کد خبر: ۲۹۵۷۴۳
زمان انتشار: ۱۳:۲۰     ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم/ جنبش انصار الله يمن با تاکيد بر لزوم احترام گذاشتن جامعه بين المللي به خواست و اراده مردم يمن تاکيد کرد: بيانيه اخير شوراي همکاري خليج فارس درباره يمن غيرمنتظره نبود و چيزي جديدي نداشت.

به گزارش پايگاه خبري "اخبارک"، محمد عبدالسلام سخنگوي رسمي جنبش انصار الله يمن بيانيه شوراي همکاري خليج فارس درباره يمن و عليه اين جنبش را غيرمنتظره و حاوي چيز جديدي ندانست.
وي افزود: کشورهاي شوراي همکاري بدنبال فقط منافع خودشان هستند؛ بدون اينکه به منافع ديگران توجهي داشته باشند.
عبدالسلام گفت: شوراي همکاري مواضع ضد ملت هاي منطقه گرفت.
وي تاکيد کرد: امروز يمن از چارچوب دخالت هاي بين المللي خارج شده است.
سخنگوي جنبش انصار الله يمن خواستار احترام به اراده ملت يمن و دوري گزيدن از کاربرد زبان زور و تهديد عليه يمنيها شد.
شوراي همکاري خليج فارس در بيانيه خود از سازمان ملل خواست تا قطعنامه اي را تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد صادر کند. اين فصل اجازه استفاده از زور را مي دهد.
شوراي همکاري همچنين در جلسه خود در شهر رياض از اتحاديه عرب و سازمان همکاري اسلامي خواست تا نشستي فوري در سطح وزيران خارجه براي اعلام مخالفت با آنچه آن را "کودتا در يمن و اعلاميه قانون اساسي" کميته هاي انقلابي در اين کشور و همچنين "تلاش براي اعمال شرايط با زور" خواند، تشکيل دهند.
اين شورا همچنين از کميته هاي انقلابي يمن خواسته است که "از همه مناطق تحت کنترل خود خارج و سلاح خود را تحويل و به فرايند سياسي" بپيوندد.
اين در حالي است که روسيه چند روز پيش تلاش برخي کشورهاي عربي و غربي براي تصويب پيش نويس قطعنامه‌اي در شوراي امنيت درباره يمن و عليه انقلاب مردمي اين کشور و همچنين صدور بيانيه اي از سوي اين شورا در اين زمينه را خنثي کرده بود.
اين پيش نويس قطعنامه را کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس مطرح کرده بودند و تلاش کردند که آن را در شوراي امنيت تصويب کنند که اين امر ناکام ماند.
به گفته ديپلماتها، قرار است امروز شوراي امنيت پيش نويس قطعنامه ديگري را در ارتباط با يمن که انگليس و اردن تهيه کرده است، بررسي کند.
ديپلمات‌ها اعلام کردند شوراي امنيت سازمان ملل، روز يکشنبه قطعنامه‌اي را صادر مي‌کند که در آن از الحوثي‌ها که کنترل «صنعا» پايتخت يمن را به دست گرفته‌اند، خواسته مي‌شود قدرت را واگذار و از نهادهاي دولتي عقب‌نشيني کنند و همچنين اعضاي دولت و بازداشتي‌ها را آزاد کنند و به ميز مذاکرات بازگردند.
طبق گفته اين ديپلمات‌ها، به رغم درخواست شوراي همکاري خليج‌فارس، ولي در اين قطعنامه يمن تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار نخواهد گرفت.
در پيش‌نويس اين قطعنامه آمده است صنعا در صورتي‌که به تعهدات خود عمل نکند، با مجموعه‌اي از مجازات‌هاي شوراي امنيت مواجه خواهد شد.
برخي طرف‌هاي منطقه‌اي و غربي پس از صدور اعلاميه قانون اساسي به برداشتن گام‌هاي تنش‌آفرينانه در قبال يمن اقدام کرده‌اند. اين گام‌ها به شيوه‌هاي مختلف بوده است. زنجيره فراخواني سفيران از يمن ادامه دارد. عربستان، آلمان، ايتاليا، ژاپن، اسپانيا و ترکيه سفيرانشان را به تازگي از صنعا فرا خوانده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها