کد خبر: ۳۰۵۰۰
زمان انتشار: ۲۰:۳۰     ۲۳ آذر ۱۳۹۰

سرويس سلامت 598؛

امروزه یکی از چیزهای غلطی که در بین مردم عادی حتی برخی پزشکان رایج شده است، توصیه به نخوردن شام برای رژیم لاغری می باشد؛ در حالی که بر اساس منابع طب سنتی در خواب طبیعت مدبره انسان متمایل به درون و هضم غذای خورده شده می شود و در صورتی که غذایی را جهت هضم نیابد شروع به برداشت از برخی اعضای خاص می کند و به خصوص توزیع چربی در بدن نامتناسب می شود و به همین دلیل باعث زود پیر شدن و چروک صورت و خراب شدن پوست صورت می گردد.

در طب اسلامی نیز تاکید فراوان بر خوردن شام شده است:
امام رضا (ع) می فرمایند:
در بدن رگی هست به نام رگ عشاء، پس اگر شخص شام نخورد، تا صبح بر او نفرین می‏کند و می‏گوید خدا تو را گرسنه نگه دارد چنانکه مرا گرسنه نگاه داشتی و خدای تو را تشنه نگه دارد چنان که مرا تشنه نگه داشتی؛ پس هیچ یک از شما شام خوردن را ترک نکند اگر چه به لقمه نان یا به شربتی آب باشد.
امام صادق (ع) نیز می فرمایند: ترک نکنید شام خوردن را اگر چه سه لقمه با نمک باشد، هر کس یک شب شام نخورد، رگى از رگ هاى جسدش مى میرد و ابدا زنده نگردد.
امام رضا (ع) در سخنی دیگر فرموده اند: شب حتما غذا بخورید، اگر چه مقدار کمی نان باشد، چون باعث قوت جسم می شود. (طب الائمه ،صفحه 65)
امام صادق (ع) در این رابطه در حدیثی می فرمایند: خوردن شام را وامگذار، هر چند به سه لقمه (نان) با نمک باشد.(مکارم الاخلاق ،جلد 1،صفحه424،حدیث1447)
رسول گرامی اسلام در مورد خوردن شام می فرمایند: خوردن شام را وامگذارید، هر چند به مشتی خرما باشد، زیرا واگذاشتن آن، انسان را پیر می کند. (کنزالعمال ،جلد10 ،صفحه46 ،حدیث 28290)
البته خوابیدن با شکم پر نیز توصیه نمی شود و بعد از خوردن شام تا زمان خواب باید 2 الی 3 ساعت فاصله باشد تا غذا در معده هضم و از آن خارج شود.
منبع : www.ravazadeh.com
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها