کد خبر: ۳۰۵۲۰
زمان انتشار: ۲۳:۵۱     ۲۳ آذر ۱۳۹۰
یك جوان 22 ساله انگلیسی به خاطر ایجاد صفحه ای در فیسبوك كه در آن مردم را به شورش و اعتراض دعوت كرده بود، با مجازات سنگین 30 ماه حبس مواجه شد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع محلی، این جوان كه 'دنی كوك' نام دارد و در منطقه 'كیدرمینستر' در نزدیكی شهر بیرمنگهام ساكن است در مردادماه امسال و همزمان با اعتراضات گسترده در سراسر انگلیس صفحه ای را در سایت اجتماعی فیسبوك تاسیس كرده بود كه به گفته قاضی دادگاه هدف آن تشویق مردم به دزدی و غارت و ایجاد بی نظمی بوده است.

قاضی 'باترفیلد' در پایان محاكمه این جوان گفت: اگر من این متهم را به مدت قابل توجهی به زندان نفرستم در واقع در انجام وظایفم كوتاهی كرده ام.

بر اساس محتویات پرونده، صفحه فیسبوك مورد نظر در روز 9 اوت(18 مرداد) ایجاد شده بود و 44 عضو داشت.

'بی بی سی' در این باره گزارش داد: صفحه ایجاد شده توسط آقای كوك فقط نیم ساعت قابل دسترس بوده است.

پیشتر دو جوان دیگر انگلیسی نیز به اتهام فعالیت فیسبوكی در جریان اعتراضات تابستان گذشته این كشور هر یك به چهار سال زندان محكوم شدند.

قاضی دادگاه تجدیدنظر انگلیس مهرماه امسال با رد دادخواست این دو جوان معترض اعلام كرده بود كه 'جوردن بلكشاو' 21 ساله و 'پری ساتلیف-كینان' 22 ساله از فناوری برای 'اعمال جنایتكارانه' سوءاستفاده كرده اند و به همین دلیل نمی توان جرایم آنها را كوچك تصور كرد.

این دو جوان به 'تحریك شورش' در منطقه وارینگتون در شمال شرق انگلیس از طریق شبكه اجتماعی فیسبوك متهم بودند، در حالی كه هیچ تجمع و شورشی در پی دعوت این دو نفر در آن منطقه روی نداد.

محكوم كردن دو جوان به چهار سال زندان به خاطر فعالیت های آن لاین باعث تعجب بسیاری از فعالان حقوق بشری و حتی رسانه های انگلیسی شد.

اعتراضات و شورش های انگلیس پس از كشته شدن یك جوان سیاه پوست به نام 'مارك دوگان' توسط پلیس در منطقه تاتنهام لندن آغاز شد و بلافاصله به شهرهای مختلف این كشور گسترش یافت.

بیش از چهار هزار نفر از جمله صدها نوجوان زیر سن قانونی نیز در جریان این اعتراضات توسط پلیس بازداشت شدند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها