به گزارش پایگاه 598، مرتضی جعفری در گفتوگو با فارس با
اشاره به آمادهسازی ناوگان ریلی کشور برای ایام نوروز، اظهار داشت: برای
نوروز ۹۴ نسبت به نوروز سال ۹۳ افزایش ظرفیت قطارها به میزان ۵ درصد در نظر
گرفتهایم.
* پیشبینی جابجایی یکمیلیون و ۹۵۰ هزار مسافر با قطار در نوروز ۹۴
وی
با بیان اینکه در نوروز پیشرو نسبت به نوروز سال ۹۳ در تعدادی از مسیرها
ناوگان افزوده شده است ادامه داد: به عنوان مثال تا پیش از این در مسیر
قزوین - مشهد قطار یک روز درمیان سیر میکرد که از نوروز امسال همه روزه
شد؛ همچنین در مسیرهای کرج - مشهد، زنجان - مشهد و برخی دیگر از مسیرها
قطار افزوده شده است.
مدیرکل
تنظیم و نظارت بر بازار راهآهن بیان کرد: برای نوروز امسال در مجموع
میزان ۱ میلیون و ۹۶۰ هزار صندلی قطار در نظر گرفتهایم که این رقم نسبت به
سال قبل پنج درصد افزایش داشته است.
جعفری
درباره پیشبینی جابجایی مسافران در ایام نوروز ۹۴ بیان کرد: پیشبینی
میکنیم حدود ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار مسافر در ایام نوروز توسط قطار جابهجا
شوند.
* فقط نیمی از بلیت قطارها برای نوروز به فروش رفته است
مدیرکل
تنظیم و نظارت بر بازار راهآهن با بیان اینکه پیشفروش بلیت نوروزی قطار
از اوایل بهمنماه آغاز شد بیان کرد: فروش در قالب اینترنتی و حضوری انجام
شد.
وی
با بیان اینکه تا کنون حدود ۸۰۰ هزار صندلی از ظرفیت ایجاد شده به فروش
رفته است، اظهار داشت: در بسیاری از مسیرها بلیت برای دور دوم سفرهای
نوروزی در سیستم وجود داد و مسافران میتوانند برای تهیه بلیت اقدام کنند.
جعفری
بیان کرد: از ظرفیت ایجاد شده میزان یک میلیون و ۵۷۰ هزار صندلی در سیستم
آنلاین به فروش میرود و مابقی در سیستم آفلاین به فروش میرود یعنی بلیت
داخل قطار برای مسافران بین راهی صادر میشود.
مدیرکل
تنظیم و نظارت بر بازار راهآهن بیان کرد: از مجموع یک میلیون و ۵۷۰ هزار
صندلی آنلاین حدود ۸۰۰ هزار صندلی به فروش رفته است و حدود ۸۰۰ هزار صندلی
نیز باقی مانده است.
جعفری
اظهار داشت: در روزهای پرتقاضا نظیر ۲۷ و ۲۸ اسفند و مسیرهای پرتردد،
بلیت ها اغلب فروش رفته است اما برای دور دوم سفرهای نوروزی بلیت موجود
است.
* اعمال تخفیف در نرخ بلیت برخی از قطارها و مسیرها برای نوروز ۹۴
وی
درباره نظارت بر نرخهای بلیت قطار به خصوص در ایام پیک نوروز بیان کرد:
در برخی دیگر از سیستمهای حمل و نقلی به خاطر ترددهای یک سر خالی قیمت
بلیتها درصدی افزایش میباید، اما در سیستم ریلی این افزایش قیمت اعمال
نمیشود.
مدیرکل
تنظیم و نظارت بر بازار راهآهن اضافه کرد: همچنین در هفته جاری که هفته
پایانی سال است، شرکتهای ریلی در برخی از مسیرها تخفیف اعمال میکنند تا
مسافران تشویق شوند در برخی از روزهای کمتردد هم از قطار استفاده کنند.
* ایستگاههای قطار در نیمه اول سال ۹۴ متحول میشوند
جعفری
با اشاره به آمادهسازی ایستگاههای قطار برای ایام نوروز اظهار داشت: در
طول سال بازسازی و نوسازی ایستگاهها انجام شده است مثلاً در مسیر مشهد
ایستگاههای سمنان و دامغان بازسازی شد؛ نمازخانههای برخی از ایستگاهها
بازسازی شده و توسعه یافته است و همچنین تجهیزات بسیاری از مسیرها را
بهروز کردهایم؛ همچنین از محل درآمدهای ایستگاهی، برخی از ایستگاهها به
پلهبرقی و آسانسور مجهز شدهاند.
وی
با اشاره به اینکه برنامهریزی کردهایم در نیمه اول سال ۹۴ تحولی در
ایستگاههای راهآهن ایجاد کنیم، بیان کرد: در حوزه خدمات مسافری داخل
قطارها هم هماهنگی با شرکتهای ریلی انجام شد، در قالب جلسات مستمر با
شرکتها به مواردی نظیر تجهیز کوپهها، نظافت ملحفه، تمیزی داخل کوپه و
سرویسهای بهداشتی قطار، شستشو و رنگآمیزی قطارها تأکید شده است.
مدیرکل
تنظیم و نظارت بر بازار راهآهن اظهار داشت: همچنین با مأموران قطار جلسات
توجیهی برگزار شد تا در ایام نوروز برخورد مناسبی با مسافران داشته باشند.
* جزئیات بازپرداخت ۱۰۰ درصدی کرایه به مسافران بابت تأخیر قطارها
جعفری
درباره تأخیرهای قطارها بیان کرد: سیستم حمل و نقل ریلی تأخیر در مبدأ
ندارد و همه تأخیرات مربوط به مقصد است؛ طی هماهنگی با ایستگاهها و ادارات
استانی سعی میکنیم تأخیرها کاهش یابد البته ایام نوروز با تشکیل ستادهای
مرکزی در راهآهن و ادارات کل استانها، تلاش میکنیم تاخیرات قطارهای
کاهش یابد.
مدیرکل
تنظیم و نظارت بر بازار راهآهن ادامه داد: سیستم حمل و نقل ریلی تنها
مدل حمل و نقلی است که به خاطر بروز تاخیرات، خود را جریمه میکند.
وی
توضیح داد: تا یک ماه قبل پرداخت ۱۰۰ درصدی خسارت بابت تأخیرها بسیار کم
بود اما به تازگی قانونی درباره تأخیرات مصوب کردهایم بدین ترتیب که اگر
قطاری طبق جدول تعیین شده بیش از سقف مجاز تاخیر داشته باشد تا ۱۰۰ درصد
بهای بلیت به مسافر برگردانده میشود.
مدیرکل
تنظیم و نظارت بر بازار راهآهن توضیح داد: در قالب ۲ مرحله خسارت پرداخت
میشود اول آنکه ۵۰ درصد بهای بلیت به همراه یک وعده پذیرایی رایگان به
مسافر ارائه میشود و اگر تأخیر قطار از سقف تعیین شده افزایش یابد، تا ۱۰۰
درصد بهای بلیت مسترد میشود.
جعفری
با بیان اینکه میزان ساعات تأخیر در قالب جدولی تعیین شده است، گفت: این
موارد بستگی به زمان سیر هر قطار و مسیر قطار دارد،مثلاً در قطار پردیس
تهران- مشهد اگر بیش از ۲ ساعت تأخیر رخ دهد ۵۰ درصد بهای بلیت به اضافه یک
وعده غذای رایگان به مسافر ارایه میشود، در همین مسیر اگر تأخیر قطار از
۷ ساعت بیشتر باشد، ۱۰۰ درصد بهای بلیت پرداخت میشود.
وی
بیان کرد: در مسیری دیگر نظیر تهران-یزد اگر ۱.۵ ساعت تاخیر رخ دهد
۵۰ درصد بهای بلیت به همراه یک وعده غذای رایگان ارائه میشود و اگر بیش از
۶.۵ ساعت تأخیر رخ دهد، ۱۰۰ درصد بهای بلیت به مسافر برگردانده میشود.
مدیرکل
تنظیم و نظارت بر بازار راهآهن بیان کرد: هموطنان تا یک ماه میتوانند
با مراجعه به آژانسها نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند.
* رسیدگی به شکایت مسافران داخل قطار حداکثر تا ۳۰ دقیقه
جعفری
اظهار داشت: مسافران جهت دریافت اطلاعات، ثبت شکایات، پیشنهادات و
انتقادات خود میتوانید با سامانه «صدای مسافر راهآهن جمهوری اسلامی
ایران» با شماره ۵۱۴۹ از تهران و ۵۱۴۹-۰۲۱ از شهرستانها تماس بگیرند.
مدیرکل
تنظیم و نظارت بر بازار راهآهن ادامه داد: در سال ۹۴ برنامه توسعه این
سامانه در دستور کار قرار دارد تا از نظر مدت زمان رسیدگی به درخواست
مسافران توسعه یابد.
وی
بیان کرد: مسافران و متقاضیان میتوانند پس از تماس با شماره (۵۱۴۹-۰۲۱)
از خدماتی همچون برنامه حرکت قطار، خدمات تمامی شرکتهای مسافری، مراکز
فروش بلیت و تعرفه و قوانین مربوط به آن از جمله بازگرداندن بلیت، صدور
دوباره بلیت، حمل خودرو و توشه و همچنین بلیت بینالمللی و اینترنتی،
معرفی ایستگاهها و از این قبیل بهرهمند شوند.
جعفری
ادامه داد: همچنین مسافران میتوانند پس از ورود به سامانه خدمات تلفن
گویا، از طریق اطلاعات گویا، فاکس و کارشناسان سامانه، از خدمات این
سامانه استفاده کنند یا با ارسال پیامک به شماره ۵۱۴۹-۰۲۱ برای گزارش
مشکلات احتمالی در قطار به صورت آنلاین اقدام کنند تا متولیان سامانه در
کوتاهترین زمان ممکن اقدامات لازم را برای رفع مشکلات انجام دهند.
مدیرکل
تنظیم و نظارت بر بازار راهآهن بیان کرد: در حال حاضر اگر مسافری در داخل
قطار با مشکلی مواجه شد تا نیم ساعت بعد رئیس قطار باید رسیدگی کرده و
نتیجه را به مسافر اعلام کند و در واقع شکایتها در داخل قطار پاسخ داده
میشود.
وی
اضافه کرد: برنامهریزی شده است در سال آینده درگاههای ورودی شکایات و
انتقادات مسافر از طریق سایت اینترنتی و پیامک فعالتر شود.
مدیرکل
تنظیم و نظارت بر بازار راهآهن اظهار داشت: به هر حال تلاش میکنیم در
ایام نوروز خدمات مناسبی به مسافران ارائه شده و رضایت نسبی حاصل شود.