کد خبر: ۲۹۸۲۹
زمان انتشار: ۱۹:۱۳     ۱۹ آذر ۱۳۹۰
پژوهش با فلسفه وجودی حوزه گره خورده است و بالندگی و پویایی حوزه‌های علمیه حاصل تلاش و مجاهدت علمی- تحقیقاتی بزرگانی همچون شیخ طوسی‌ها، مفیدها و امام خمینی ها است.

به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598 به نقل از مرکز خبر حوزه؛ حجت الاسلام محمود صادقی از محققین و پژوهشگران علوم و معارف قرآنی همزمان با فرارسیدن هفته پژوهش در گفت وگو اظهارداشت: این که حوزه های علمیه توانسته‌اند چند صد سال دوام آورده و ستارگان درخشانی در رشته های مختلف به جهان اسلام تحویل دهد، از همین پژوهش ها و تحقیقات علمی است.

وی با بیان این که امروز حوزه با فداکاری بزرگانی همچون شیخ طوسی، مفید، انصاری، بروجردی، امام خمینی‌(ره) و... در عرصه علم و فقاهت، توانسته دنیا را متحول سازد، افزود: بیداری های اسلامی در سراسر دنیا حاصل سالیان سال تلاش علمی و تحقیقات گسترده بزرگان دینی است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: پژوهش با فلسفه وجودی حوزه گره خورده است و حوزه بدون پژوهش، سطحی، بی ریشه و راکد خواهد بود و از چنین حوزه ای آثار و برکاتی متناسب با نیازهای جامعه تولید نمی شود.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که بالندگی حوزه های علمیه، حاصل تلاش علمی و تحقیقاتی بزرگان گذشته است، تاکید کرد: اگر حوزه می خواهد همچنان بالندگی خود را حفظ کند و در راس جنبش ها، خیزش ها و  تحولات جهانی تاثیرگذار و اثر بخش باشد، نباید از تلاش علمی، تحقیقی و پژوهشی در عرصه های مختلفی که دنیا نیازمند آن است، غافل شود.

* از سیره علمای سلف الگو بگیریم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: حوزه باید بیش از گذشته وارد عرصه پژوهش شود و در واقع سیره و سنت علمای سلف در پژوهش و تحقیقات علمی را ادامه داده و از این جهاد و تلاش مجدانه الگو بگیرند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که آنچه امروز از نظر سطح کمی و کیفی پژوهش ها و تحقیقات علمی در حوزه می گذرد، کافی نیست، گفت: معاونت پژوهش حوزه های علمیه علی رغم تلاش های فراوان و برنامه ریزی های گسترده هنوز آغاز راه است و حوزه باید جدی تر از این به مسئله پژوهش بپردازد.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به هجمه های مختلفی که دشمنان نظام و انقلاب به مکتب تشیع و اهل بیت(ع) وارده کرده و می کنند، تصریح کرد: مهمترین راه مقابله با این هجمه ها و دشمنی ها، انجام تحقیقات و پژوهش های علمی دقیق، عمیق و تناسب با نیاز جامعه است تا بتوانیم فعالانه در عرصه پاسخ گویی به شبهات و سوالات وارد شویم.

وی تاکید کرد: حوزه نباید منتظر هجمه ها و شبهات دشمنان بنشیند و آنها را پاسخ دهد، بلکه باید با تربیت محققین و پژوهشگران با استعداد ابتدا راه نفوذ شبهات را بسته و قبل از طرح شبهه، پاسخ آن را در جامعه نهادینه سازد و در گام بعدی در راستای مقابله با عقاید و افکار سست دشمنان اهل بیت(ع) به ایجاد شبهه و سوال علیه آنها بپردازد، تا مردم دنیا را بیدار شوند.

* ضرورت جهاد علمی حوزویان

این محقق و پژوهشگر حوزوی در پایان با اشاره به بیداری هایی که امت اسلامی را در برگرفته، خاطرنشان کرد: بیداری اسلامی کشورهای مختلف عربی و آفریقایی نیاز شدید امت اسلامی به معارف غنی و ارزشمند مکتب اهل بیت(ع) را به خوبی نشان می دهد، بنابراین حوزه و حوزویان می بایست به جهاد علمی پرداخته و با تالیف کتب و مقالات علمی و پژوهشی معارف اهل بیت (ع) را به سراسر دنیا برسانند.  

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها