کد خبر: ۲۹۱۶۹۲
زمان انتشار: ۱۹:۴۴     ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان اینکه نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد که آیا روند قیمت نفت، افزایشی خواهد بود یا این که مجدداً قیمت‌ها رو به پایین بر می‌گردد، گفت: آنچه مسلم است اینست که هیچ کشوری تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌چیند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل ازتراز؛ حسین ایرانمنش در گفتگو با تراز، در خصوص آینده قیمت نفت با توجه به افزایش ۴دلار در روز جمعه گذشته با دلیل کاهش شدید دکل‌های حفاری نفت شیل، اظهارداشت: موضوع کاهش قیمت نفت یک موضوع سیاسی - اقتصادی است و افت قیمت نفت به دلیل عدم توازن در عرضه و تقاضا بوده است و در بازار وقتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد و بعد از یک نوسانی که خواهد داشت، اندکی بالا خواهد رفت و این مسئله‌ای بود که در اجلاس اوپک هم بحث شد.
وی با اشاره به بُعد اقتصادی سقوط قیمت نفت، گفت: عربستان به عنوان تولید کننده عمده و اصلی نفت که باعث کاهش شدید قیمت طلای سیاه شد، ادعا می‌کند هدفش نفت شیل بوده که عمدتاً در امریکا توسعه پیدا کرده است، اما دلایل سیاسی هم دارد.
ایرانمنش ادامه داد: استدلال عربستان این است که ما تولید کننده برتر هستیم و وقتی می‌توانیم نفت ارزان‌تری تولید کنیم بایستی به تولید ادامه دهیم تا رقبا را از میدان خارج شوند و بتوانیم بازار را در دست بگیریم و این استدلال عربستان است.
رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: اما این که چرا در این مقطع زمانی و چراهای دیگر و اینکه چرا زودتر به این اقدام فکر نکرد، بحث سیاسی مطرح می‌شود و دلایل سیاسی هم در کاهش قیمت نفت بدون نقش نمی‌تواند باشد.
وی افزود: آنچه که مسلم است اینست که با قیمت‌های ۴۰ و یا ۴۵ دلار، برای تولید کنندگان از منایع غیرمتعارف و نفت شیل چندان اقتصادی نیست و ممکن است به دلیل به صرفه نبودن اقدام به کاهش و یا حتی توقف تولید کنند.
ایرانمنش اضافه کرد: با توقف تولید نفت غیرمتعارف و شیل، عرضه کاهش پیدا می‌کند که این اقدام باعث افزایش قیمت می‌شود اما این که دوباره این تولیدکنندگان به بازار برنگردند هنوز نمی‌توان نظر داد زیرا هزینه‌های سرمایه گذاری عمده‌ای در این بخش‌ها بخصوص نفت شیل انجام شده است.
رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان اینکه به هر صورت نمی توان اظهار نظر واضح و قطعی کرد که آیا روند قیمت نفت، افزایشی خواهد بود یا این که مجدداً قیمت‌ها رو به پایین بر می‌گردد، گفت: پیش بینی آینده نفت سخت و مشکل است و نمی‌توان قیمت نفت را پیش بینی کرد.
ایران تمایلی به کاهش تولید نفت ندارد
وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت نفت در سال ۲۰۱۵ به ثبات می‌رسد، بیان داشت: براساس استعدلال‌ باید در این سال در بخش عرضه اتفاقی بیافتد و عرضه کنندگان کاهش تولید بدهند قیمت به ثبات برسد وگرنه از سمت تقاضا کنندگان با توجه به روند اقتصادی دنیا بعید است اتفاق جدی برای افزایش تقاضا رخ دهد.
ایرانمنش افزود: بیشتر هم استدلال این است که تولیدکنندگانی که نفت را با قیمت بالاتری تولید می‌کنند، اقدام به عدم تولید خواهندکرد و در سمت اوپک نه ایران، عربستان، کویت، عراق و... تمایلی به کاهش تولید نشان ندادند و لذا بیشتر به این دلیل که به لحاظ اقتصادی نبودن در بخش تولید کنندگانی که نفت را با قیمت بالای تولید می‌کنند که از منابع شیل تولید می کنند. آنها احتمالاً در این بازار رقابت از بازار خارج شوند  و قیمت افزایش یابد همین که در رزو جمعه هم شاهد ان بودیم.
این کارشناس بازار نفت ادامه داد: به هر حال این کاملاً بر می‌گردد به این که چه تصمیمات سیاسی-اقتصادی توسط عرضه کنندگان صورت گیرد و همه چیز روی کاغذ ممکن است که اتفاقاتی بیافتد اما در عمل فاصله وجود دارد. و نمی‌توان قاطعانه رد یا تایید کرد.
وی در پاسخ به این سوال که چه قیمتی برای تولید کنندگان سودآور است، گفت: میدان به میدان متفاوت است  اما برای ایران و عربستان قیمت ۱۰ تا ۲۰ دلاری سودآور است، البته بستگی به شرایط  و میدان نفتی دارد ولی این اعداد برای تولید کنندگانی مثل کشور ما اقتصاد تولید را جواب می‌دهد.
ایرانمنش اظهار کرد: هر چه بهروری بیشتر باشد طبیعتاً وقتی میدان‌ها وارد نیمه دوم عمر خود می‌شوند هزینه برداشت مرتباً سنواتی افزایش پیدا می‌کند.
رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: ولی این قیمت برای تولید کنندگان غیر متعارف و نفت شیل دو برابر و حتی در بعضی از میادین تا سه برابر هز ینه تولید بیشتر از هزینه تولید در ایران و عربستان  و خاورمیانه است، که برداشت می‌شود.
نفت بودجه ریسک بالای دارد
وی با اشاره به وابستگی اقتصاد کشور ما به نفت و درآمدهای نفتی، بیان کرد: آنچه مسلم است هیچ کشور تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌چیند و این کار منطقی هم نیست و باید منابع درآمدی متنوعی داشته باشیم و سال‌ها هم هست که این موضوع گفته و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز به خوبی به آن اشاره شده است.
ایرانمنش با بیان اینکه بایستی سبد درآمدی کشور را متنوع کرد و چید، افزود: این که بخش عمده‌ای و قابل ملاحضه‌ای از اقتصاد کشور را به نفت متصل کنیم، طبیعتاً ریسک بالای دارد که ممکن است با کاهش قیمت نفت متحمل مشکل و کسری بودجه شویم و باید در دراز مدت مکانیزم‌های مختلفی برنامه ریزی کرد و بهره برد.
رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در باره تعیین قیمت نفت ۷۰دلاری در بودجه۹۴، گفت: اگر بخواهیم بودجه را با کمترین وابستگی به نفت ببندیم باید پایین‌تر از این رقم باشد و ممکن است این عدد جواب هم بدهد اما ریسک بالای دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها