کد خبر: ۳۰۲۲۸
زمان انتشار: ۱۵:۲۶     ۲۲ آذر ۱۳۹۰
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز لایحه موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه را تصویب کردند.
به گزارش فارس، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ساعت 8:17 دقیقه صبح با حضور 199 تن از وکلای مردم در خانه ملت و به ریاست علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان برگزار شد.
 
* تجمع بازنشستگان ذوب آهن اصفهان مقابل مجلس
 
جمعی از بازنشستگان شرکت ذوب آهن اصفهان صبح امروز در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند که اعتراض آنها مربوط به عدم دریافت حقوق ماهیانه و همچنین مابه‌التفاوت حقوقی آنها است، امری که آنها را وادار به سفر به تهران نیز کرده است.
 
* مجلس یک‌شنبه‌ها صبح و عصر جلسه دارد/ موافقت نمایندگان با افزایش تعداد جلسات هفتگی پارلمان
 
بهارستان‌نشینان پیش از آغاز جلسه علنی امروز، در جلسه‌ای غیرعلنی درباره برگزاری 4 جلسه علنی در طول هفته به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
 
علی لاریجانی در این جلسه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص لزوم برگزاری 4 جلسه علنی در طول هفته، برگزاری جلسه علنی در عصر روزهای سه‌شنبه هر هفته را به رای وکلای ملت گذاشت که با مخالفت مجلسی‌ها مواجه شد اما نمایندگان مجلس با برگزاری جلسه علنی عصر روزهای یکشنبه موافقت کردند و مقرر شد صبح و عصر روزهای یکشنبه، صبح روزهای سه‌شنبه و صبح روزهای چهارشنبه یعنی 4 جلسه علنی در طول هفته تشکیل شود.
 
* نمایندگان سه لایحه مورد ایراد شورای نگهبان را اصلاح و تصویب کردند
 
نمایندگان مجلس در آغاز دستورکارهای امروز خود لایحه اعاده شده عضویت دولت جمهور اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تائید صلاحیت آزمایشگاهی از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تامین نظر آن شورا به تصویب رساندند که براساس این مصوبه مجلس مقرر شد تبصره ماده واحده اصلاح شود و مواد 20 و 22 اساسنامه در خصوص جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب اصلاحات طبق اصل 77 قانون اساسی اعمال شود.
 
وکلای ملت در این جلسه همچنین لایحه اعاده شده عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع بین‌المللی تائید صلاحیت از شورای نگهبان را نیز مورد رسیدگی قرار داده و به منظور تامین نظر آن شورا، با اصلاحاتی به تصویب رسانده و مقرر کردند بخشی از ماده 10 اساسنامه در خصوص جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب اصلاحات طبق اصل 77 قانون اساسی اعمال شود. 
 
خانه ملتی‌ها در بررسی لایحه اعاده شده تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان، این لایحه را با اصلاحاتی برای تامین نظر آن شورا تصویب کردند به طوری که مجلس در بند یک ماده 10 و در ماده 12 در مصوبه خود اصرار و یک تبصره به عنوان تبصره 2 به ذیل ماده 85 اضافه کرد. 
 
همچنین نمایندگان ملت در ماده 12 بر مصوبه خود اصرار کردند که بر اساس آن حدود صلاحیت و وظایف هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ‌مشخص می‌شود.
 
در ادامه نیز در ماده 10 که مجلس بر مصوبه قبلی خود اصرار کرد، صلاحیت و حدود اختیارات دیوان عدالت اداری مشخص شده است.
 
* بررسی گزارش تفریغ بودجه 88/ عدم رعایت کامل ‌64 درصد احکام ماده واحده قانون بودجه 88
 
در بررسی دستورکار بعدی جلسه امروز موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در راستای اجرای اصل 55 قانون اساسی و بند "ج" ماده یک قانون دیوان محاسبات کشور، گزارش کمیسیون متبوعش درباره تفریغ بودجه سال 1388 کل کشور را قرائت کرد که طبق این گزارش در تفریغ بودجه 88، در 36 درصد موارد، احکام ماده واحده قانون بودجه 88 کاملا رعایت شده و در 64 درصد موارد، احکام ماده واحده به طور کامل رعایت نشده است.
 
* بروجردی: حمایت از سوریه در مقابل توطئه‌های آمریکا "لازم" است
 
در اولویت قرار دادن لایحه موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و جمهوری عربی سوریه از سوی 15 نماینده مجلس به عنوان دستورکار بعدی نمایندگان در جلسه امروز مجلس مطرح شد و طراحان این گزارش بررسی این لایحه را پاسخ روشنی به دشمنان دولت و مردم سوریه دانسته و بر حمایت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از مردم سوریه در مقابل توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی تاکید کرد‌ند.
 
** علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به عنوان طراح طرح در اولویت قرار دادن لایحه موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و جمهوری عربی سوریه در صحن علنی سخن می‌گفت، با بیان اینکه آمریکایی‌ها با همه هم‌پیمانانشان سوریه را تحت فشار قرار داده‌اند، ‌اظهار داشت: واقعیت این است که ما در یک شرایط ویژه‌ای شاهدیم که آمریکا و همه هم‌پیمانان اروپایی و منطقه‌ای‌اش میلیاردها دلار برای تغییر ساختار سیاسی سوریه هزینه کرده‌اند تا مقاومت را با مشکل مواجه کنند همچنین شبکه‌های الجزیره و العبریه با پخش فیلم‌ها و اعمال برخی تبلیغات به دنبال فضاسازی هستند.
 
وی همچنین گفت: در دوران حاکمیت حافظ اسد و بشار اسد، سوریه در کنار حماس، مقاومت، جهاد‌، حزب‌الله و در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده ‌و این برای آمریکایی‌ها خیلی سنگین است اما به طور طبیعی ایران به عنوان کشوری اسلامی و انقلابی از ملت و دولت سوریه در مقابل توطئه‌های آمریکا حمایت می‌کند و بر این اساس تقاضا داریم لایحه موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و جمهوری عربی سوریه با رای نمایندگان مجلس در اولویت تعیین دستور قرار گیرد.
 
بروجردی با بیان اینکه در اولویت قرار گرفتن لایحه موافقتنامه آزاد بین ایران و سوریه در شرایط کنونی می‌تواند بهبود شرایط کمک کند، تصریح کرد: در شرایط کنونی حمایت از مردم سوریه در مقابل توطئه‌های آمریکا و دشمنان مشترک‌شان را لازم می‌دانیم.
 
* نماینده دولت: تصویب اولویت‌دادن به طرح تجارت آزاد بین ایران‌وسوریه پیام روشنی برای دشمنان دارد
 
در ادامه سیدابراهیم ابراهیمی معاون امور تقنینی دولت در مجلس در موافقت با اولویت در دستور قرار گرفتن لایحه موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و جمهوری سوریه به توطئه‌های آمریکا علیه ملت و دولت سوریه اشاره کرد و گفت: سوریه اکنون در شرایط ویژه قرار دارد و موافقت نمایندگان با این اولویت می‌تواند پیام روشنی برای دشمنان داشته باشد لذا تصویب اولویت دادن به این طرح می‌تواند همکاری مستقیم تجاری بین ایران و سوریه را فراهم کند و به نوعی حمایت از مقاومت و مبارزه با صهیونیسم است.
 
* رای موافق ‌مجلس به در اولویت قرار گرفتن لایحه تجارت آزاد بین ایران و سوریه
 
نمایندگان مجلس پس از استماع این سخنان با 141 رای موافق، 4 رای مخالف و 9 رای ممتنع با اولویت قرار دادن لایحه موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه موافقت کردند و این لایحه پس از تصویب نمایندگان در دستور مجلس قرار گرفت.
 
* مجلس موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه را تصویب کرد
 
بهارستان‌نشینان لایحه موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داده و با ۱۴۱ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن علنی، ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند. 
 
به موجب مصوب مجلسی‌ها موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
 
* باهنر: گزارش اصل ۹۰ درباره اساسنامه سازمان هدفمندی به قوه قضاییه ارجاع می‌شود
 
پس از قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره اعلام مغایرت برخی از مواد اساسنامه سازمان هدفمندی یارانه‌ها با قانون، از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور و عدم اصلاح مواد مذکور برخلاف صدر ماده واحده و تبصره ۴ الحاقی به قانون نحوه اجرای اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس طی سخنانی در صحن علنی گفت: کمیسیون اصل ۹۰ زحمت زیادی برای تهیه گزارش کشیده و نظر نهایی این است که دولت موظف است که موارد به قطعیت رسیده در مورد اشتباهات و مغایرت‌های با قانون را اصلاح کند و ما منتظر اصلاح موارد می‌مانیم تا مسئولان در این زمینه اقدام کنند البته گزارش را نیز به قوه قضاییه ارجاع می‌دهیم. 
 
* گزارش کمیسیون طرح تحول اقتصادی درباره چگونگی اجرای این قانون
** دولت تاکنون گزارشی از نحوه اجرای قانون یارانه‌ها به مجلس ارائه نداده است
 
سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در ادامه جلسه امروز گزارش کمیسیون متبوعش درباره چگونگی اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را قرائت کرد. 
 
در بخشی از این گزارش آمده است: تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها و اجرای آن از مطالبات طولانی مدت در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است که با همت دولت و مجلس در سال ۱۳۸۸ انجام شد و سه ماه مانده به پایان سال ۸۹ با موفقیت بالایی شروع و با مدل بومی-ایرانی اجرا شد. صندوق بین‌المللی پول نیز آن‌را تقسیم کرد و هدفمند کردن یارانه‌ها را الگویی برای استفاده کشورهای دیگر نامید. 
 
این گزارش می‌افزاید: از آثار مطلوب اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در این مدت کوتاه، کاهش مصرف برخی از حامل‌های انرژی همچون گاز طبیعی و برق در بخش‌های مختلف به ویژه مصارف خانگی و همچنین کاهش مصرف آرد و نان به همراه بهبود و ارتقای کیفیت آن نسبت به مدت مشابه آن در سال‌های قبل است. 
 
در این گزارش مندرج است: در مفاد قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مقرر شده است که اجرای آن در طول ۵سال صورت پذیرد؛ این امر بدین منظور بود تا گام اول در اجرای طرح یعنی اصلاح قیمت‌ها کوتاه‌تر برداشته شود و افراد جامعه و فعالان اقتصادی بتوانند علاوه بر تحمل فشار هزینه‌ای، رفتار اقتصادی خود یا ساختار تولیدی بنگاه خود را متناسب با شرایط جدید تعدیل کند. این امر می‌توانست اجرای طرح را بدون بروز برخی عوارض نامطلوب در بخش‌های مختلف تضمین کند اما متأسفانه این موضوع عملا در اجرای قانون توسط دولت رعایت نشد که آثار نامطلوب آن در بخش‌های تولیدی اقتصاد، به تدریج نمایان شده است. 
 
کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در بخش دیگری از این گزارش آورده است: متأسفانه در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مفاد ۱۲ و تبصره‌های یک و سه این قانون به طور کامل رعایت نشده است در صورتی که این مفاد علاوه بر ایجاد بسترهای انضباطی دولت با این قانون، نظارت مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای نظارتی را در فرایند اجرای این قانون میسر و تسهیل می‌کرد، به رغم تأکید تبصره ۳ ماده ۱۲ مبنی بر ارائه گزارش عملکرد شش ماهه از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات هنوز گزارش مستندی در ارتباط با نحوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است. 
 
در بخش دیگری از این گزارش پیشنهاد شده است که دولت باید برای کسب نتایج مطلوب و مدنظر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در اقتصاد کشور همه ابعاد و ‌اجزای قانون را به صورت یکجا و همزمان اجرا کند، عدم رعایت چنین وظیفه‌ای در اجرای قانون علاوه بر تبعات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی نامطلوب، تخلف از اجرای قانون منظور می‌شود و پیگیری دستگاه‌های نظارتی را در پی دارد. 
 
* باهنر: دولت پول هدفمندی یارانه ها را صرف خدمات عمومی،رفاه و بیماری‌های خاص کند
 
پس از قرائت گزارش کمیسیون طرح تحول اقتصادی درباره چگونگی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس طی سخنانی ضمن تشکر از دولت به خاطر عملیات خوب و مثبت در زمینه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌‌ها، خطاب به نمایندگان دولت در مجلس گفت: از نمایندگان دولت می‌خواهیم که موارد مغفول مانده را توجه بیشتر داشته باشند تا این اقدام که با همت مجلس هشتم و دولت دهم شروع شده، با مشکلاتی روبرو نشود که گرفتاری‌ها را افزایش دهد.
 
وی در همین زمینه افزود: ما نگران تولید، صنعت و کشاورزی هستیم لذا مسیر حرکت دولت باید به گونه‌ای باشد که پول‌هایی که به حساب مردم واریز می‌شوند، تبدیل به خدمات عمومی ماندگاری مانند رفاه اجتماعی، بیماری‌های خاص، و درمان بیماری‌های گرانقیمت منجر شود.
 
** حیدری: روند ارائه گزارش‌های نظارتی کمیسیون‌های مجلس باید تغییر کند
 
نور‌الله حیدری نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس طی تذکری با استناد به ماده ۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: رویه گزارشاتی که کمیسیون‌های تخصصی به صحن علنی مجلس ارائه می‌دهند، هدف مردم و وکلای ملت را محقق نمی‌کند لذا پیشنهاد می‌کنم که رویه ارائه گزارش های نظارتی کمیسیون‌های مجلس تغییر کند و در گزارش‌ها بهتر است که تاریخی مشخص شود که نواقص ذکر شده در همان گزارش بر اساس آن تاریخ باید برطرف شود.
 
وی تصریح کرد: در گزارش‌هایی که کمیسیون‌های تخصصی ارائه می‌دهند، باید تصریح شود که دقیقا چه بخشی در مثلا فلان ایراد گرفته شده مقصر است. 
 
محمدرضا باهنر در پاسخ به این تذکر نماینده فارسان گفت: برخی گزارشات بر اساس ماده ۳۳ و برخی گزارشات هم بر اساس ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس، به هیئت رئیسه ارائه می‌شود و کمیسیون‌ها بر هر مبنایی که گزارش بدهند، بر همان اساس هم گزارش آنها قرائت می‌شود.
 
نایب رئیس مجلس تصریح کرد: در مورد برخی گزارشات نیاز است که مخالف و موافق صحبت کنند اما در برخی گزارشات هم نیازی به سخنرانی موافقان و مخالفان نیست اما در کل ما سعی می‌کنیم که فرآیندهای قانونی را در این زمینه رعایت کنیم.
 
** نماینده بجنورد خواستار بررسی لایحه افزایش تعداد نمایندگان در صحن علنی شد
 
محمدمهدی شهریاری نماینده مردم بجنورد طی اخطاری با استناد به اصل ۶۴ قانون اساسی گفت که قانون اساسی عنوان کرده که عده نمایندگان پس از ده سال با در نظر گرفتن عواملی می‌تواند تا ۲۰نفر افزایش داشته باشد و باتوجه به اینکه دولت در این زمینه لایحه‌ای را تهیه، تصویب و تقدیم مجلس کرده و کمیسیون تخصصی هم آن را تصویب کرده است، شاید بر اساس اختلافات هیئت رئیسه است که هنوز این لایحه در صحن علنی بررسی نمی‌شود. 
 
محمدرضا باهنر در پاسخ به این اخطار گفت: بنده اخطار شما را وارد نمی‌دانم چرا‌که ما در صحن علنی فوریت لایحه افزایش نمایندگان را بررسی کردیم اما این فوریت رأی نیاورد؛ لایحه افزایش نمایندگان مجلس طرفداران و مخالفانی دارد که ما در حال حاضر نمی‌توانیم آن را خارج از نوبت به صحن علنی آورده و آن را بررسی کنیم مگر اینکه مجددا پیشنهاد دو فوریت آن از سوی نمایندگان مطرح شود.
 
* موافقت مجلس با فوریت لایحه افزایش سهام ایران در بانک بین‌المللی ترمیم
 
نمایندگان مجلس در ادامه با ۱۲۴ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع با یک فوریت لایحه اجازه افزایش سهام ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه و مؤسسه توسعه بین‌المللی از مؤسسه‌های وابسته به گروه بانک جهانی موافقت کردند.
 
این لایحه دارای یک مقدمه توجیهی و یک ماده واحده است که در صورت تصویب نهایی آن به دولت اجازه داده می‌شود، به منظور حفظ قدرت رأی و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه نسبت به افزایش سرمایه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب افزایش سرمایه عمومی و موردی در مجموع به ارزش ۷۸ میلیون و ۵۱ هزار دلار آمریکا بر اساس جدول پرداخت‌ها طی سال‌های ۹۱ الی ۹۵ هجری شمسی اقدام کند.
 
* 4 میلیون و 700 هزار نفر در سال 1415 تحت پوشش طرح آبرسانی غدیر قرار می‌گیرند
 
در ادامه دستورکارهای نمایندگام مجلس، غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت جام و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درباره عملکرد وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان در خصوص طرح آبرسانی غدیر و تأمین آب شرب شهرهای خرمشهر و آبادان را قرائت کرد که در بخشی از این گزارش آمده است: طرح آبرسانی غدیر به منظور انتقال آب از محل سد تنظیمی کرخه به مناطق شمال غرب خوزستان و مناطقه مرکزی و جنوبی خوزستان (شامل شهرهای اهواز، شیبان، شادگان، آبادان، خرمشهر و روستاهای مجاور این شهرها) در دی ماه ۱۳۸۷ با اعتباری معادل ۱۳ هزار میلیارد ریال به پیمانکار واگذار شده است.
 
این گزارش می‌افزاید: کل جمعیت تحت پوشش این طرح در سال افق طرح یعنی ۱۴۱۵، معادل ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و نیاز مصرفی آن به میزان ۲۴ متر مکعب در ثانیه برآورد شده است و منبع تأمین آب طرح دریاچه تنظیمی کرخه بوده که به سد دز تبدیل شده و از سد کرخه به عنوان پدافند غیر عامل استفاده خواهد شد. اجرای طرح به صورت ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء واگذار شده که موظف شده کیفیت آب تولیدی را مطابق استاندارد ملی ۱۰۵۳ تحویل دهد. برای اعمال نظارت و کنترل عملیات اجرایی قراردادی با شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس منعقد شده است.
 
* نطق‌های میان دستور
 
   ** حیدری: هدفمندی یارانه‌ها ‌ناقص اجرا شد‌/ وضعیت بیمارستان‌های دولتی "اسفناک" است
 
فخرالدین حیدری نماینده مردم سقز و بانه طی نطق میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در کردستان به دو مشکل اشتغال و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی اشاره کردند و فرمودند که شرکت‌های دولتی با سرمایه‌گذاری برای رفع مشکل اشتغال در این استان گام بردارند، اما آیا دولت این گونه عمل کرده است؟ 
 
حیدری با تاکید بر اینکه رئیس جمهور با عنوان مجری قانون اساسی موظف به اجرای تمام اصول قانون است، خطاب به رئیس جمهور گفت: شما باید تمام اصول قانون اساسی را اجرا کنید اما چرا اصل 15 قانون را که در خصوص زبان کردی است، اجرا نمی‌کنید؛ مگر رهبری تاکید نکرده‌اند که زبان کردی یک سرمایه ملی است، پس چرا برای این سرمایه ملی کاری نمی‌کنید. 
 
وی اضافه کرد: نمی‌دانیم که سخنرانی‌های پر از وعده و وعید و امید رئیس جمهور را باور کنیم یا وعده‌های عمل نشده دولت را؛ رئیس جمهور در سفر به کردستان چنان به مردم سقز و بانه وعده داد که همه فکر می‌کردیم، طی 2، 3 سال آینده همه مشکلات حل می‌شود اما هیچ کدام از آن وعده‌ها عملی نشد.
 
حیدری همچنین خطاب به رئیس جمهور گفت: قرار بود با اجرای هدفمندی یارانه‌ها دیگر فقیری در ایران باقی نماند، قرار بود پول نفت بر سر سفره مردم بیاید اما با تصمیمات ناصحیح و شتاب زده اقتصادی و اجرای نادرست و ناقص قانون هدفمندی نه تنها نفت را بر سر سفره‌های مردم حاضر نکردید بلکه کم کم آب و نان را هم از سر سفره فقیران حذف کردید. 
 
   ** خسته‌بند: ناسزاگویی فتنه و انحراف‌ علیه «اژه‌ای» بیانگر نگرانی مجرمان این جریان است
 
حسن خسته‌بند نماینده مردم بندرانزلی در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس از سپاه پاسداران انقلاب که با حرکتی بسیج گونه بار دیگر اقتدار ایران را نمایش گذاشت و هواپیمای جاسوسی آمریکا را به غنیمت گرفت، تشکر کرد و گفت: استکبار جهانی و در راس آنها آمریکا و انگلیس از موج بیداری اسلامی در منطقه که الگوی آنها انقلاب اسلامی ایران است، در هراس‌اند و برای حذف این الگو از شیوه جنگ نرم استفاده کرده‌اند. 
 
این نماینده مجلس با تشکر از آملی لاریجانی برای پیگیری جدی پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی و انتخاب قاضی برجسته و پاک دامن گفت: با انتخاب اژه‌ای به عنوان مسئول پرونده کمترین جایی برای سیاسی جلوه دادن این پرونده باقی نخواهد ماند اما ناسزاگویی علیه اژه‌ای از سوی جریان‌های فتنه و انحرافی نشانگر نگرانی افراد مجرم و منتسب به این جریان‌ها است.
 
خسته‌بند ادامه داد: متهم کردن نمایندگان اصولگرای مجلس سناریوی جدید کاندیداهای گروهک‌های فتنه و انحرافی در شهرستان‌ها است لذا از مسئولان قضایی می‌خواهم هر چه سریعتر در خصوص نمایندگان ملت به دلیل حجم سنگین شایعه‌سازی، ایجاد شبه جهت‌دار و فضای بدبینی و دلسرد کردن مردم برای حضور در انتخابات از سوی گروهک‌های فتنه و انحراف را قبل از شروع تبلیغات انتخابات مجلس شفاف‌سازی کنید.
 
   ** عباسی: وزارت نفت سکوهایی برای حفاری در عمق ۱۰۰۰ متری دریا ساخته است
 
اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش در نطق میان‌دستور خود طی سخنانی با بیان اینکه طی روزهای گذشته شاهد دو موفقیت بزرگ در کشور بودیم، گفت: شکار هواپیمای جاسوسی آمریکا غنیمت ارزشمندی بود که در اندیشه‌های خصمانه آمریکا نسبت به ایران تغییرات اساسی ایجاد خواهد کرد همچنین اکتشاف و ساخت سکوهای حفاری در دریای خزر که حاصل یک دهه تلاش متخصصان ما بود، دومین موفقیت هفته‌های اخیر بود.
 
عباسی با بیان اینکه وزارت نفت توانسته است سکوهایی برای عملیات حفاری در عمق 1000 متری دریا بسازد، گفت: از رئیس جمهور و وزیر نفت می‌خواهم که برای استقرار سایت پشتیبانی در منطقه ساحل رودسر نیز اقدام کنند.
 
عباسی با بیان اینکه حافظه تاریخ ژست سران فتنه را در باغات چای فراموش نمی‌کند، تصریح کرد: چایکاران، دست یاری به سوی دولت و مجلس دراز کرده‌اند و آنچه بر سر کشاورزان آمده، نتیجه ضعف مدیریت و کارشکنی است که در بخش‌هایی وجود دارد.
 
   ** ذوالقدر: مردم یک روستا‌ "العطش" ‌می‌گفتند/ وزیر می‌گوید از واردات محصولات کشاورزی بی‌خبرم
 
سیدمصطفی ذوالقدر نماینده مردم بندرعباس در نطق میان‌دستور خود طی سخنانی با بیان اینکه رئیس جمهور و هیئت دولت طی روزهای آینده به استان هرمزگان سفر خواهند کرد، تصریح کرد: به رئیس جمهور تذکر می‌دهم که اولاً برنامه سفر قبلی را ببینند که اغلب مصوبات آن اجرا نشده و در این سفر نیز قول‌هایی بدهند که بتوانند به آنها عمل کنند.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر نیرو نیز گفت: آقای وزیر نیرو! داد مردم در برخی روستاها برای آب بلند است و مردم در یکی از روستاهای استان هرمزگان که من از آن بازدید کردم، می‌گفتند العطش... العطش.
 
این نماینده مجلس به مسئله بودجه نیز اشاره کرد و گفت: چرا لایحه را زودتر نمی‌آورند تا نمایندگان در یک وقت مناسب و خوب آنرا بررسی کنند؟
 
   ** حیدرپور: بانک مرکزی در 9 ماه گذشته بلاهای زیادی بر سر کشور آورده است
 
عوض حیدر‌پور نماینده مردم شهررضا در نطق میان دستور با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) با اشاره به سیستم بانکی کشور گفت: در قضایای مانند اختلاس 3 هزار میلیاردی افرادی دخیل بودند و قراین نشان می‌دهند که دست‌های کار می‌کند تا به مرور زمان این مسائل را حل کنند لذا تاکید می‌کنم که قوه قضائیه در این مسئله کوتاه نیاید چراکه هیچ مصلحتی بالاتر از مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.
 
وی اضافه کرد: حرف‌هایی زده می‌شود که انگار 3 هزار میلیارد تومان پول تو‌جیبی است لذا تاکید می‌کنم قوه قضائیه محکم عمل کند و ملت و مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم پشت سر قوه قضائیه ایستاده است. 
 
"سال گذشته که برنامه پنجم نوشته شده، تلاش‌های بسیاری شد تا به گونه‌ای عادلانه بانک مرکزی شود، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نه بانک مرکزی نمی‌دانم کجا؛ پس از آن داد و بیداد راه انداختند که بانک مرکزی حیطه حاکمیتی است و نباید از دست آقای مدیرکل و آن سیستمی که نمی‌دانم چه بنامم، در آید."
 
نماینده شهررضا در پایان گفت: اگر به عملکرد بانک مرکزی در 9 ماه گذشته نگاه کنید، می‌بینید که چه بلاهایی بر سر کشور آورده است از جمله مسئله اختلاس، سکه و بازار ارز، مسئله پول‌های کشور و تبدیل آن و هزاران مسئله دیگر که کسی پاسخگوی این مشکلات نیست.
 
* انتخاب «مقیمی» و «ثروتی» به‌عنوان ناظران مجلس در شورای آمایش سرزمین
 
نمایندگان مجلس پیش از پایان جلسه علنی امروز در یک رأی‌گیری اعضای ناظر در شورای آمایش سرزمینی موضوع ماده 182 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را انتخاب کردند که بر این اساس مقیمی از کمیسیون عمران و موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد از کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان ناظر در این شورا انتخاب شدند. 
 
نصر‌الله کمالیان نماینده قوچان و مقیمی از کمیسیون عمران و ثروتی از کمیسیون برنامه و بودجه برای عضویت در این شورا به عنوان ناظر، کاندید شده بودند که کمالیان از راهیابی به این شورا باز ماند.
 
* "نیروهای مسلح ‌با فناوری‌های بومی همه تکنولوژی آمریکا را به سخره گرفتند"
** حمایت 186 نماینده مجلس ‌از شکار RQ-170 توسط سپاه پاسداران
 
186 نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای اقدام اخیر نیروهای مسلح و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را حماسه بزرگ خواندند و خواستار موضع‌گیری شفاف مجامع و نهادهای بین‌المللی درباره این اقدام خطرناک آمریکا شدند. 
 
در این بیانیه که محمد دهقانی عضو هیئت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد، آمده است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با به‌کار‌گیری فناوری بومی در این جنگ واقعی الکترونیک و ضد‌الکترونیک همه قدرت تکنولوژی آمریکا را به سخره گرفتند و پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین فوق مدرن جاسوسی آمریکا به نام RQ-170 را که برای امر جاسوسی از مرزهای هوایی ایران گذشته بود، در صحرای طبس در اختیار و کنترل خود قرار دادند و اینک این هواپیما را برای تحقیقات بیشتر در اختیار دارند لذا آمریکا بداند با این‌گونه حرکات به قصد جاسوسی، ارعاب ‌ملت ایران موفق نخواهد شد. 
 
فراکسیون هوافضا و هوانوردی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس با محکوم کردن این اقدام جاسوسی لازم می‌داند به خاطر حریم بین‌المللی همه کشورها، سازمان‌ها و مجامع حقوقی مستقل بین‌المللی، شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و رئیس سازمان ملل موضوع را هر‌چه سریعتر مورد بررسی قرار داده و موضع شفاف خود را نسبت به محکومیت این اقدام خطرناک نشان دهد. 
 
همچنین ملت شریف ایران حق خود را در مورد ضرورت دریافت خسارات ناشی از این اقدام که مصداق بارز تروریسم بین‌المللی است و خلاف محرز قوانین بین‌المللی است، کشورهای متجاوز آمریکا محفوظ می‌داند.
 
* اعلام وصول لایحه انتقال موردی محکومان به حبس
 
امیدوار رضایی عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان جلسه امروز موارد اعلام وصولی را قرائت کرد که بر این اساس، لایحه اصلاحیه زمینه سوم و پیوست یک زمینه ششم قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به ضائم 3، 4 و 6 کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها اعلام وصول شد و همچنین لایحه انتقال موردی محکومان به حبس نیز از دیگر موارد اعلام وصولی بود. 
 
به گزارش فارس، امیدوار رضایی همچنین تسلیت مجمع نمایندگان استان یزد درباره حادثه اخیر کارخانه فولاد غدیر در یزد که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از کارگران شده بود را اعلام کرد.
 
* پایان جلسه امروز
 
جلسه علنی امروز ساعت 12:15 دقیقه ظهر امروز با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست ساعات پایانی صحن را بر عهده داشت، به پایان رسید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها