کد خبر: ۳۰۳۱۷
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۲۳ آذر ۱۳۹۰
دولت اردن مخالفان سوری را به رسمیت نخواهد شناخت.
به گزارش خبرآنلاین همسایگان سوریه بازی عجیبی را با این کشور آغاز کرده اند. بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که در سالهای تکیه دادن بر مسند قدرت روابط نسبتا حسنه ای با همجوارهای مرزی خود برقرار کرده بود اکنون تبدیل به مهره سنجش وفاداری اعراب به هم شده است.

در روزهایی که اعراب در قالب اتحادیه عرب بیشترین فشارها را بر خاندان اسد برای وداع با قدرت وارد می کنند و تحریم های منطقه ای و بین المللی هر روز بیش از دیروز حلقه اقتصادی را بر بشار تنگ تر می کند، ترکیه ، اردن و عراق هرکدام مواضع متفاوتی در خصوص این مساله اتخاذ کرده اند. نوری مالکی نخست وزیر عراق در سفر به واشنگتن به صراحت به درخواست اوباما برای ترک سوریه و ایستادن در کنار سایر اعراب نه می گوید.

ترکیه از سوی دیگر همچنان موضع ضد بشار خود را حفظ کرده و به ارتباط با مخالفان سوری مشروعیت بیشتری می بخشد. اردن حد فاصل میان عراق و ترکیه در سیاست ورزی در این پرونده را اتخاذ کرده و  اعلام می کند که شاید به بخش هایی از تحریم سوریه که توسط اتحادیه عرب اعمال شده احترام بگذارد اما شورای ملی سوریه را که متشکل از مخالفان است به رسمیت نخواهد شناخت.

راکان مجالی وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت اردن اعلام کرد که کشورش تعداد پروازهای خود به سوریه را بر اساس تصمیم اتحادیه عرب کاهش خواهد داد ولی هرگز قصد ندارد شورای ملی سوریه را به رسمیت بشمارد.روابط اردن و سوریه بسیار حساس است ولی این روابط همچون روابط لبنان و سوریه رسانه ای نیست.

این مقام اردنی در این خصوص گفت:  ما از اتحادیه عرب خواسته ایم که اردن را از کشورهای تحریم کننده اقتصادی سوریه مستثنی کند؛ زیرا با توجه به حجم مبادلات میان دو کشور، این مساله زیان های بسیاری برای اردن به همراه خواهد داشت.

وی در مورد تصمیم اردن مبنی بر اخراج سفیر سوریه از این کشور نیز گفت: چنین مساله ای صحت ندارد و اردن تا کنون تصمیمی در این رابطه اتخاذ نکرده است.برخی افراد آگاه در پارلمان اردن نیز اعلام کردند که این کشور اجازه نخواهد داد تا از آسمان و خاک اردن جهت هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه استفاده شود.

پیش از این نیز برخی منابع آگاه در پارلمان اردن اعلام کرده بودند که نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن با ارسال نامه های جداگانه به سران دمشق تاکید کردند که این کشور قصد کاهش روابط با سوریه را ندارد.البته اردن از ابتدای آغاز ناآرامی‏ها در سوریه، مواضع متناقضی در قبال این کشور اتخاذ کرده و این مساله سبب نارضایتی احزاب و شهروندان اردنی شده است.

بسیاری از تحلیل گران منطقه ای تاکید دارند که مناسبات اقتصادی سوریه با برخی اعراب و همسایگان در اندازه ای است که مقام های این کشورها ترک رابطه با دولت اسد در سوریه را در این بازه زمانی به مصلحت نمی بینند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها