کد خبر: ۳۰۴۷۹۶
زمان انتشار: ۰۸:۵۴     ۲۵ اسفند ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598، «سردار عرصه اجتماعي» عنوان يادداشت روز روزنامه جوان به قلم عبدالله گنجي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

ديروز مراسم توديع سردار احمدي‌مقدم، فرمانده سابق نيروي انتظامي بود. وي پس از 10 سال خدمت به امنيت کشور، مسئوليت را واگذار کرد تا سردار ديگري اين مسير پرمخاطره را بپيمايد. هر قدر با خود کلنجار رفتم که اين وجيزه را ننويسم نتوانستم، چرا که احساس کردم فهمي از عملکرد سردار دارم که بازگو نکردن آن نوعي ناسپاسي نسبت به عملکرد 10 ساله يک مرد خستگي‌ناپذير است. سردار احمدي‌مقدم را سال‌هاست مي‌شناسم. خدمات وي در بسيج پيش‌زمينه و زحمات وي در نيروي انتظامي پس‌زمينه اين نوشته است. سردار احمدي‌مقدم در حوزه رسالت و ماموريت خود متدها و روش‌هايي را به خدمت گرفت که براي يک فرمانده پليس در جامعه‌اي مثل ايران ستودني است.

1- احمدي‌مقدم پيش از آنکه فهم امنيتي- انتظامي از کشور داشته باشد نگاه اجتماعي را بر خود و تصميمات نيروي انتظامي حاکم کرد. عرصه اجتماع را خوب مي‌شناخت و قوه قهريه را مبتني بر منطق اجتماعي ظهور و بروز مي‌داد. خصايص جرم و زمينه‌هاي آن را اجتماعي مي‌ديد و اجتماعي تحليل مي‌کرد.

آسيب‌شناسي اجتماعي رويکرد قالب بر نگاه وي بود و اين مهم انعطاف عملي و کلامي وي در مواجهه با تحولات را تسهيل مي‌کرد.

2- سردار آخرين متدهاي علمي و سنجش‌هاي محيطي- اجتماعي را مبناي برنامه‌ريزي، قضاوت، تعامل و برخورد نيروي انتظامي قرار مي‌داد. تلاش مي‌کرد آخرين تجهيزات و پيشرفته‌ترين آن را به کار بگيرد و در اين مسير آنقدر برجسته حرکت مي‌کرد که برخي کشور‌هاي همسايه به سراغش آمدند تا از تجربيات وي در مواجهه با معضلات اجتماعي و امنيتي استفاده کنند. احمدي‌مقدم روزآمد بود اما اين روزآمدي او را در حوزه روشنفکري و تجاهل عمدي سوق نداد. ضمن پايبندي بر اصول بر اساس آخرين متدها و دستاوردهاي جهاني و تجربيات موفق موجود مديريت مي‌کرد.

3- دل احمدي‌مقدم دريايي بود؛ نه مشکلات دروني نيروي انتظامي همچون کمبودهاي مالي و نيروي انساني و نه معضلات پيچيده ماموريت همچون حوادث شش ماهه بعد از فتنه 1388 خللي در اراده و شخصيت وي وارد نکرد. هيچ مشکلي او را تسليم نکرد و همچون کوه در برابر مشکلات مي‌ايستاد.

4- شجاعت احمدي‌مقدم مثال‌زدني بود، اين شجاعت نه فقط در برخورد با جرم که در پذيرش اشتباهات هم بود. ايشان به عنوان مدير بخشي از قوه قهريه کشور بارها از عملکرد پليس عذرخواهي کرد. آخرين بار نيز يک هفته پيش به خاطر حادثه کهريزک عذرخواهي کرد. عذرخواهي چند باره پليس در کشورهاي جهان سوم امري بي‌سابقه است. اتفاقاً اين مشي نه تنها به اقتدار وي آسيب نزد که فهيم بودن وي و فهم اجتماعي وي را گوشزد و براي همه جذاب مي‌نمود.
 
5- احمدي مقدم واقعاً خسته نمي‌شود. روح بلند، ذهن فعال و خلاق و سرعت گره‌گشايي او مثال‌زدني است. او روحيه برخورد با همکاران و در عين حال توجه به آنان را با هم پيش مي‌برد.

6- احمدي مقدم اقتدار پليس را واقعي و حقيقي کرد، پاسگاه‌ها و کلانتري‌ها را نسبت به عملکردشان پاسخگو کرد. سيستم دسترسي مردم براي انتقاد و شکايت از پليس را تقويت کرد و با کوچک‌ترين تخلف يا سوءاستفاده‌هاي احتمالي در پليس تا آنجا که مطلع مي‌شد به شدت برخورد کرد.

7- اعتماد به نفس سردار مثال‌زدني است. هيچ موقع دچار انفعال و خمودگي روحي نشد، در مقابل حجم ماموريت خصوصاً پس از فتنه 1388 سر خم نکرد و الگويي براي مديريت بحران از خود بر جاي گذاشت. اميد است تجربيات اين مرد بزرگ در بخش‌هاي ديگر نظام مورد استفاده قرار گيرد. او اهل آرامش و استراحت نيست. او از روزي که به کردستان رفت تا ديروز که توديع شد استراحت را بر خود حرام کرد.

خدا قوت سردار
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها