کد خبر: ۳۰۴۸۴۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۰     ۲۵ اسفند ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايرنا/ رييس موسسه علوم و امنيت بين الملل آمريکا روز دوشنبه گفت: کره شمالي 9 بمب اتمي با اورانيوم غني شده بسيار بالا در اختيار دارد و اين موضوع باعث افزايش حساسيت در شبه جزيره کره شده است.

«ديويد آلبرايت» رييس موسسه علوم و امنيت بين الملل آمريکا در گفت و گو با خبرگزاري «يونهاپ» کره جنوبي گفت: 60 درصد ظرفيت زرادخانه هاي کره شمالي تسليحاتي است و اين کشور موفق شده است تا به امروز حداقل 9 بمب اتمي با استفاده از اورانيوم بسيار غني شده در اختيار داشته باشد.
وي افزود: فعاليت هاي گسترده کره شمالي در حوزه هسته اي حتي اين توانايي را به اين کشور داده است که بتواند ظرف پنج سال آينده صاحب 100 بمب اتمي با بردهاي مختلف و قدرت تخريب بالا شود.
کارشناس هسته اي آمريکا گفت: چنين به نظر مي رسد که 40 درصد از ظرفيت زرادخانه هاي اتمي کره شمالي به ذخيره سازي پلوتونيوم و 60 درصد ديگر آنها براي ذخيره سازي اورانيوم تسليحاتي مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
آلبرايت افزود: ما نبايد کره شمالي را به عنوان کشوري در نظر بگيريم که صرفا به سمت ساخت تسليحات اتمي حرکت کرده يا برنامه اي در اين راستا دارد، بلکه پيونگ يانگ، حکومتي است که ضمن توليد انواع و اقسام تسليحات هسته اي، نسبت به ارتقا، رشد و ذخيره سازي اين سلاح براي دو دهه آينده اقدام مي کند.
وي گفت: بدترين سناريو آن است که ظن ما درباره فعاليت هاي مخفيانه تسليحاتي کره شمالي در تاسيسات مخفي و مشکوک که البته هنوز تائيد نشده، به واقعيت تبديل شود.
رييس موسسه علوم و امنيت بين الملل آمريکا گفت: اطلاعات تازه اي در رابطه با وجود سه مرکز جديد مخفي اتمي در کره شمالي از منابع مختلف در اختيار دارد که در صورت صحت موضوع، شرايط اين کشور را در حوزه هسته اي پيچيده تر مي کند.
اين کارشناس آمريکايي همچنين از دولت اوباما به دليل تمرکز بيش از حد بر پرونده هسته اي ايران و بي توجهي به فعاليت هاي کره شمالي، انتقاد کرد و گفت: بي توجهي رييس جمهوري آمريکا به پيونگ يانگ و فعاليت هاي هسته اي اين کشور، شرايط ويژه و حساسي را در شبه جزيره کره رقم زده است.
«جوئل ويت» عضو ارشد يک موسسه آمريکايي - کره اي نيز پيشتر در سخناني گفته بود: پيشرفت هاي قابل توجه کره شمالي در زمينه دانش هسته اي، اين کشور را در پنج سال آينده صاحب 100 بمب اتمي خواهد کرد.
وي گفت: کره شمالي با سرعت قابل توجهي در حال افزايش ذخاير هسته اي خود است و چنانچه اين روند تداوم داشته باشد، اين کشور مي تواند به راحتي 100 بمب اتمي را تا سال 2020 بسازد.
«ويت» همچنين يادآور شد: پيشرفت هاي کره شمالي در زمينه فناوري کوچک سازي، اين امکان را به پيونگ يانگ مي دهد که بتواند کلاهک هاي اتمي را روي نسل جديدي از موشک هاي بالستيک ميان برد نصب کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها