در حوزه پرداخت الکترونیک از ابتدای سال تا ۱۵ اسفند ماه سال ۱۳۹۳، تعداد تراکنش های شتاب به بیش از ۱۳ میلیارد و شاپرک به بیش از ۱۴ میلیارد تراکنش رسیده است. در سال ۱۳۹۳ حداقل سطح کیفی خدمات الکترونیک بانک ها در خصوص تراکنش های موفق از ۹۵ درصد به ۹۷.۵ درصد ارتقاء یافته و بانک ها جریمه تراکنش های ناموفق کمتر از سطح استاندارد تعیین شده را می پردازند.
برای ارائه خدمات الکترونیک بهتر به هموطنان سه بازه کمباری، میانباری و پُرباری تعریف شده و در صورتی که در ساعات پُرباری مانند روزهای پایان سال سطح کیفیت خدمات افت کند، بانک ها باید دو برابر هزینه استاندارد جریمه پرداخت کنند.
همچنین تراکنش های بین بانکی در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ رشد چشمگیری داشته به نحوی که آمار عملیات در سامانه های شتاب و شاپرک به بالاترین میزان خود رسیده است. تعداد تراکنش های شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی (شتاب) به رقم بی سابقه ۶۴ میلیون تراکنش طی یک روز و تعداد تراکنش های شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) از ۷۶ میلیون تراکنش طی یک روز فراتر رفته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر ؛ با این وجود، وضعیت شبکه های پرداخت الکترونیک در پایان سال پایدار و مطلوب است. برای نمونه در بازه زمانی یکشنبه ۹۳.۱۲.۱۷ تا شنبه ۹۳.۱۲.۲۳ (روزهای پُرباری شبکه) در شتاب به طور متوسط ۹۷.۷۱ درصد و در شاپرک ۹۸.۸۱ درصد تراکنش های موفق ثبت شده که بالاتر از کیفیت استاندارد حداقلی تعیین شده بوده و تراکنش های ناموفق ثبت شده عمدتا به دلیل اختلال در سوئیچ بانک ها است.
شایان ذکر است در این مدت پایداری سرویس به صورت دائمی و با ضریب بسیار مناسبی همراه بوده و ارائه خدمات الکترونیک بین بانکی به هیچ وجه دچار اختلال نشده است. ضمنا بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به مشتریانی که از انواع خدمات پرداخت الکترونیک بانکی استفاده می کنند، لیکن به دلیل ضعف در سامانه های درون بانکی و تراکنش های دارای مغایرت، وجوه آنها به موقع واریز نمی شود، به نسبت مدت و مبلغ آن وجه التزام برای جبران خسارت پرداخت می شود.
هموطنان عزیزی که با تراکنش های دارای مغایرت مواجه می شوند می توانند به همین منظور به میز امداد شتاب مستقر در بانک ها مراجعه یا با شماره ۲۹۹۱۱ تماس حاصل نمایند.