کد خبر: ۲۹۶۴۷۴
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ديدبان ، وزير امور خارجه آمريکا با کسب 0.3 درصد آرا به عنوان بدترين وزير خارجه 50 سال اخير آمريکا انتخاب شد. علت اين امر را بايد در افول قدرت آمريکا و عدم توانايي کري براي مديريت بحران هاي جهاني جست و جو کرد.



بر اساس نظرسنجي فارين پاليسي "جان کري" سناتور سابق ايالت ماساچوست و وزير امور خارجه فعلي ايالات متحده که از سال 2012 جانشين هيلاري کلينتون شده است به عنوان بدترين وزير امور خارجه ايالات متحده در 50 سال گذشته انتخاب شد. اين نظر سنجي که هفته گذشته و از 660 کارشناس مسائل بين المللي آمريکا گرفته شد نشان داد که تنها حدود 0.3% (يعني 2 نفر) جان کري را به عنوان تاثيرگذارترين وزير خارجه آمريکا ناميدند و 18% از اين کارشناسان گزينه "نمي دانم" را انتخاب کردند.

لازم به ذکر است که در بين آراي نظرسنجي شدگان نام "هنري کسينجر" وزير امور خارجه اسبق و استراتژيست مطرح آمريکايي با کسب بيش از 32 درصد آرا به عنوان تاثير گذارترين وزير خارجه 50 سال گذشته انتخاب گرديد و پس از وي، "جيمز بيکر" با 17.7درصد و سپس "مادلين آلبرايت" و "هيلاري کلينتون" با 8.79درصد در رتبه هاي بعدي بهترين وزراي خارجه تاريخ 50 ساله ايالات متحده جاي گرفتند. همان طور که مشخص است با وجود انتقادات زياد از خانم کلينتون به خاطر تصميم گيري ها و اتفاقاتي مثل حادثه بنغازي که در دوره وي رخ داد، وي هم چنان در نظر سنجي ها از کري بالاتر است. در اين مطلب قصد داريم عواملي که باعث شدند آراي کري در بدترين وضعيت خود قرار بگيرد را بررسي کنيم.

افول هژموني و قدرت آمريکا

قبل از اين که بخواهيم به صورت موردي به عوامل ناکامي کري اشاره کنيم بايد بگوييم که آراي ذکر شده نشان مي دهد هر چه که به سال هاي کنوني نزديک مي شويم ميزان تاثير گذاري وزراي خارجه کم تر مي شود و بر عکس بيشترين آرا متعلق به "هنري کسينجر" و "جيمز بيکر" است که در دوران جنگ سرد خدمت کرده اند. اين مسئله نشان مي دهد که قدرت آمريکا براي مديريت عرصه جهاني در حال حاضر در وضعيت بدي قرار دارد و در واقع راي کم کلينتون و کري ناشي از اين مسئله است.

ظهور پديده داعش و عدم موفقيت آمريکا براي شکست آن ها

ايالات متحده سعي داشت از طريق حملات هوايي و موشکي باعث شکست داعش در عراق و سوريه شود اما تا کنون موفق به اين امر نشده است. اين گروه تروريستي تا کنون باعث کشته شدن 4 غير نظامي آمريکايي شده است و همين امر يکي از مواردي است که ميزان رضايت ها را درباره کري کاهش داده است. زيرا وي قبل از تشکيل ائتلاف قول داده بود که با ائتلاف بين المللي متشکل از 40 کشور داعش را شکست مي دهد اما اين گونه نشد.

شکست مذاکرات فلسطين و اسرائيل

جان کري طي دو سال حضورش در مسند وزير امور خارجه آمريکا بيشترين سفرها را به سرزمين اشغالي نمود و تلاش هاي بسياري صورت گرفت تا در نهايت اسرائيل و فلسطين پاي ميز مذاکره نشسته و به صلح برسند. کري اگرچه براي شروع مذاکرات ميانجي گري کرد اما اين اقدامات هرگز پاسخ گوي اختلافات ديرينه اسرائيل و فلسطين نبود و با افزايش شهرک سازي توسط صهيونيست ها اين دور از مذاکرات نيز با شکست مواجه شد. از طرفي در سال 2014 جنگ نا برابري بين اسرائيل و غزه رخ داد که در آن بيش از هزار فلسطيني کشته و صد ها کودک قرباني اين خصومت شدند. همه اين موارد کافي است تا کري را فردي شکست خورده در خصوص حل و فصل اختلافات فلسطين و رژيم صهيونيستي بدانيم.

مذاکرات هسته اي ايران و غرب

ايران و کشورهاي 5 +1 با گذشت بيش از 10 سال از بحراني شدن پرونده هسته اي ايران توانستند در آبان ماه سال گذشته به توافق موقتي دست پيدا کنند اما اين پايان کار نبود و با وجود گذشت بيش از يک سال از اين توافق موقت طرفين هنوز نتوانستند به توافق جامعي دست پيدا کنند. اکثر تحليل گران معتقد هستند که خواسته هاي زياده خواهانه آمريکا مانع از پيشرفت در مذاکرات است. اين مسئله زماني آشکار مي گردد که بدانيم که وزير امور خارجه ايران از چند ماه گذشته تا کنون تنها با مقامات آمريکايي براي پيشرفت مذاکرات ديدار کرده است و در واقع اين آمريکايي هستند که مانع از امضاي يک توافق جامع هستند. به تبع وزير امور خارجه امريکا که بالاترين مقام ديپلماتيک اين کشور در اين مذاکرات است مسئول اين امر است.

بحران اوکراين

بعد از اين که دولت اوکراين به وسيله اعتراضات مردمي سقوط کرد، روسيه بعد از برگزاري يک رفراندوم شبه جزيره کريمه را به کشور خود ملحق کرد و به اين ترتيب در مرزهاي شرقي اوکراين درگيري هاي نظامي به وقع پيوست و هم چنان ادامه دارد. ايالات متحده علي رغم مخالفت با اين مسئله هنوز نتوانسته است آن را کنترل کرده و آرامش را به اوکراين برگرداند. اين مسئه نيز بدون شک در آراي پايين کري بي تاثير نبوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها