کد خبر: ۲۹۶۷۵۸
زمان انتشار: ۲۲:۳۹     ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
عدم همدلی و همگرایی اعضای اوپک در مدیریت فضای روانی کاهش قیمت نفت، به عنوان یک نقطه ضعف و تاریک در سازمان اوپک بعد ۵۴ سال فعالیت، مطرح است. در این زمینه، سیاست کشورهای عربی مانند کویت، قطر و عربستان در ایجاد مخازن ذخیره نفت در کشورهای مصرف‌کننده شرق آسیا مثل ژاپن و کره‌جنوبی قابل تآمل است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز؛ رضا پدیدار، رییس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت در گفت‌وگو با تراز به تشریح عوامل موثر در کاهش قیمت جهانی نفت پرداخت. پدیدار در پاسخ به این پرسش که برخی مقامات دولتی معتقدند که هدف آمریکا از کاهش قیمت نفت، ضربه زدن به ایران نیست. و اگر چنین باشد، پس هدف غربی‌ها از این موضوع چیست؟ اظهار داشت: در این رابطه یک موضوعی را برخی از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی مطرح کردند و می‌گفتند کاهش قیمت نفت، سیاستی بوده که آمریکایی‌ها شروع کردند و بعد هم اروپایی‌ها یا گروه ۱ + ۵ می‌خواستند ایران را تحت فشار قرار دهند تا با کاهش درآمد، اقتصاد ایران اختلال پیدا کند و پای میز مذاکره بنشیند.
وی با بیان این‌که ایران در تولید نفت‌خام جهانی خیلی تعیین‌کننده نیست که این موضوع بخواهد حاکم باشیم، افزود: در حال حاضر که در ابتدای سال میلادی ۲۰۱۵ و در سال ۱۳۹۳ هستیم، مجموع تقاضای خرید نفت جهانی بیش از ۹۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز است. میزان نفت‌خامی هم که ما داریم تولید و صادر می‌کنیم، در محدوده یک میلیون بشکه نفت است.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت ادامه داد: حالا این نسبت را شما حساب کنید و ببینید ما چقدر می‌توانیم تاثیرگذار باشیم، بنابراین من این موضوع را که هدف غربی‌ها، ضربه زدن به ایران نیست را تایید نمی‌کنم.
پدیدار با اشاره به عوامل موثر در کاهش قیمت جهانی نفت، تصریح کرد: یکی از عواملی که در این زمینه موثر بوده، تغییر فضای سیاسی – اقتصادی نفت است.
وی عنوان کرد: یک بخشی از این فضای سیاسی – اقتصادی به کشورهای تعیین‌کننده در تامین نفت‌خام جهانی مثل روسیه و عربستان برمی‌گردد که با توجه به فعالیت‌های سیاسی که در دنیا صورت گرفته بود، مشکلات ایجاد شد.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت متذکر شد: این موضوع باعث شد که آمریکا یک عددی حدود ۳ تا ۳.۵ میلیون بشکه نفت را وارد بازار کند، بنابراین عرضه نفت‌خام افزایش پیدا کرد و افزایش عرضه منتهی به کاهش قیمت شد.
پدیدار اظهار داشت: کاهش قیمت نفت، اقتصاد کشورهایی را که نفت در زندگی‌شان تعیین‌کننده است و هم این‌که هر گونه تغییرات قیمتی، اقتصاد آنها را با مشکل مواجه می‌کند؛ با چالش روبه‌رو کرد.
وی با بیان این‌که این مسیر را آمریکایی‌ها ادامه دادند و میزان خرید نفت‌خام خود را از عربستان کاهش دادند، گفت: از آن طرف هم یک مانور سیاسی صورت گرفت که آمریکا گفت ما آماده هستیم بعد نزدیک به ۳۸، ۴۰ سال نفت را صادر می‌کنم.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت افزود: این موضوع فضای روانی اقتصاد نفت را تغییر داد و باعث شد میزان تقاضای خرید و در ادامه قیمت نفت کاهش پیدا کرد.
پدیدار با بیان این‌که یک بخشی از کاهش قیمت نفت نیز به اوپک برمی‌گردد، تصریح کرد: اوپکی‌ها وقتی دیدند مازاد عرضه نفت وجود دارد، باید یک همدلی و همگرایی با خود نشان می‌دادند که میزان مازادی که بابت نفت به وجود آمده، مهار شود.
وی عنوان کرد: اوپکی‌ها اگر در اجلاس قبلی می‌آمدند یک تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت را کم می‌کردند، خود این کاهش عرضه نفت می‌توانست در روند تولید نفت اثرگذار باشد و قیمت‌ها را تعدیل کند و نگذارد قیمت‌ها کاهش پیدا کند.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت اظهار داشت: اوپکی‌ها به‌هرحال این کار را نکردند و این موضوع به عنوان یک نقطه ضعف و تاریک در همدلی و همگرایی سازمان اوپک بعد ۵۳، ۵۴ سال فعالیت مطرح شد.
پدیدار متذکر شد: به نظر من عوامل متعددی دست به دست هم داد تا قیمت نفت کاهش یابد. برای مثال، یکی از عواملی که باعث کاهش قیمت‌ها شد، این بود که یک سیاستی را کشورهای عربی خاورمیانه مثل کویت، قطر و عربستان در پیش گرفتند و در کشورهای مصرف‌کننده بازارهای شرق آسیا مثل ژاپن، کره‌جنوبی مخازن ذخیره نفت زدند.
وی ادامه داد: پس از آن، نفت‌خام خود را در این کشورها ذخیره‌سازی کردند. یعنی کشور تولیدکننده به جای این‌که نفت را در کشور خود ذخیره کند و بفروشد، برای این‌که بازار را برای خود بگیرد، ابوظبی رفت در ژاپن و کره‌جنوبی مخازن ذخیره نفت‌خام گذاشت و نفت‌خام را آن‌جا تخلیه کرد. به ژاپنی‌ها هم گفت هر موقع مصرف کردید، پولش را به من بدهید.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت یادآور شد: این هم باعث شد که کشورهای خریدار و مصرف‌کننده نفت بگویند چرا برویم نفت بخریم، این کشورها که نفت را پیش ما گذاشته‌اند، بنابراین هر موقع خواستیم، شیر نفت را باز می‌کنیم و مصرف می‌کنیم.
پدیدار خاطرنشان کرد: عوامل متعددی دست به دست هم داد تا باعث ضریب کاهنده قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها