کد خبر: ۳۰۴۱۴۵
زمان انتشار: ۰۹:۴۵     ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
جواد جهانگيرزاده، عضو کميسيون امنيت‎ملي و سياست‎خارجي مجلس در واکنش به مطرح شدن اختلاف بين اوباما و نتانياهو در جريان مذاکرات هسته‎اي ايران با 1+5 گفت: من معتقدم که بخشي از اين اختلاف واقعي است و مي‌تواند منشأ اختلافات عميق‌ترهم شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسيم، وي نتانياهو را همچون بچه لوسي تشبيه کرد که در کسوت نخست وزيري يک رژيم جعلي همه چيز را براي خودش مي خواهد و بر اين اساس گفت: در حال حاضر نتانياهو حاضر نيست که به دايه مهربانتر از مادرش هم اجازه و فرصت فکر کردن بدهد.
جهانگيرزاده درادامه يادآور شد: امروز اينطور نيست که روند قدرت در جامعه جهاني به قدري پيچيده باشد که بگوئيم نتانياهو درحال اجراي بخشي از پروژه آمريکائي‎هاست البته انکار کلي چنين فرضيه‌اي هم درست نيست.

وي با بيان اينکه آنچه اکنون در صحنه سياسي آمريکا ديده مي‌شود اختلافات اساسي است که وجود دارد، اذعان داشت: در واقع اين اختلاف يک نقطه عزيمتي دارد و آن هم انتخابات 2016 است.
عضو کميسيون امنيت‎ملي و سياست‎خارجي مجلس با اشاره به اين نکته که اگر در دهه‌هاي گذشته هم شاهد چنين اختلافات سوري بين آمريکايي‌ها و اسرائيلي‌ها بوديم اين را مي‎شود به عنوان مرحله جديد تلقي کرد، تاکيد کرد: ولي گمان من بر اين است که اين اختلافات وجود دارد و ما بايد از اين اختلافات استفاده کنيم.
جواد جهانگيرزاده با تاکيد بر اينکه نبايد به واقعي بودن و غير واقعي بودن اختلافات بين اوباما و نتانياهو دل ببنديم، متذکر شد: ما به دنبال منافع خودمان هستيم.
وي با اشاره به بروز برخي از اختلافات داخلي در بين مقامات و مسئولين آمريکائي از جمله اينکه دموکرات‌ها به نشانه اعتراض به اوباما کنگره را ترک کردند،گفت: نمي‌توان چنين مواردي را در سياست و بررسي شرايط داخلي کشوري همچون آمريکا نمي‌توان ناديده گرفت.

اين عضو کميسيون امنيت‌ملي و سياست‎خارجي مجلس با بيان اين مطلب که در حال حاضر جمهوري‌خواهان تمام زورشان را جمع کرده‎اند تا بگويند که اوباما در پيگيري مسائل کشورشان ناموفق بوده و تلاش وي براي رسيدن توافق با ايران جهت نيل به موفقيت دموکراتها در انتخابات آينده رياست‌‍جمهوري آمريکاست، اذعان داشت: همين امر نشان از آن دارد که بخشي از اختلافات در آمريکا واقعي است و نامه اخير 47 تن از سناتورهاي جمهور خواه آمريکائي مبني بر اينکه توافق با ايران صرفا تا پايان رياست جمهوري اوباما اعتبار دارد تائيد کننده اين امر است.
جهانگيرزاده درهمين زمينه با تاکيد بر لزوم بهره گيري طرف ايراني از شرايط ايجاد شده و اختلافات داخلي آمريکا، متذکر شد: در واقع ما بايد از اين اختلافات ايجاد شده سود ببريم نه اينکه آن را مبنايي براي بروز اختلافات در داخل کشورخود قرار دهيم وعده‌اي بگويند اين اختلافات واقعي است و عده‌اي بگويند واقعي نيست و با اين حرف‌ها توي سر همديگر بزنيم چرا که در پيش گرفتن چنين رويه‌اي نه تنها استفاده از فرصت نيست بلکه به عنوان يک فرصت سوزي تلقي مي شود.
اين عضو کميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس تاکيدات رئيس‌جمهور مبني بر لزوم برچيده شدن يکجاي تحريم ها را خواست و هدف تيم مذاکره کننده ايراني نيز دانست و اظهارکرد: اميدوارم حتما اين اتفاق رخ دهد.

جهانگيرزاده در بخش ديگري از اين گفتگو ضمن تصريح بر اين مطلب که آمريکائي‌ها قابل اعتماد نيستند، يادآور شد: آنها حتي در موافقت‌نامه مقدماتي ژنو نشان دادند که در اظهارات خود قابل اعتماد بنابراين پله‌اي کردن يا گام به گام کردن رفع تحريم‌ها حتماً از نظر سياسي به مصلحت ما نيست.
وي در خصوص تهديدات جديد مطرح شده از سوي آمريکائي ها مبني بر ادامه دار بودن تحريم‎ها عليه ايران به بهانه هاي حقوق بشري و حمايت ايران از حزب‌الله و سوريه نيز گفت: بنا نيست که ما درگير جريانات ژورناليستي غرب شويم .
جهانگيرزاده ادامه داد: بخشي از حرف‌هاي غربي‌ها بيشتر خوراک داخلي دارد و يا براي همکاران استراتژيک آنها در برخي از کشورهاي عربي زده مي‎شود و بنا نيست که ما به مذاق آنها رفتار کنيم.
عضو کميسيون امنيت‎ملي و سياست‎خارجي مجلس حمايت از مذاکره کنندگان ايراني را امري لازم خواند و تاکيد کرد: طبيعتا توجه به حواشي و پرداختن به حرف‌هاي حاشيه‌اي هيچ کمکي به روند مطلوب مذاکرات نخواهد کرد.
وي در پايان در خصوص حضور صالحي در جمع مذاکره کنندگان ايراني نيز چنين تحليل کرد: برداشت من اين است که حضور آقاي صالحي به معناي عبور مذاکرات از بخش‎هاي سياسي است و اينکه مذاکرات به مرحله فني رسيده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها