کد خبر: ۳۰۰۰۰۵
زمان انتشار: ۲۳:۳۵     ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت :ارزش کالاهای وارداتی ترکیه سالانه به ۲۵۰ میلیارد دلار می رسد و ایران از این میزان، سهمی کمتر از پنج درصدی دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز ،عباس خالقی تبار روز شنبه در نشست خبری همایش تجاری ایران و ترکیه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تراز تجاری ایران با ترکیه مثبت است ، گفت :صادرات گاز، نفت و مشتقات آن موجب این شرایط شده و توسعه روابط تجاری با کشورهای دوست و همسایه علاوه بر ثبات و توسعه اقتصادی، سبب رونق کسب و کار بنگاه ها خواهد شد.

خالقی تبار افزود: ترکیه سال گذشته ششمین بازار صادراتی و پنجمین مبدأ وارداتی ایران بود و طی ۱۰ ماهه امسال، ترکیه همچنان ششمین بازار صادراتی بود و به جایگاه چهارمین مبدأ وارداتی برای کشورمان صعود کرد.

وی اضافه کرد:نرخ رشد تجارت با ترکیه در چند سال اخیر، نشان دهنده تثبیت و حرکت رو به جلوی تجارت با این کشور بوده و با توجه به هدف گذاری انجام شده، برای نیل به حجم سالانه ۳۰ میلیارد دلار، می تواند چشم انداز مناسبی به منظور توسعه همکاری های بازرگانی باشد.

به گفته مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ترکیه با داشتن مرز خاکی ، مذهب و فرهنگ مشترک با ایران در کنار روابط دیرینه تجاری و سیاسی می تواند شریک مناسبی به منظور افزایش سطح مبادلات تجاری باشد و با استفاده حداکثری از فرصت های موجود به عنوان دروازه ورود به بازارهای اروپا نیز مطرح است.

وی تصریح کرد: ایران در تأمین گاز ترکیه مقام دوم را بعد از روسیه دارد ، درعین حال ارزش واردات ایران از این کشور به ۳.۵ میلیارد دلاری می رسد ، بنابراین می توانیم صادرات غیر نفتی خود را با تمهیداتی حداقل به سطح واردات از ترکیه رساند.

خالقی تبار ابتکاراتی مانند بهره برداری هوشمندانه از موافقتنامه دو جانبه تجارت ترجیحی، موافقت نامه همکاری های گمرکی و مشارکت در نظام همکاری چند جانبه منطقه ای را از جمله راهکاری های افزایش حجم مبادلات تجاری دانست.

وی اضافه کرد: تأسیس شهرک های صنعتی و بنگاه های تولیدی مشترک و بهره برداری از موقعیت ممتاز منطقه ای می تواند عاملی باشد تا ایران و ترکیه در تأمین کالا و خدمات مورد نیاز سایر کشورها اقدام نمایند و موجب افزایش مبادلات تجاری شوند.

همایش کاربردی ایران و ترکیه دوازدهم اسفندماه توسط مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت با حضور مسئولان تجاری، سفرا، رایزنان بازرگانی و مسئولان دولتی در جهت تبیین سیاست های کاربردی تجارت ایران و ترکیه برگزار می شود.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها