به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا: آمارهایی که این روزها از سوی مسئولان در مورد وضعیت سلامت دهان و
دندان در جامعه ارائه میشود، خبر از یک وضعیت نگران کننده میدهند.
"حسین
حصاری" معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان دانشگاه علوم
پزشکی ایران به تازگی در رابطه با وضعیت سلامت دهان و دندان ایرانیان اعلام
کرده است که به طور میانگین افراد 12 ساله 2 دندان خراب، 15 ساله دارای 3
دندان خراب، 18 ساله 4 دندان خراب، افراد 35 ساله 9 دندان خراب و افراد 45
ساله 12 دندان خراب در دهان دارند .
البته این در حالی است که
متاسفانه 25 درصد جمعیت کشور نیز در روستاها ساکن هستند و به خدمات
دندانپزشکی دسترسی ندارند و شاید به جرات بتوان گفت که در هیچ سطحی در
روستاها از نیروی انسانی مرتبط با حوزه دندان بهرهمند نیستیم.
متاسفانه
بررسیها نیز نشان میدهد که افراد جامعه در رابطه با پوسیدگی دندان و
عوامل ایجاد پوسیدگی از اطلاعات کافی برخودار نیستند و حتی دسترسی لازم را
به اطلاعات جهت رفع مشکلات دهان و دندان خود ندارند.
"عمران
علیمرادی" دانشجوی مدیریت تبلیغات تجاری در گفتوگو با ایسنا – منطقه یزد،
نقش سواد اطلاعاتی و آموزش در جامعه را در این مقوله یادآور میشود و
میگوید: سواد اطلاعاتی به معنی راههای دسترسی سریع و آسان به اطلاعات
در راستای جامعه دانا محور و در جهت حل مشکل در زندگی کاری و شخصی افراد
جامعه است.
وی اضافه میکند: برای رسیدن به این موضوع مسئولان و
همچنین سازمانها باید منابع لازم در رابطه با چالش مورد بحث ایجاد کنند
تا افراد جامعه دسترسی آسان و سریع به آن داشته باشند.
علیمرادی یکی
از راههای ایجاد منابع و اطلاعرسانی در سطح جامعه را استفاده از
روشهای سنتی یا همان مطالعات کتابخانهای و کتاب برمیشمارد.
وی
یکی دیگر از راهکارهای این موضوع را با توجه به گسترش اینترنت و
فناوریهای نوین ارتباطی، ایجاد منابع اینترنتی و همچنین استفاده از
مفاهیمی مانند رسانههای اجتماعی در اطلاع رسانی به جامعه ذکر میکند.
وی
نقش تبلیغات در جامعه به منظور سلامت دهان و دندان را موثر میخواند و
میگوید: با توجه به مباحث آکادمیک در تبلیغات، به سه هدف برای تبلیغات
شامل آگاه سازی مردم، قانع کردن مردم و یادآوری برای مردم مورد نظر است که
با توجه به اهداف تبلیغات و به خصوص هدف اول یعنی آگاهی مردم میتوان از
ابزارهای تبلیغاتی نیز در رابطه با بهداشت دهان و دندان کمک گرفت.
علیمرادی
در پایان با اشاره به تاکید دین مبین اسلام به سلامت و بهداشت دهان و
دندان، یادآور میشود: البته تبلیغات دارای جنبههای مختلفی است که
میتواند به دستههای مختلفی همچون تجاری، سیاسی، فرهنگی و مذهبی تقسیم
شود که در موضوع مورد بحث در سلامت دهان و دندان میتوان از تمام این
جنبهها بهره گرفت.
گفتنی است؛ علیمرادی در نظر دارد که با همکاری
دکتر "امیدبهرام خسروی مقدم" دندانپزشک و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی
یزد در قالب یک طرح تحقیقاتی نقش سواد اطلاعاتی و تبلیغات در سلامت بهداشت
دهان و دندان را بررسی کند.