به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز؛ محمدرضا خوشنویسان امروز در حاشیه کارگاه آموزشی علل بروز تاخیرات پروازی اظهار داشت: حق اول مسافر در تأخیرات پروازی ایمنی پرواز است.
وی ادامه داد: اصلاً منطقی نیست که سازمان هواپیمایی اعلام کند بابت مثلاً ۲۰ دقیقه تأخیر رقمی جریمه درنظر گرفته میشود، در حالی که ایمنی حرف اول را در صنعت میزند و قطعاً اگر ایرلاینی بابت مشکل فنی پروازی را انجام نداد قبل از آن که مواخذه شود باید بابت این قانونمداری تشویق شود.
معاون بازرگانی هما گفت: در کشورهای اروپایی بابت هر ساعت تاخیر، ایرلاین ۶۰۰ یورو جریمه میشود اما اگر علت تاخیر شرایط آب و هوایی و یا خصوصاً شرایط تکنیکال باشد این ایرلاین مبرا میشود.
وی با تاکید بر این که ایرلاینی که شرایط ایمنی تکنیکال را سختگیرانه رعایت میکند باید حمایت شود گفت: هیچ شرکت هواپیمایی از تأخیر سود نمیبرد.
خوشنویسان گفت: در کشور ما متاسفانه اگر ایرلاینی قوانین را رعایت کند و خلبان از نظر ایمنی و مقررات پروازی را انجام ندهد مقصر است در حالی که اگر ایرلاینی با قانون شکنی پرواز با ریسک انجام بدهد یا در شرایط نقص تکنیکال پرواز انجام دهد در برخی شرایط حتی تشویق نیز شده است.
وی درباره ارایه سوخت به هواپیماهای هما در پروازهای خارجی بیان کرد: زمانیکه به ما در فرودگاههای اروپایی سوخت نمیدهند مجبور هستیم سوخت بیشتر در مخازن سوخت هواپیما ذخیره کنیم بنابراین از تعداد مسافر تا ۲۰ درصد کاهش مییابد.
معاون بازرگانی هما بیان کرد: این مورد همچنین نشست و برخاست اضافه را برای هواپیما رقم میزند و هر تیکآف و لندینگ برای ایرلاین تا ۲۰ هزار دلار هزینه دارد.
خوشنویسان بیان کرد: کشورهایی نظیر ایتالیا از دو سال گذشته در ارایه سوخت با ما همکاری میکنند اما کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و هلند کماکان به ما سوخت نمیدهند.