کد خبر: ۲۹۶۷۲۴
زمان انتشار: ۲۱:۳۸     ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موقعیت‌هایی مثل تحریم و کاهش قیمت نفت فرصت‌هایی برای ایجاد اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور است و در این موقعیت‌ها نباید به فکر هزینه کردن از صندوق توسعه ملی باشیم بلکه باید به دنبال چاره‌ای برای اصلاحات ساختاری باشیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز؛ محمد جواد ایروانی در نشست تخصصی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی گفت: در بندهای گوناگونی از سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی به ضرورت تامین مالی اشاره شده و هدف اقتصاد مقاومتی تقویت ساخت درونی قدرت در حوزه اقتصاد است که لازمه این امر حمایت واقعی از بخش اقتصاد است که منجر به تولید ثروت و رشد مداوم و بلند مدت کشور می‌شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: برخی اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی اشتباه می‌گیرند در حالیکه این دو با یکدیگر متفاوتند و اقتصاد مقاومتی برخلاف اقتصاد ریاضتی است و به جای سیاستهای سلبی بر سیاستهای ایجابی تاکید وی ‌کند و بر پیشرفت کشور و توانمندسازی مردم و استفاده از توان اقتصادی آنها بخصوص طبقه متوسط تاکید دارد.
وی افزود: ما سعی می‌کنیم اقدامات انجام شده را با برنامه‌ها و سیاست‌ها تطابق دهیم در حالیکه این روش درست نیست و در گذشته تجربه شده و مضرات خود را نشان داده بنابراین روش ما باید عکس این باشد و سیاستهای اجرایی را از مضامین کلیدی و مولفه‌های اقتصادی استخراج کنیم.
وی با بیان اینکه برجسته‌ترین مضمون در ادبیات اقتصاد مقاومتی تولیدگرایی به همراه عدالت بنیانی است، اظهارداشت: به عبارتی دیگر هدف اقتصاد مقاومتی تولید است همچنین مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی و ارتقای درآمد و نقش آنها یعنی رشد همراه عدالت نقطه تمایز اقتصاد مقاومتی از سایر مکاتب اقتصادی است.
ایروانی افزود: بهترین روش تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بازنگری و استخراج سیاستهای پولی، مالی و تجاری کشور متناسب با مضامین و مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است و اولین مولفه آن عدالت است که شامل عدالت توزیعی، عدالت مراوده‌ای و عدالت رویه‌ای است.
وی افزود: البته عدالت توزیعی همواره مورد توجه بوده اما عدالت رویه‌ای نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و بدون تحقق آن عدالت توزیعی نمی‌تواند استمرار داشته باشد.
این اقتصاددان تصریح کرد: مشارکت حداکثری آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی، دومین مولفه اقتصاد مقاومتی است که در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی برآمده از اصل ۴۳ قانون اساسی کشور فراهم کردن زمینه کار و فعالیت اقتصادی برای کسانی که توانایی فعالیت و کار دارند هدف‌گذاری شده است.
وی افزود: اقتصاد دانش‌بنیان از دیگر مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است، اقتصادی است که محصول پر کردن شکاف بین علم و فناوری و ثروت است و موجب تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: توسعه پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش سهم تولید و صادرات محصولات دانش بنیان، ایجاد صندوق‌های جسورانه و ریسک‌پذیر که در دهه ۹۰ باعث شکوفایی اقتصاد آمریکا شدند و ارائه تسهیلات خرد و راه‌اندازی بورس ایده و غیره از جمله راهکارهای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است.
ایروانی بیان داشت: در سال ۹۲ تنها ۵۰ درصد از تسهیلات بانکی ما به بخش تولید اختصاص یافته و همچنین طبق آمار بانک جهانی در سال ۲۰۱۳ نرخ تامین مالی در کشور ما تنها ۵۰ درصد بوده است.
وی اظهارداشت: نظام‌سازی، نهادسازی و شاخص‌سازی مهمترین عوامل ثبات بخش در اقتصاد ملی هستند و سیاستهای تجاری کشور باید همسو و همراستا با سیاستهای تولید محور باشد.
این اقتصاد‌دان بیان داشت: موقعیت‌هایی مثل تحریم و کاهش قیمت نفت فرصت‌هایی برای ایجاد اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور است و در این موقعیت‌ها نباید به فکر هزینه کردن از صندوق توسعه ملی باشیم بلکه باید به دنبال چاره‌ای برای اصلاحات ساختاری باشیم و فرصتهایی که در حال حاضر بر اثر درگیری آمریکا و روسیه و سایر درگیری‌های منطقه برای ما وجود دارد مانند پنجره‌ای است که همیشه باز نمی‌ماند و باید از آن استفاده کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها