کد خبر: ۳۰۲۸۰۸
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۱۸ اسفند ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم/ يک روزنامه صهيونيستي ضمن اشاره به سفر اخير رئيس جمهور ترکيه به رياض، نوشت که مقام هاي عربستان سعودي قصد دارند تا از ترکيه بخواهند به محور ضد ايراني، ملحق شود.

به گزارش روزنامه هاآرتص، سفر رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه به رياض، نقش مهمي در روابط خارجي دو کشور منطقه داشته است. بر خلاف عبدالله شاه سابق عربستان که اردوغان را يک رقيب مي‌دانست و ترکيه را کشوري ارزيابي مي‌کرد که بايد از نفوذ و قدرت آن در کشورهاي عربي خاورميانه جلوگيري کرد، سلمان بن عبدالعزيز شاه کنوني عربستان، ظاهرا ايده‌هاي ديگري دارد.
برخي مفسران سياسي عربستان سعودي از سفر اخير اردوغان به رياض استقبال کرده و به اين مساله اشاره کرده‌اند که مصر سياست خارجي عربستان را ديکته نخواهد کرد. مفسران سياسي عربستان بر اين باورند که رياض اکنون به دنبال ايجاد يک محور ضد ايراني و ضد شيعه در منطقه است که ترکيه در آن نقشي اصلي ايفا خواهد کرد.

اين اتحاد البته مصر را مستثني نخواهد کرد که روابط فعال و نزديکي با عربستان دارد. در ترکيه نيز همه از آب شدن يخ روابط عربستان و ترکيه، خشنود و راضي نيستند چرا که اين مساله مي تواند منجر به رقابت شديد بين ايران و ترکيه شود.
برخي روزنامه نگاران ترکيه خواستار آن شده‌اند که آنکارا از هرگونه اقدام يکجانبه‌اي که منجر به رويارويي با ايران شود، خودداري کند و به اين مساله اشاره نموده‌اند که هر گونه اتحادي بين کشورهاي سني منطقه مي‌تواند به ضرر روابط ترکيه و ايران تمام شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها