کد خبر: ۲۹۸۳۶۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۷     ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، حميدرضا ترقي عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه اسلامي طي يادداشتي که به‌صورت اختصاصي در اختيار خبرگزاري تسنيم قرار داده است، به بررسي نقش مردم در پيشرفت کشور مي‌پردازد که متن کامل اين يادداشت را در زير مي‌خوانيد:
تدبير مسئولان در هر برهه‌اي از زمان در دوران جمهوري اسلامي بايد اين باشد، کارها بايد با تدبير، با برنامه‌ريزي و با ملاحظه همه ظرايف و دقايق در اختيار مردم گذاشته بشود، آن وقت کارها پيش خواهد رفت. (مقام معظم رهبري، 29 بهمن‌ماه 93)
رهبر معظم انقلاب اسلامي همزمان با سالگرد چهلمين روز شهداي 19 دي قم در تبريز با مردم آذربايجان شرقي ديدار و ضمن بزرگداشت آن روز و شهامت و شجاعت آذري‌ها و تجليل از نماينده محترم ولي فقيه و امام جمعه تبريز نکات مهم و سرنوشت‌سازي را در رابطه با مسائل حساس کشور بيان فرمودند:
پيشرفت به دست مردم ميّسر است
ولي امر مسلمين فرمودند از اول انقلاب تا امروز هر وقتي هر کاري را محول به مردم کرديم، آن کار پيش رفته است، هر کاري را انحصاري در اختيار مسئولان و رؤسا و مانند اين‌ها قرار داديم، کار متوقف مانده است. اگر متوقف نمانده، کُند پيش رفته است، اما کار دست مردم که افتاد، مردم کار را خوب پيش مي‌برند.
به واقع مردم در ايران، انقلاب را پيش بردند و بر رژيم ستمشاهي غلبه کردند.
مردم در ايران جنگ را پيش بردند و به پيروزي رسيدند.
مردم در ايران انقلاب را با حضور خود در راهپيمايي‌ها حفظ کرده‌اند.
مردم در ايران فتنه‌ها را خاموش کردند.
مردم در فلسطين و لبنان و سوريه مقاومت کردند و پيروز شدند.
مردم اينک در عراق، داعش را به عقب رانده‌اند.
بنابر اين پيشرفت کشورها بدست مردم ميسر است و بدون مردم حکومت‌ها قادر به موفقيت و غلبه بر مشکلات و چالش‌ها نيستند.
برآيند تحرک داخلي و دشمني دشمنان
رهبر معظم انقلاب اسلامي با افشاء برنامه‌هاي غرب و آمريکا عليه انقلاب اسلامي به توطئه‌هاي اخلال در خطوط انتقال نفت و گاز ايران به خارج، اخلال در خطوط هوايي و زميني و دريايي ايران و اختلال در شبکه فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات اشاره کردند که نوعي تحريم بي سروصدا عليه ملت ايران بوده است.
حضرت آيت الله خامنه‌اي ضمن تقبيح کساني که بي اطلاع حرف مي‌زنند و تلاش‌ها را ناديده مي‌گيرند افزودند: آنچه امروز ملت ايران از پيشرفت‌ها و موفقيت‌ها در عرصه‌هاي گوناگون مشاهده مي‌کنند برآيند تحرک داخلي کشور و دشمني دشمنان است، دشمن نبايد فراموش بشود چون در زمينه اقتصاد، دشمن به معناي واقعي کلمه برنامه‌ريزي کرد، اين دشمن آمريکا و چند کشور اروپايي دنباله‌رو آمريکاست.
دشمن تا کنون مانع انتقال گاز از خط لوله صلح ايران- پاکستان – هندوستان شده است.
دشمن تا کنون مانع انتقال خط ترانزيت زميني آسياي ميانه به درياي عمان شده و هر از چندي با ناامن‌سازي مسير سيستان و بلوچستان اين برنامه را دچار اخلال مي‌کند.
ناامن کردن خطوط دريايي از طريق دزدان دريايي از جمله اين مسائل است.
ولي هيچ کدام از اين تحرکات دشمن مانع روند رشد کشور نشده اگر چه در بعضي موارد پيشرفت را کند و يا متوقف کرده است.
دو اشکال اقتصاد ايران
رهبر معظم انقلاب طبيبانه دو اشکال اساسي اقتصاد ايران را بر شمردند؛ 1- نفتي بودن 2- دولتي بودن
اشکال اول؛ اين است که نفت را که سرمايه ماندگار ماست و امکان ارزش افزوده چندين برابر دارد از زمين استخراج و خام خام آن را به قيمت ارزان مي‌فروشيم و پولش را صرف هزينه‌هاي جاري کشور مي‌کنيم.
در حالي که اگر آن را در پتروشيمي تبديل به مشتقات نفت کنيم و بشکه نفت را بجاي 60 دلار به 600 دلار مي‌توانيم بفروشيم. نبايد ميراث نسل‌هاي آينده را خرج هزينه‌هاي جاري امروز کرد، نبايد با تکيه به درآمد نفت از تحرک توليد کاست و تنبل شد، نبايد با تکيه به درآمد نفت ظرفيت هاي ديگر درآمدي را تعطيل کرد. معظم له بيش از 18 سال است نسبت به ضرورت قطع وابستگي بودجه کشور به نفت سفارش و تاکيد کرده‌اند ولي متأسفانه دولتها در عمل به اين دستور رهبري کوتاهي و در حق اقتصاد کشور جفا کرده‌اند.
اشکال دوم؛ مربوط به دولتي بودن اقتصاد است، دهه اول انقلاب بخاطر شرايط جنگ و نگاه‌هاي خاصي که حاکم بر مديريت کشور بود همه اقتصاد در دست دولت قرار گرفت و عليرغم اينکه امام بارها بر خصوصي‌سازي تجارت و بازرگاني تأکيد کردند ولي دولت عمل نکرد و موجب شد که 90درصد اقتصاد کشور در دست دولت و يا شبه دولتي باشد.
حال سال‌هاست ساز بعد از جنگ اين سياست دنبال مي‌شود که اقتصاد به مردم واگذار شود و بخش تعاون و خصوصي تقويت شوند ولي متأسفانه يا اختصاصي‌سازي مي‌شود يا به شبه دولتي واگذار مي‌شود رياست‌هايش به مردم داده مي‌شود ولي مديريتش همچنان دست دولت است.
رهبر معظم انقلاب چندين سال است سياستهاي اصل 44 را ابلاغ کردند که بايد انقلابي اقتصادي در کشور رخ مي‌داد ولي متأسفانه آب از آب تکان نخورد و گام مثبتي در امر واگذاري اقتصاد به مردم برداشته نشده است.
بنابراين تا اين دو اشکال در اقتصاد کشور حل نشود نبايد انتظار داشت گرفتاريهاي اقتصادي مردم برطرف گردد.
بايد سهم درآمد نفت در بودجه به حداقل برسد و اقتصاد بصورت واقعي به بخش خصوصي و تعاوني واگذار گردد نه بصورت صوري و غيرواقعي. اگر اين دو اشکال برطرف شود مردم حربة تحريم را از دشمن گرفته‌اند چون تحريم نفتي آن وقت مشکل‌ساز نخواهد بود. چون اقتصاد مردمي قابل تحريم نيست و بدين وسيله مردم حربه تحريم را از دشمن خواهند گرفت.
اقتصاد مقاومتي پاتک تحريم
رهبر معظم انقلاب اسلامي با يادآوري سال اقتصاد و فرهنگ و تأکيد بر اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي فرمودند: امروز يک‌سال از اعلام برنامه اقتصاد مقاومتي گذشته است ولي عملاً اقدام شايسته‌اي صورت نگرفته تا در برابر کاهش قيمت نفت غذا نگيريم.
معظم له مقاوم‌سازي اقتصاد کشور را تنها راه مقابله با تحريم اقتصادي دشمن دانسته و استفاده از مردم در اقتصاد کشور را لازمه نجات از آسيب‌پذيري اقتصاد دانستند. معظم‌له تأکيد فرمودند که: تکيه عمده اقتصاد مقاومتي هم باز روي مردم است، روي توليد داخلي است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها