کد خبر: ۲۹۶۹۹۹
زمان انتشار: ۱۹:۰۳     ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هدف از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها جلوگیری از رشد مصرف و افزایش بهره‌وری بود که متأسفانه به هدف نرسید.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز؛  جمشید پژویان در گفتگو با خبرنگار تراز، در خصوص اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و تأثیر آن در اقتصاد، اظهار داشت: هدف از اجرای این قانون جلوگیری از رشد مصرف و افزایش بهره‌وری بود که متأسفانه به هدف نرسید.
وی افزود: متأسفانه نگاه دولت و دولت‌ها به هدفمندسازی یارانه‌ها بیشتر از اینکه به سمت کارآمدی اقتصاد حرکت کند به سمت پرداخت یارانه معطوف شده است. درواقع مسئله اصلی و کلیدی اصلاح قیمت‌های نسبی است، یعنی وقتی قیمت‌ها غلط و نادرست باشد و واقعی نباشد، چه مصرف‌کنندگان و چه تولیدکنندگان را به سمت ناکارآمدی هدایت می‌کند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: وقتی قیمت‌ها مانند قیمت حامل‌های انرژی پایین باشد، باعث می‌شود بنده که در اتاقم نشستم که آن قدر گرم است که دوست دارم لباسی که پوشیدم  با آن در دفتر کارم بروم، ولی اگر قیمت انرژی بالابود، ابتدا درجه حرارت  را پایین قرار می‌دادم ودر مقابل آن با یک لباس گرم‌تری به محل کارم می‌رفتم.
وی بیان کرد: تولیدکننده‌ای مانند خودرو سازان کشور که اتومبیل تولید می‌کند، وقتی می‌بینید که خودرویی که تولید می‌شود؛ بفروشد می‌رسد، در حالی که سه  و حتی چهار برابر خودروهای دیگر انرژی مصرف می‌کند و مردم همچنان این خودرو را می‌خرند، چون هم انرژی و بنزین تقریباً برای همه با قیمت کم و تقریباً مجانی است.
پژویان ادامه ادامه داد: پس تولید کننده به سمت اینکه تکنولوژی را تغییر دهد و از تکنولوژی جدید برای کاهش مصرف بنزین در خودرو  نمی‌رود و این باعث ناکارآمدی است البته در سایر وسایلی که انرژی بر هستند، نیز این ناکارآمدی وجود دارد و ناکارآمدی یعنی بهره‌وری پایین.
این اقتصاددان تصریح کرد: اصل هدفمندسازی یارانه‌ها اصلاح قیمت‌هاست؛ که هزینه این‌که دولت آن را انجام نمی‌دهد هر روز و هر دقیقه بیشتر از یارانه‌ای است که بین مردم توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه باید قیمت حامل‌های انرژی مرتب افزایش پیدا می‌کرد تا به قیمت‌های واقعی برسیم، گفت: بزرگ‌ترین اشتباه را مجلس انجام داد که قیمت‌ها را تثبیت کرد و کسی هم به فریادهای امثال من گوش نداد که این نه‌تنها تورم را متوقف نمی‌کند، بلکه نوع بدتری از تورم، همراه با ناکارآمدی شدید در اقتصاد را ایجاد می کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها