به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز؛ عباسی گفت: تا ۶ ماه آینده نخستین نسل سیمکارتهای مخصوص کودکان و نوجوانان با امکانات ویژه روانه بازار خواهد شد.
سیمکارتی در کنترل والدین
در واپسین روزهای ارائه نسل سوم تلفن همراه موضوع ترویج فرهنگ استفاده از این ابزار فناوری به طور جدی در میان مقامهای تصمیمگیر مطرح شد. ارائه سیمکارتهای ویژه کودکان و نوجوانان از جمله بندهای مهم این پیوست فرهنگی است که به تازگی به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسیده و قرار است در ۶ ماه آینده عملیاتی شود.
صادق عباسی شاهکوه، معاون صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتوگو با «ایران» با اشاره به الزام اپراتورها نسبت به برنامهریزی و ارائه سیم کارتهای ویژه کودکان و نوجوانان تا ۶ ماه آینده گفت: این طرح گام نخست حرکت به سمت اجرای پیوست فرهنگی تلفن همراه تلقی میشود و در حال حاضر یکی از اپراتورهاکار ارائه سیمکارت کودکان و نوجوانان را شروع کرده است و در حال عرضه آن است. البته ارائه سیمکارتهای کودکان و نوجوانان بستگی به شبکه اپراتورها و امکانات موجود آنها دارد.
وی افزود: امکان خرید این نوع از سیمکارتها برای خانوادهها فراهم شده است اما وقتی که دو اپراتور دیگر هم سیمکارتهای کودکان و نوجوانان را ارائه کنند، وضعیت بهتر خواهد شد و زمینه انتخاب برای خانوادهها فراهم میشود.
معاون صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سؤال که چرا سیمکارتهای مخصوص کودکان و نوجوانان در گذشته ارائه نشده است خاطرنشان کرد: این نوع از سیمکارتها در آن مقطع زمانی میتوانست ارائه شود اما بعد از ارائه نسل سوم و همچنین استفاده گسترده از دیتا و فراگیر شدن استفاده از تبلت در بین کودکان و نوجوانان، موضوع ارائه سیمکارتهای کودکان و نوجوانان، جدیتر شد و در حال حاضر وقت ارائه این نوع از سیمکارتها رسیده است که یک جنبه آن مربوط به ارائه بسته فرهنگی میشود.
عباسی با بیان اینکه ارائه سیمکارتهای مخصوص کودکان و نوجوانان در همه کشورهای دنیا اجرا میشود و یک موضوع داخلی نیست تصریح کرد: در این نوع از سیمکارتها یک نوع قابلیت ارائه میشود و مشترک میتواند به تناسب و در صورت لزوم یک سری محدودیتهایی را در آن ایجاد کرده یا یک سری قابلیتهایی را به آن اضافه کند که کاملاً در کنترل والدین کودکان و نوجوانان قرار دارد.
وی ادامه داد: اینکه محتوای ارائه شده در این نوع از سیمکارتها چه چیزی باشد موضوعی است که آن را باید در داخل و بر اساس آموزههای فرهنگی خودمان تعریف کنیم.
در مرحله اول اپراتورها مشخص میکنند که از نظر فرهنگی مالکان این سیمکارتها به چه مواردی دسترسی داشته باشند یا نباشند در مرحله بعدی، کنترل این سیم کارتها در اختیار پدران و مادران قرار میگیرد به عنوان مثال پدر و مادر در سطح دسترسی، تعیین میکنند که فرزندان آنها بتوانند تنها با چند شماره مشخص شده تماس بگیرند یا اشخاصی که با آنها تماس میگیرند چه کسانی باشند. این موضوع به پدرها و مادرها اطمینان خاطر میدهد.
ویژگیهای سیمکارت کودک و نوجوان
تنها سه ماه پس از ارائه مجوز نسلهای سوم و چهارم تلفن همراه، موضوع صیانت از کودکان و نوجوانان، مسئولان کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را بر آن داشت تا همانند بسیاری کشورهای دنیا بهرغم تأخیر قابل توجه، موضوع ارائه سیم کارتهای ویژه کودکان و نوجوانان را در دستور کار خود قرار دهند.
بر همین اساس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۰۳ خود موضوع توسعه نسلهای بالاتر تلفن همراه برای جهش اقتصادی در کشور و استفاده از آن در حوزههای سلامت، آموزش و اشتغال همچنین بهرهبرداری از این خدمات را مدنظر قرار داد. در همین راستا این نهاد با تأکید ویژه بر استحکام، دوام و تعادل خانوادهها موضوع ارائه سیم کارتهای مخصوص کودکان و نوجوانان را به صورت جدی دنبال کرد. در مصوبه شماره ۲۰۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، کودک و نوجوان، به اشخاصی که ۱۸ سال شمسی را تمام نکرده باشند اطلاق میشود. در این نوع از سیم کارتها، امکان اعمال محدودیت در دسترسی به بعضی از خدمات تلفن همراه پهن یا اضافه کردن بعضی از خدمات تلفن همراه برای مشترک فراهم میشود و بر همین اساس، اپراتور نیز موظف است سیم کارت کودک و نوجوان با قابلیت دسترسی به بستههای خدماتی جذاب تلفن همراه باند پهن متناسب با گروههای سنی کودک و نوجوان را ارائه کند.
بر اساس این مصوبه، اپراتور موظف است بسته آموزشی استفاده صحیح از خدمات باند پهن تلفن همراه شامل شیوه بهرهبرداری از فرصتها و مقابله با تهدیدها را در دسترس متقاضیان قرار داده و در این خصوص اطلاعرسانی لازم را به مشترکین ارائه کند. اپراتور همچنین موظف است خدمات تلفن همراه را با قابلیت اعمال برخی مدیریتها برای استفاده کودکان و نوجوانان برای یک یا چند دسته از خدمات تلفن همراه از قبیل خدمات صوت، تلفن تصویری، پیام کوتاه، پیام چند رسانهای و اینترنت یا اضافه کردن بعضی از قابلیتها از قبیل تماس خانوادگی یا گروهی بر اساس درخواست مشترک فراهم کند.
چگونگی بهرهبرداری صحیح از خدمات اپراتور، شیوههای حفظ حریم خصوصی و حفاظت از دادهها، نحوه هدایت، نظارت و کنترل کودکان و نوجوانان هنگام استفاده از فناوری و خدمات تلفن همراه باند پهن توسط اولیای خانوادهها، تماس با کدهای خدماتی اضطراری از قبیل ۱۲۳ و ۱۱۰ در صورت مواجهه با ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی، کمک به آشنایی ذینفعان با قوانین و مقررات در خصوص کودکان و نوجوانان، ترویج اخلاق و آداب استفاده مسئولانه و شرعی از خدمات و محصولات تلفن همراه باند پهن در راستای رعایت حقوق شهروندی و کاربردها و برنامههای آموزشی و تربیتی مخصوص کودک و نوجوان از جمله وظایف اپراتورها برای ارائه سیم کارتهای مخصوص کودکان و نوجوانان است.
رقابت در ارائه سیم کارت کودکان
براساس طرح صیانت از کودکان و نوجوانان در ارتباطات تلفن همراه پهن باند، اپراتورها میتوانند گروهی ازشمارههای قابل واگذاری خود را به کودکان نوجوانان اختصاص دهند که به طورقطع این سیم کارتها از نظر قیمت، تفاوتی باسیمکارتهای دیگر ندارد و تنها ویژگی آنها، درتعیین میزان دسترسی به خدماتی است که اپراتورهای تلفن همراه ارائه میدهند. در حال حاضر هر سه اپراتور تلفن همراه کشور، مشغول بررسی امکانات قابل ارائه در سیمکارتهای ویژه کودکان و نوجوانان هستند که پس از مهلت تعیین شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با امکانات متفاوت تر به دست مشترکین میرسد.
آرش کریم بیگی، مدیر روابط عمومی اپراتور دوم تلفن همراه در گفتوگو با «ایران» با اشاره به اقدامات اپراتور متبوعش برای ارائه سیمکارتهای کودکان و نوجوانان گفت: ما در نظر داریم که مشترکین بتوانند سیمکارت فعلی خود را به سیمکارت کودک و نوجوان تبدیل کنند و از مزایای آن
بهرهمند شوند.
ما در تلاش هستیم که این سیم کارت را به عنوان محصول جدید عرضه کنیم که قابلیتهای جدید مانند مدیریت تماسهای ورودی و خروجی، و به روز داشته باشد و والدین بتوانند به صورت آنلاین همه امکانات موجود در سیمکارت کودکان و نوجوانان خود را مدیریت کنند. وی افزود: سیمکارتهای کودکان و نوجوانان ایرانسل از سال آینده روانه بازار خواهد شد و پدران و مادران میتوانند از طریق اینترنت و اپلیکیشنهای مختلف تماسهای ورودی و خروجی فرزندانشان را مدیریت و کنترل کرده و از آنها لیستی تهیه کنند که با چه کسانی تماس بگیرند.
مدیر روابط عمومی ایرانسل ادامه داد: در مورد استفاده از اینترنت در سیمکارتهای کودکان و نوجوانان این امکان توسط والدین فراهم خواهد شد که بتوانند میزان استفاده و محتوای مورد استفاده فرزندانشان را کنترل کنند. همچنین یک سری امکانات نظیر بازیها، مفاهیم و مجموعه محتواهای متناسب با فرهنگ اسلامی – ایرانی را در دست تولید داریم که کودکان و نوجوانان بتوانند از آنها استفاده کنند.
این روزها با توجه به روند رو به رشد استفاده کودکان و نوجوانان از ارتباطات تلفن همراه و پهن باند و نگرانی روز افزون خانوادهها نسبت به این موضوع، ضرورت ارائه سیم کارتهای مخصوص این ردیف سنی را دو چندان کرده است که امیدواریم این موضوع هر چه زودتر از سوی اپراتورهای تلفن همراه محقق شود.