنود خواهند بود. چنین کارهایی را میتوان در حالی انجام داد که تظاهر به جشن و سرور در آن نباشد.
حجتالاسلام محسن غرویان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» در رابطه با سنتهای نوروزی و همزمان شدن آن با ایام فاطمیه بیان داشت: ما پس از ظهور اسلام با سه دسته سنت روبه رو شدیم، سنتهای مردود و رد شده، سنتهای تأیید شده و سنتهای تأسیس شده. بنابراین اسلام زمانی که ظهور کرد تمامی مراسم و سنتها را رد نکرد بلکه برخی را رد، برخی را امضا و برخی را نیز تأسیس کرد.
وی تأکید کرد: آتش پرستی و دخترکشی از جمله سنتهای رد شده بود، به طور مثال سنت غلطی مانند چهارشنبه سوری که امروزه به این شکل بروز یافته سنت مردودی است زیرا چنین کارهای خطرناکی که به بهانه این سنت انجام میشود غیرعقلانی و اشتباه است.
غرویان تأکید کرد: یک سری سنتها نیز تأیید شده اسلام است یعنی نه تنها اسلام آنها را رد نکرده بلکه تأیید نیز نموده است و نوروز از جمله این سنتها است که با بهار طبیعت همزمان است.
وی گفت: با آمدن بهار همه چیز در طبیعت نو و جدید میشود، درختان بار دیگر زنده شده و شکوفه میدهند و بارانهای بهاری همه جا را طراوت میبخشد. مردم ما نیز از دیرباز همزمان با نو شدن طبیعت سنتهای خوبی مانند تمیز کردن خانه، دید و بازدید و ... دارند.
این کارشناس دینی ادامه داد: این سنتهای خوب نوروزی از آن جهت بود که مردم عقیده داشتند باید در ایجاد حیاتی دوباره و تازه با طبیعت همراه شد، بنابراین اسلام نیز هرگز با چنین سنتی مخالفتی نداشت، کلمه نوروز هم که عربها به آن نی روز میگویند در روایات نیز وارد شده است.
وی در رابطه با همزمان شدن ایام عزای حضرت زهرا(س) و ایام نوروز بیان داشت: در مسئله همراهی نوروز و فاطمیه باید حد اعتدال را نگه داشت و افراط و تفریط را ترک کرد، به این معنا که مجالس ما مثل همیشه حال و هوای جشن و شادی نباشد و از طرف دیگر مجالس دید و بازدیدمان تنها مجالس عزا نباشد.
غرویان تصریح کرد: دید و بازدید کردن و صله رحم از سنتهای خوب و پسندیده و حتی مستحب است و قطعا حضرت زهرا(س) نیز از انجام چنین اعمالی راضی و خشنود خواهند بود. چنین کارهایی را میتوان در حالی انجام داد که تظاهر به جشن و سرور در آن نباشد.