به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز ، اختلاف شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت از حدود یک ماه پیش و با مصوبه جدید این وزارتخانه مبنی بر منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی، آغاز شد.
به دنبال این اقدام رییس شورای رقابت اظهار کرد که با مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، اختیار واردات بیش از ۷۰ درصد خودروهای وارداتی در دستان دو شرکت قرار گرفته و شرایط انحصار کامل در واردات خودرو ایجاد شده است.
به دنبال این انتقاد رییس شورای رقابت و دیگر کارشناسان از جمله برخی از نمایندگان مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت سعی کرد با ایجاد تعدیل در مصوبه خود، شرایط واردات خودرو را از انحصار کامل خارج کند.
در این زمینه رییس شورای رقابت پس از جلسه مشترک با مسوولان این وزارتخانه اظهار کرده که مقرر شد تمام واردکنندگان غیر رسمی بتوانند با انعقاد قرارداد ارائه گارانتی با نمایندگیهای رسمی، به واردات خودرو بپردازند.
به گفته رضا شیوا، هزینه خدمات گارانتی ارائه شده از سوی نمایندگیهای رسمی معادل سه درصد قیمت روز خودروها در گمرک خواهد بود و این هزینه از سوی واردکنندگان غیر رسمی پرداخت خواهد شد.
به پایان رسیدن مناقشه انحصاری شدن واردات خودرو در حالی است که کارشناسان امیدوارند با نظارت دقیق وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین شورای رقابت، واردکنندگان غیررسمی بتوانند مجددا فعالیت خود را در این بازار از سر گرفته و به واردات خودرو بپردازند.
واردات خودرو از سوی واردکنندگان غیررسمی و با پرداخت هزینههای خدمات گارانتی، از یک سو مشکل انحصاری شدن واردات خودرو را حل کرده و از سوی دیگر از واردات خودروهای بدون گارانتی و ایجاد مشکل برای مشتریان، جلوگیری خواهد کرد.