کد خبر: ۲۹۶۳۷۰
زمان انتشار: ۰۹:۰۴     ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جوان آنلاين، «مد و لباس زيرزميني به شبکه‌هاي اجتماعي تلفن همراه رسيد» عنوان يادداشت روز روزنامه جوان به قلم زهرا چيذري است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

ميان مد و لباس و حجاب و عفاف ارتباطي تنگاتنگ وجود دارد تا بدانجا که همواره در برابر بد پوششي افراد با اين پرسش مواجه مي‌شويم که چه مدها و لباس‌هاي جايگزين و مورد قبولي در برابر اين بدپوششي‌ها ارائه شده است؟ طرح ساماندهي مد و لباس در پاسخ به چنين سؤالي بود که در سال 85 در مجلس به تصويب رسيد.

يک سال پيش از تصويب اين قانون، مصوبه عفاف و حجاب را داشتيم اما از آنجايي که مد و لباس حلقه مفقوده حجاب است پس بايد مدل‌هايي هماهنگ با ارزش‌ها و هنجارهاي اجتماعي ارائه شود. به همين خاطر هم نمايندگان مجلس قانون ساماندهي مد و لباس را به تصويب رساندند. در همين راستا هم چند سالي مي‌شود که مد و لباس به عنوان يکي از هنرهايي که با ارزش‌هاي جامعه گره خورده است به جشنواره فجر راه يافته و جشنواره مد و لباس فجر امسال براي بار چهارم است که برگزار مي‌شود. با وجود اين و به رغم ارائه مدل‌هاي قابل قبولي از پوشش در اين جشنواره اما انگار جشنواره مد و لباس فجر در تجاري‌سازي پوشش‌هاي قابل قبول چندان موفق نبوده است.

با نگاهي به سطح جامعه مي‌توان متوجه شد هنوز نبض مد و لباس در دستان برگزارکنندگان شوهاي زيرزميني و حتي مدل‌هاي عرضه شده در فروشگاه‌هاي سطح شهر، همچنان تقليدي از مدل‌هاي ماهواره‌اي است.

بگذريم از اينکه اگر در گذشته شما مدل‌هاي لباس را در ويترين مغازه يا حداکثر بر تن مانکن‌هايي که در فروشگاه‌ها به صف ايستاده‌اند مي‌ديديد اما طي يکي، دو سال اخير حتي دستفروش‌هاي کنار خيابان هم ژورنال‌هاي خارجي با زنان و دختراني که لباس‌هاي مزبور را بر تن دارند به مشتريانشان نشان مي‌دهند تا بتوانند تن‌خور لباس‌ها را ببينند و بهتر خريد کنند. اما حالا بايد مدل‌هاي ارائه شده در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي تلفن همراه را هم به شوهاي زيرزميني و مدل‌هاي ماهواره‌اي اضافه کرد، چراکه اپليکيشن‌هاي جديد اعم از اينستاگرام، ‌وايبر و واتس‌اپ به محلي براي ارائه مد و لباس غربي تبديل شده، تا جايي که گروه‌هاي متعدد مد و لباس در اينگونه نرم‌افزارهاي تلفن همراه تشکيل شده است؛‌ گروه‌هايي که بخش فروش هم دارد و در کنار تصاويري که از لباس ارائه مي‌دهد اين امکان را هم براي شما فراهم مي‌کند تا در صورت پسندلباس مورد نظر، با فرستادن پيام آن را با پيک در خانه‌تان تحويل بگيريد. از مديران گروه‌هاي شو و لباس‌هاي زيرزميني وايبر، لاين، ‌واتس‌اپ يا ايسنتاگرام معمولاً به جز يک نام احتمالاً جعلي و مستعار و يک شماره تلفن چيز ديگري در دست نيست و گاهي وقت‌ها خيلي مشخص نيست با چه واسطه‌اي نام شما هم به ليست گروه‌هايشان اضافه مي‌شود. از سوي ديگر شبکه‌هاي اجتماعي تلفن همراه هميشه و همه جا در دسترس هستند و مخاطبان اصلي آنها قشر جوان جامعه به شمار مي‌آيد، به همين خاطر هم نمايش مد و لباس‌هاي مغاير با فرهنگ و هنجارهاي جامعه ايران مي‌تواند اثرگذاري به مراتب بيشتري در ذائقه‌سازي در جامعه داشته باشد.

اما در عين حال کنترل فضاي مجازي کاري به مراتب سخت‌تر است، آن هم در شرايطي که همچنان بسياري از شوهاي زيرزميني در سطح شهر برگزار مي‌شود. در کنار اين همچنين شوها و نمايشگاه‌هاي لباس متعددي به صورت زيرزميني برگزار مي‌شود و مهمانان اين شوها هم افراد قابل اعتمادي هستند که البته جزو مشتري‌هاي پر و پا قرص اين شوها به شمار مي‌آيند. در واقع آنچه مشهود است، حوزه مد و لباس دچار آشفتگي شديدي شده که بنياد ملي مد و لباس و برگزاري چند دوره جشنواره مد و لباس فجر نتوانسته به اين آشفتگي سر و ساماني دهد. آشفتگي حوزه مد و لباس مسئوليت طراحان لباس و برگزارکنندگان چهارمين جشنواره مد و لباس فجر را به مراتب سنگين‌تر مي‌کند، چراکه به نظر مي‌رسد کار ايجابي اين گروه تنها راهکار مواجهه با هجوم مد و لباس‌هاي مغاير با فرهنگ و ارزش‌هاي ايراني و اسلامي جامعه ماست.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها