کد خبر: ۲۹۶۷۲۵
زمان انتشار: ۲۱:۳۸     ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی با انتقاد از هزینه‌های بالای اداره کشور تاکید کرد که باید با به کارگیری درست سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و درک صحیح از آن از وابستگی به نفت خارج شده و کشور را ارزان اداره کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز؛  فرهاد رهبر در همایش اقتصاد مقاومتی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی به معنای افزایش کارآمدی، بهره وری و اقتصاد به معنای واقعی مردمی بودن است، اظهار کرد: مردمی کردن اقتصاد به معنای این نیست که واحدهای تولیدی را از دولت گرفته و به سازمان وابسته به دولت داد.بلکه باید خصوصی سازی را تقویت و مشارکت مردمی نسبت به همیشه بیشتر شود.

وی با تاکید بر وابستگی مفرد بودجه ایران به نفت از سال‌های گذشته تاکنون گفت: سوال من این جاست که آیا آن قدر که نسبت به تدوین لایحه بودجه سال آینده بر مبنای اقتصاد مقاومتی تاکید می کنیم آیا واقعا این گونه بوده است؟

رهبر توضیح داد: بودجه سال ۱۳۹۴ با سال‌های قبل چه فرقی دارد مگر غیر از این است که تنها برای تامین منابع نفتی مورد نیاز در سال آینده و تعیین قیمت نفت بین ۴۰ تا ۷۰ دلار دائم در حال بحث هستیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: مقاومتی شدن اقتصاد و بستن بودجه بر مبنای اقتصاد مقاومتی به این معناست که باید نفت را کاملا از آن حذف کرده و درآمدهای واقعی محقق شود تا بتوانیم کشور را به جای گرانی، ارزان اداره کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برخی از هزینه‌های موجود بر اقتصاد کشور بر سودهای بانکی تاکید کرد و یادآور شد: امروزه در حالی شاهدیم که نرخ سودهای بانکی تا ۲۷ یا ۳۰ درصد از دریافت کنندگان تسهیلات گرفته می‌شود که باید این سوال را پرسید مگر در نظام اقتصادی ما و از بخش تولید چنین سودهایی حاصل می شود که تولیدکننده باید آن را به بانک ها بپردازد.

رهبر با انتقاد از گسترش بخش غیر متشکل بازار پول گفت: متاسفانه بازار غیر متشکل پولی در حالی به سمت توسعه پیش می رود که منابع آن نیز کمکی به تولید ندارد.

این اقتصاددان با اشاره به موقعیت استراتژیک کشور گفت: با وجود تمام ظرفیت‌های بالایی که در ایران وجود دارد از آن استفاده کافی نمی شود، این درحالی است که اکنون ظرفیت‌های تولیدی ما بیش از ۳۰ درصد کار نکرده و ۷۰ درصد آن خالی مانده است.

وی همچنین از برخی راهکارها برای مقاومتی شدن اقتصاد سخن گفت و خاطرنشان کرد: ایجاد فرصت شغلی از طریق توسعه، توسل به بازار سرمایه، تعامل مناسب جهانی، شکستن انحصار، اجرای سیاست تمرکززدایی، هماهنگی سیاست های پولی و مالی درمجموع می تواند همراه با نظارت قوی و جدی اقتصاد را از موقعیت فعلی خارج کرده و مقاوم کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها