کد خبر: ۲۹۷۵۸۸
زمان انتشار: ۰۹:۴۳     ۰۲ اسفند ۱۳۹۳
دیوید کوهن؛ طراح و مجری تحریم های امریکایی بر ضد ایران:
کوهن ادامه داد: در عوض ایران یک سری امتیازات ساده و قابل بازگشت را در مورد تحریم­های مربوط به هسته ای دریافت کرده است. اما توافق‌نامه ژنو ساختمان تحریم­های مالی و بانکی و نفتی و تجاری را حفظ کرده است. تحریم­های ما متمرکز بر حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر هستند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دیوید کوهن فردی است که چندی پیش به دستور اوباما بعنوان دومین فرد سازمان CIA انتخاب شد. او پیش از این مسئولیت اصلی طراحی و اجرای تحریمهای آمریکا بر ضد ایران را برعهده داشته است.



کوهن حدود سه ماه پیش در جلسه با اعضای موسسه Practicing Law Institute سخنانی را بیان کرد که جالب توجه است. در این سخنرانی دیوید کوهن تلاش کرد که راهبرد جدید تحریمهای آمریکا بر علیه مخالفان را بیان کند و توضیح دهد که چگونه از شیوه سنتی که مبتنی بر محدویتهای گسترده اقتصادی بود، اینک به شیوه ای جدید و موثر رسیده اند که مبتنی بر تحریم های هدفمند مالی و اقتصادی در سطوح گوناگون است.

وی ابتدا به ماجرای اتخاذ و اجرای تحریم های اقتصادی توسط جفرسون رییس جمهور آمریکا در سال ۱۸۰۷ اشاره کرد و گفت: جفرسون برای جلوگیری از حمله کشورهای اروپایی به کشتی های آمریکایی و تنبیه کشورهای حمله کننده محدودیت هایی برای تجارت خارجی وضع کرد، ولی در نهایت آن تحریمها نه تنها به اهداف مورد نظر نرسید، بلکه از لحاظ سیاسی و اقتصادی فاجعه به بار آورد و نهایتا چند سال بعد آمریکا را وارد جنگ کرد.

کوهن تجربه ناموفق جفرسون را با مورد ایران مقایسه کرد و گفت: ما با شرکایمان در دنیا چیزی را به ایران تحمیل کرده ایم که که خیلی ها معتقدند موثرترین تحریم اقتصادی و مالی در طول تاریخ است. طراحی با دقت و افزایش فشارهای حداکثری، ایران را از دستیابی به مواد لازم برای برنامه هسته ای اش محروم و در سیستم مالی جهانی منزوی کرده، صادرات نفت ایران کاهش و ایران از دستیابی به بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی و ذخایر خارجی اش محروم شده است.

کوهن اثر این تحریمها را اینگونه بیان کرد: تورم و کسری بودجه ایران افزایش یافته است، ارزش پول ملی و سرمایه گزاری خارجی کاهش پیدا کرده و همه فعالیتهای اقتصادی ایران با رکورد مواجه شده است.

او ادامه داد: از اینها مهمتر آن است که این تحریم­ها به آوردن ایران پای میز مذاکره کمک کرده است، جایی که ایران در عوض برداشتن گامهای اطمینان بخش مبنی بر عدم توانایی ساخت سلاح هسته ای بدنبال رهایی از تحریمهاست.

کوهن در ادامه سخنرانی خود به نکات جالب توجهی اشاره کرد. او در توضیح توافق‌نامه ژنو گفت: توافق‌نامه ژنو برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده و در برخی زمیه های مهم آن را به عقب برگردانده و دسترسی و بازررسی های بی سابقه ای از تاسیسات غنی سازی ایران فراهم کرده است.

کوهن اینچنین ادامه داد: در عوض ایران یک سری امتیازات ساده و قابل بازگشت را در مورد تحریم­های مربوط به هسته ای دریافت کرده است. اما توافق‌نامه ژنو ساختمان تحریم­های مالی و بانکی و نفتی و تجاری را حفظ کرده است. تحریم­های ما متمرکز بر حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر هستند.

او تاکید کرد: آمریکا بطور مکرر و پیوسته به دنیا متذکر و یادآور شده اند که تجارت با ایران آزاد نیست.

وی همچنین گفت: آمریکا به شرکتها و کشورهایی که تمایل به تجارت با ایران داشته اند هشدار داده و خاطیان را ۳۵۰ میلیون دلار جریمه کرده اند.

کوهن با اشاره به توافق تمدید هفت ماهه مذاکرات (چهارماه برای یک چهارچوب کلی و سه ماه برای جزئیات فنی) اضافه کرد: بعد از این هفت ماه، ما ممکن است به توافق برسیم یا نرسیم.

دیوید کوهن از تصمیم آمریکا برای برخورد با نقض و یا تلاش برای نقض تحریم­ها توسط هرکس و در هرجایی سخن گفته و ادامه داد: ما ابزارهایی داریم که بدون قانون­گذاری تحریم­های جدید مرتبط باموضوع هسته ای بتوانیم به اعمال فشارهای گزنده به ایران ادامه دهیم. چراکه تصویب قانون جدید تحریم­های هسته ای به احتمال زیاد بر چشم­‌انداز راه حل دیپلماتیک اثر منفی دارد.

وی در توضیح این حرفش مجددا بر باقی ماندن تحریم­هایی که ایران را پای میز مذاکره آورده است، تاکید کرد.

کوهن در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا اینگونه تحریم­های هدفمند مالی قابلیت اجرایی دارند، پس از ذکر دلایلی نظیر نقش اساسی شفافیت و نظم سیستم مالی و نیز مزیت ساختاری بهره گیری از انواع متخصصین و همچنین نوآوری و پیشرفت­های فناوری و تکنولوژیک به این نکته اشاره کرد که یک نکته مهمتر و عمیق تر این است که در دهه های اخیر برتری بازارهای سرمایه آمریکا و نقش غالب و مسلط دلار در تجارت جهانی، آمریکا را در یک موقعیت قدرتمند برای مبارزه با تامینهای مالی غیر قانونی قرار داده است. چرا که موسسات مالی در هرجای دنیا برای پشتیبانی از مشتریانشان و انجام معاملات آنها به دلار و دسترسی به موسسات مالی آمریکا نیاز دارند. به این دلیل، بانکهای خارجی در اجرای تحریمها با آمریکا هماهنگ هستند. در مورد ایران توانایی ما برای تنظیم دسترسی به سیستم مالی آمریکا ما را قادر کرد که شرکتهای مالی خارج از کشور را سر دو راهی قرار دهیم که یا طبق قوانین فعالیت کنید و از سیستم مالی ما بهره مند شوید یا با ایران همکاری کنید و از صحنه رقابت حذف شوید.

در نهایت این مقام ارشد آمریکایی اضافه کرد: سیستم مالی جهانی خیلی رشد کرده و وابسته و پیچیده شده است. تجارت و ارتباطات و حمل و نقل مدرن افراد و کالاها و پول را با سرعت زیاد از مرزها منتقل میکند. بنابراین انزوا یک ابزار کنترل خوب هست برای کشورها و بانکهایی که میخواهند با سرمایه گزاری خارجی و اقتصاد جهانی رشد کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها