کد خبر: ۳۰۲۰۲
زمان انتشار: ۱۳:۴۱     ۲۲ آذر ۱۳۹۰
اعتراض وظيفه من است
گفت وگويي متفاوت با بهترين فوتباليست اين روزهاي كشور
اين سطرها را بخوانيد تا «مجتبي جباري» را بهتر بشناسيد
توصيه حضرت امير به مالك اشتر تأثيرگذارترين جمله زندگي ام بود...

«مجتبي» را به جرأت مي توان بهترين چهره اين روزهاي فوتبال ايران ناميد. او اساساً آدم متفاوتي است همچنين فوتباليست متفاوتي. نگاه او به مقوله فوتبال و از آن مهمتر به زندگي موجب مي شود تا به او بگوييم «خاص».پسر احساسي اردوگاه استقلال كه چند سالي به عنوان «بازيكن بدشانس» ملقب بود سال نود را با قدرت آغاز كرد.تصاحب يكي از پست هاي مهم در تركيب تيم ملي و جلب اعتماد «كارلوس كي روش» اولين نشانه بود براي ورود «مجتبي» به جاده خوشبختي. گرچه حضور او طي اين سالها در تركيب استقلال با فراز و نشيب هاي فراواني همراه بوده است اما آنچه كه او اين روزها با «پيراهن آبي» به نمايش مي گذارد، نويدبخش پايان آن روزهاي بدشانسي است.«هشت» پر سر و صداي فوتبال ايران بيرون از مستطيل سبز نيز انسان خاصي است و به گونه اي متفاوت با اتفاقات زندگي همراه مي شود.گاه احساسات نهفته اش غليان مي كند و مي شود همان چيزي كه حدود دو هفته قبل در جدال كلامي اش با سرمربي آبي پوشان از وي ديديم و گاهي نيز آن قدر آرام و گوشه نشين است كه گويي «درون گراترين» انسان روي زمين را ديده ايم. پس از آن جنجال پر سر و صداي «مجتبي»، درخشش او در دربي هفتاد و سوم كه به پيروزي شعف برانگيز براي آبي جامگان منتهي شد بار ديگر نام جباري بر سر زبان ها افتاد و همين مسئله علت العلل اين گفت وگوي متفاوت بود با بازيكني كه «مثنوي معنوي» مي خواند، با رمان هاي خارجي هم به دوردست ها مي رود و مي خواهد از فوتبال پلي به سوي معنويات بزند و...جباري را انتخاب كرديم چون هم ستاره ميدان است و هم اخلاق و دين داري اش را فداي زرق و برق مستطيل سبز نكرده و دعا مي كنيم هميشه همين مجتباي خوش اخلاق حرفه اي بماند!
حميد رضا تراب پور
فكر مي كنم سال نود براي تو، سال متفاوتي بود، سال اوج گيري دوباره و سالي كه ديگر از آن بدشانسي ها خبري نشد.
- خب بله، سال خوبي بود. از ابتداي اين فصل تمام تلاشم را كردم تا به فرم مطلوب برسم هر چند خيلي سخت بود اما كوتاه نيامدم و ادامه دادم. يكي از دلايل اصلي اين شرايط خوب من، پزشك تغذيه ام آقاي «دكتر فرج زاده» بود كه جا دارد ازايشان تشكر ويژه اي داشته باشم؛ بعد هم كه آقاي مولايي به استقلال آمدند و تمرينات بدنسازي ويژه اي را برايم در نظر گرفتند خيلي آماده تر شدم. اين مسائل كمك كرد تا راحت تر تمرين كنم و در خدمت تيم باشم.
در همين سال به مهره غيرقابل انكار «تيم كارلوس كي روش» مبدل شديد.
- داستان من و تيم ملي داستان متفاوتي است. من برخلاف خيلي ها از طريق تيم ملي معروف نشدم و در باشگاه ها به شهرت رسيدم؛ البته در اين سالها همواره در اردوهاي تيم ملي حضور داشتم و در 18 سالگي توسط برانكو از ابومسلم به تيم ملي فراخوانده شدم اما زياد بازي نكردم كه يكي از دلايل اين موضوع مصدوميت ها و دليل ديگرش به مقاطعي برمي گردد كه كيفيت بازي نفرات خيلي اهميتي نداشت و لژيونرها تحت هر شرايط در تيم ملي بازي مي كردند.
اگر اشتباه نكنم 25 بازي ملي داري؟
- بله
كم نيست؟
- كم است، بله اما خب كاري نمي توان كرد.
داستان «كارلوس كي روش» با خارجي هاي قبلي تيم ملي متفاوت است، شنيده ايم كه خيلي به بازي تو علاقه دارد.
- بله البته در دوره هاي قبلي هم مربيان بدي نداشتيم اما مصدوميت هاي پشت سر هم مانع راهم شده بود. «كي روش» تجربه زيادي دارد و از برخورد ايشان با كادر فني، بازيكنان و كليه عوامل تيم ملي لذت مي برم و درس مي گيرم. يك بار جمله اي را به ما گفت كه خيلي مهم بود و تا آن روز از زبان هيچ مربي اي نشنيده بودم.
كي روش گفت: «شما فوتباليست حرفه اي هستيد، از فوتبال لذت ببريد و دائم در استرس و فشار نباشيد.»
فكر مي كني با اين مربي، جام جهاني به ما لبخند بزند؟
- بله، ان شاءالله
ولي حتماً مي داني كه راه سختي در پيش داريم.
- اين را همه مي دانند.
پس از آن گرد و خاكي كه به راه انداختي، در دربي هفتاد و سوم آن قدر خوب بودي كه ديگر كمتركسي ياد آن مصاحبه جنجالي تو افتاد.
- البته در اين دربي خيلي سرحال نبودم و شدت سرماخوردگي ام در حدي بود كه حتي انتظار نداشتم بتوانم به زمين بروم؛ با اين حال تا وقت هاي اضافه مسابقه انرژي ام را تقسيم كردم و دوام آوردم و خوشبختانه با آن گل ها به پيروزي رسيديم. با وجود آنكه دو گل زدم و بهترين بازيكن زمين شدم اما خودم اعتقاد دارم در دربي قبلي بهتر عمل كردم.
خيلي ها مي گويند پاس زيباي اميرآبادي به تو روي گل اول، پاسي از جنس پاس هاي خودت بود.
- پاس فوق العاده اي بود؛ مهدي در آن صحنه درك خيلي خوبي از من داشت. وقتي توپ به او رسيد فرياد زدم «صبر كن، صبر كن» و مهدي هم ايستاد و وقتي من عبور كردم آن پاس فوق العاده را داد.
... و تو هم با دقت به توپ ضربه زدي؛ انگار در يك صدم ثانيه هم تصميم گرفتي استپ نكني و هم دروازه بان را فريب بدهي.
- همين طور بود. اول نشان دادم كه مي خواهم توپ را با روي پا بزنم و همين مسئله موجب شد دروازه بان آنها براي تصميم گيري تاخير كند و در لحظه آخر با بغل پا توپ را وارد دروازه كردم.
گل دوم را هم كه خيلي با آرامش از روي نقطه پنالتي زدي.
- بله، از آقا فرهاد خواستم من بزنم مي دانستم حقيقي شيرجه مي زند و توپ را به وسط زدم.
نتايج استقلال تا اينجاي فصل منتقدان تيم شما را راضي نگه داشته اما بحث كهكشاني بودن اين تيم موضوعي دوسويه است؛ برخي ريشه اين نتايج را در يارگيري اول فصل استقلال مي بينند، نظر تو چيست؟
- درباره موضوع كهكشاني نظري ندارم اما ما به معناي واقعي تيم هستيم و يك دست شما مي توانيد هر اسمي روي آن بگذاريد. شما نمي توانيد در گروه موسيقي فقط دو سه نوازنده خوب داشته باشيد و ديگران ساز خودشان را بزنند. ما در استقلال گروه اركستري هستيم كه سازها و نوا زنده ها با يكديگر همخواني دارند و همين مسئله موجب شده تا موفق عمل كنيم و نتايج خوبي بگيريم.
و اين گروه به نظر تو قهرمان مي شوند؟
- ان شاءالله
مجتبي، تو آدمي احساسي هستي؟
- بله
«برون گرا» هستي يا درون گرا»؟
- بعضي چيزها را بروز مي دهم و بعضي چيزها را نه. در اين سالها اگر هم حرفي زده ام فقط بخش هاي اندكي از نظراتم بوده است.
ظاهراً نگاه تو به زندگي و فوتبال متفاوت است.
- نمي دانم.
رفتارت مويد اين موضوع است؛ به نظر مي رسد دغدغه هايت پاياني ندارند.
- خب دغدغه كه دارم. من نمي توانم مثل خيلي ها از كنار مسائل بي تفاوت بگذرم. درسته كه گاهي «خودخوري» مي كنم ولي بازهم حرفهايم را مي زنم حتي به قيمت اينكه گروهي ناراحت شوند. اين ذات من است كه نمي توانم ساكت بمانم. وقتي انسان مي بيند كه از توانايي هاي موجود در ورزش كشورش خوب استفاده نمي شود، چرا نبايد اعتراض كند؟
قبول داري كه آدم غيرقابل پيش بيني اي هستي.
- نمي دانم، مگر اتفاقي افتاده؟
بعضي وقتها كه كسي انتظارش را ندارد اعتراض مي كني؛ حتي در سبك بازي ات و در نوع پاس دادن هايت نيز قابل پيش بيني نيستي.
- (مي خندد)
موافقي درباره نسل سوم كشورمان صحبت كنيم؟
- بفرماييد.
خب نظرت درباره اين نسل چيست؟
- خيلي از حرفها را نمي توان زد اما من معتقدم نسل مستعدي است كه متأسفانه امكانات و شرايط موجود درحد آن استعدادها نيست و به آنها براي برجسته كردن توانمندي هايشان كمك نمي كند.
مي دانم كه اهل مطالعه هستي.
- تا حدودي بله.
چه مي خواني؟
- متفاوت است، شعر زياد مي خوانم؛ مولانا را دوست دارم، مثنوي معنوي را همواره مي خوانم و در زندگي خيلي كمكم كرده است، غزليات حافظ را دوست دارم.
كتاب هاي دكتر شريعتي را مي خوانم و سخنراني هايش را گوش مي كنم و گاهي اوقات هم رمان هاي خارجي را مي خوانم.
كدام بيشتر تو را متأثر مي كند؛ معنويات مولانا يا سخنان دكتر شريعتي؟
- هر كدام جاي خودش، من حتي در فوتبال هم از اين خواندني ها كمك مي گيرم.
و اعتقادات؟
- خيلي مهم است. بعضي مواقع آن اعتقادات در حرفه آدم تأثير مي گذارد و مثلا در پيروزي ها ياري تان مي دهد اما بعضي وقت ها شايد پيروزي در كار نباشد اما به خود آدم كمك مي كند، من اعتقاد دارم اگر حرف راست بزني ضرر مي كني اما اين باعث نمي شود كه دروغ بگويم؛ آن وقت چيزهاي مهمتري را از دست داده ام.
خدا حتي در مصدوميت ها به آدم كمك مي كند اما قبل از معامله با خدا بايد با خودت معامله كني چون خودت را بهتر از هر كسي مي شناسي. انسان نمي تواند خودش را گول بزند و نزد وجدان خود مي داند چه توانايي و قدرتي دارد.
گاهي شايد بگويند «جباري» چرا مصاحبه مي كند؟ خب اين وظيفه من و امثال من است كه به خاطر نسلي كه پشت سر ما هستند و فردا از راه مي رسند حرف بزنيم و آن ها را فداي خودمان نكنيم. آدم بايد هميشه مرگ را نزديك خود احساس كند؛ آن وقت تلاش مي كند كه اگر از اين دنيا رفت راضي و خشنود برود.
اين «جباري احساسي» آخرين بار كي از ته دل گريه كرد؟
- شب عاشوراي امسال به خاطر ارباب.
كجا خيلي آرام مي گيري؟
- خانه خودم. جا دارد از همسرم كه اين محيط آرام را برايم مهيا كرده تشكر كنم.
بعد از فوت پدر خيلي ضربه خوردي، هنوز هم در آن فضا قرار داري؟
- خودم را مي زنم به فراموشي چون در غير اين صورت اذيت مي شوم. من معتقدم بايد زندگي كرد و ادامه داد.
تاثيرگذارترين جمله اي كه تا به امروز خوانده يا شنيده اي؟
- چند جمله تاثيرگذار بوده كه آنها را سرمشق زندگي ام قرار داده ام يك جمله از حضرت امير به مالك اشتر خواندم كه فرموده بودند: مالك اگر كسي را در هنگام شب در حال گناه كردن ديدي، صبح روز بعد او را به همان شكل نگاه نكن، شايد سحر توبه كرده باشد و تو متوجه نشده باشي.
گرچه قياس درستي نيست اما اگر در همين روزگار ما انسان ها معناي اين سخن را بفهميم خيلي چيزها درست مي شود. اولين بار كه اين جمله را خواندم مو بر تنم سيخ شد.
يك بيت شعر هم هست كه خيلي از آن تاثير گرفته ام:
تكيه بر تقوا و دانش در طريقت كافريست
راهرو گر صد هنر دارد توكل بايدش
زندگينامه كدام شخصيت تو را تكان داده است؟
- زندگي دكتر حسابي. ايشان آن قدر خدمت به اين مملكت كرده كه وقتي كتاب او را خواندم تعجب كردم كه چرا سر هر كوچه يك مجسمه از او نگذاشته اند؟
شغل دوم داري؟
- بله مغازه موبايل فروشي دارم.
كلا اهل تجارت هستي و يا بهتر است بپرسم شمه تجارت را داري؟
- تجارت را دوست دارم و از كاسبي بدم نمي آيد و فكر مي كنم اگر آدم تجارت كند و كسب درآمد نمايد لذت بخش است.
«مادي» چطور، هستي؟
- صددرصد، تا جايي كه بتوانم پول درمي آورم اما از حد تعادل دور نمي شوم.
فكر مي كني اگر فوتباليست نبودي در چه حرفه اي مشغول بودي.
- سخت است، نمي دانم.
به حقت رسيده اي؟
- حقم؟ من به خيلي چيزها رسيده ام كه از حقم هم بيشتر بوده است. خدا مرا در شرايطي قرار داده كه اگر فوتباليست نشده بودم به اين جا نمي رسيدم.
بارها اين جمله را از زبان تو شنيده ايم كه؛ «اگر انتقاد مي كنم مي خواهم ورزش كشورم پيشرفت كند» كمي درباره اين جمله مي گويي؟
- جواب اين سؤال خيلي مفصل است و شايد هم دوباره به بحث هاي ديگر كشيده شود، اگر اجازه بدهيد در يك مصاحبه ديگر جواب بدهم.
تا كي ادامه مي دهي؟
- تا هر وقت بتوانم البته بستگي به شرايط دارد.
به مربيگري فكر مي كني؟
- ان شاءالله.
استقلالي ها لقب «زيدان» را به تو داده اند، واقعا فوتبال خودت را در قالب فوتبال او قرار داده اي يا اينكه بازيكن بزرگ ديگري هست كه جنس فوتبالت به آن شبيه باشد؟
- هيچ فوتباليستي را بيشتر از «زيدان» قبول ندارم. حتي يك استپ ساده «زيدان» با استپ كردن ديگر فوتباليست هاي دنيا فرق داشت و همين مسائل باعث شد به بازي اش علاقه مند شدم.
بهترين فوتباليست ايران را چه كسي مي داني؟
- بارها گفته ام كه فوتبال «كريم باقري» را قبول دارم.
و از نفرات فعلي؟
- فوتبال آندو (تيموريان) را خيلي دوست دارم و از بازي «علي كريمي» هم خوشم مي آيد.
اهل سياست هستي؟
- نه زياد، ما همين كه گليم خود را از آب بيرون بكشيم هنر كرده ايم.
ممكن است روزي وارد دنياي سياست شوي؛ مثلا نمايندگي مجلس، شوراي شهر و...
- اصلا نمي آيم.
خيلي محكم گفتي!
- چون هيچوقت وارد اين عرصه نخواهم شد.
براي جوان هايي كه مي خواهند جا پاي «مجتبي جباري» بگذارند چه حرفي داري؟
- بايد صبر كنند تا امكانات ورزش كشور چند برابر امروز شود و آن وقت پيشرفت كنند. من كه چيزي نيستم اما تا همين جا هم معجزه شده كه رسيده ام و از شانسم بوده كه افرادي سر راهم قرار گرفتند و كمكم كردند درجا نزنم.
اميدوارم روزي برسد كه پيشرفت استعدادهاي اين كشور از حالت شانس و اتفاق خارج شود و روي يك برنامه ريزي درست جلو برويم.
خيلي ها به حاشيه هاي اين روزهاي فوتبال كشور انتقاد دارند، به نظر تو فوتبال ما پاك است.
- براي اين سؤال جوابي ندارم.
ممنون از وقتي كه دادي، اگر حرفي با خوانندگان ما داري بگو.
- براي همه آرزوي موفقيت مي كنم.
منبع: كيهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها