به گزارش سرويس حوزه و مراجع 598 به نقل از برنا، پنظر به این که این شبهه بسیار شایع شده است باید به سه نکتهی بسیار مهمی که در ذیل به صورت خلاصه اشاره میگردد، توجه شود:
نکته
اول – چه کسی گفته که مطلق لعن کردن بد است؟! این انحراف را دشمنان اسلام
شایع کردند تا کسی با لعن کردن دشمنان خدا، رسول (ص)، اهل بیت (ع) و اسلام و
مسلمین، بغض آنها را در دل و کلام نپروراند، علیه ظالمین روشنگری و ضد
تبلیغ صورت نپذیرد و لعن معاویه و یزید دیروز به «مرگ بر آمریکا، انگلیس و
اسرائیل امروز نیانجامد»، تا آنها بتوانند راحتتر به ظلم و جنایات خود
ادامه دهند.
خداوند متعال خود در قرآن کریم نه تنها کفار، منافقین و
حتی دروغگویان [کاذبین] را لعن کرده است، بلکه به لعن کردن انبیای الهی
نیز تصریح نموده است، به ویژه لعن کفار بنیاسرائیل:
«لُعِنَ
الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ بَنی إِسْرائیلَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَ عیسَى
ابْنِ مَرْیَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا یَعْتَدُونَ» (المائده، 78)
ترجمه:
از بنى اسرائیل آنان كه كافر شدند بزبان داود و عیسى بن مریم لعنت و نفرین
شدند. و این براى همان عصیانى بود كه ورزیدند و اصولا مردمى تجاوز پیشه
بودند.
خداوند متعال حتی راجع به کسانی که پس از ایمان کافر میشوند
[مانند همان اقوامی که به رغم ادعا مسلمانی، اهل بیت(ع) را کشتند، یا
امروز مثل حکام عرب کمر به قتل مسلمین بستهاند] به لعنت خدا، ملائک و
همهی انسانها اشاره مینماید و این لعنت را جزای آنها میشمارد – یعنی
میفرماید نه تنها مردم آنها را لعنت میکنند، بلکه این دعای آنها مستجاب
است و به عذابشان افزوده میگردد:
«أُوْلَئكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَ الْمَلَئكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ» (آل عمران، 87)
ترجمه: آنها جز ایشان است كه نفرین خدا و فرشتگان و مردم، همه، بر آنها باشد.
«إِنَّ
الَّذینَ كَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ أُولئِكَ عَلَیْهِمْ
لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعینَ» (البقره، 161)
ترجمه:
همانا كسانى كه كافر شده و در حال كفر مردند لعنت خدا و ملائكه و همه مردم
شامل حال ایشان است. (دقت شود که این لعنت کردن به مسلمین یا شیعیان
اختصاص نیافته است، بلکه میفرماید جمیع انسانها آنها را لعنت میکنند).
نکتهی
اول – لعنت، فحش یا ناسزا نیست. بلکه به معنای «دور از رحمت» است. بدیهی
است که آدمیان را میتوان از این لحاظ به دو دسته تقسیم نمود: یا در ظل
رحمت الهی قرار دارند و یا دور شده از رحمت و «ملعون» هستند. و مهم است که
انسان بداند چه کسانی با چه ویژگیهای در ظل رحمت هستند و چه کسانی ملعون؟
تا نسبت به هر ظالمی نگویند: از کجا معلوم، شاید او هم به بهشت رود؟ این
خرافهها القائات شیطانی حکام جور و مفسدین و نفی مسلمات دین است.
نکتهی
سوم و حایز اهمیت – زیارت عاشورا، صرفاً زیارت امام حسین علیهالسلام
نیست، بلکه زیارت و حضور و در محضر ایشان در روز عاشورا و صحنهی کربلا
است. فرق دارد که مسلمان در حال آرامش و در مکه و مدینه و ... خدمت امامی
برسد یا در میدان جنگ. زیارت عاشورا، زیارت امام در میدان جنگ است.
بدیهی
است وقتی مسلمان در میدان جنگ در محضر امام (ع) قرار میگیرد، باید سریع
جهت خود را مشخص و اعلام مواضع کند و بیان دارد که بر مبنای چه شناخت و
اعتقادی، در کدام جبهه قرار دارد؟ لذا اگر دقت کنیم، متوجه میشویم که
زیارت عاشورا، سراسر اعلام مواضع خودمان به حضرت امام (ع) است. میگوییم:
«انی اتقرب» یا «لعنة الله منی» و ... .
در این زیارت دوست شناسی و
دشمنسناسی «تولی و تبری» خودمان را به حضرت امام (ع) اعلام میداریم و
بیان مینماییم که چه کسانی را در «ظل رحمت الهی»، یعنی هدایت شده و هدایت
کننده – و چه کسانی را دور از رحمت، یعنی منحرف و منحرف کننده «ملعون»
میشناسیم.
در این زیارت حتی به بصیرت و عمق دشمنشناسی خود اذعان
مینماییم تا معلوم شود که جهتگیری ما از سر احساسات یا عادت یا فرهنگ
غالب نیست [که غالباً فرهنگ غالب در دنیا همان فرهنگ یزیدی است]. بلکه از
روی شناختی صحیح و اعتقادی راسخ به اسلام ناب میباشد.
لذا پس از سلام و جمیع سلامها تا ابد، به آن حضرت عرض میکنیم:
«فَلَعَنَ
اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْكُمْ
اَهْلَ الْبَیْتِ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ
وَاَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فیها
وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ وَلَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ
لَهُمْ بِالتَّمْكینِ مِنْ قِتالِكُمْ ...».
یعنی اذعان میکنیم که
ما نه تنها در دوست شناسی و دشمنشناس ظاهرنگر و احساساتی و دمدمی و اسیر
موج، جوّ و شایعات نیستیم، بلکه کاملاً با بصیرت امور را تعقیب میکنیم.
لذا ابتدا نه یزید و شمر، بلکه بنیانگذاران جریان انحرافی و پایهگذاران
ظلم را لعنت میکنیم. و ظلم را نیز صرفاً در کشتن، ترور یا قتل عام
نمیبینیم، بلکه میگوییم: ظلم بزرگتر دور کردن شما از مقام و رتبهای
[خلافت و حکومت] است که خدا آن را برای شما قرار داده است و نه برای جهال و
ظالمین. و در درجهی آخر لعنت میکنیم [دور از رحمت میشناسیم] کسانی را
اقدام به جنگ کردند. و نه تنها آنان را، بلکه هر کس یا جریانی که به آنان
کمک کرده است. و اعلام برائت از آنان میکنیم و با بیان «الی یوم القیامة»
اذعان میکنیم که این موضعگیری، فقط مخصوص یک حادثه در یک برهه از تاریخ
نیست، بلکه همیشگی است.