کد خبر: ۲۸۸۸۳
زمان انتشار: ۱۷:۲۵     ۱۰ آذر ۱۳۹۰
رئیس جمهور افغانستان در دیدار با اعضای شورای عالی صلح ضمن تأکید بر تداوم گفت‌وگوهای صلح، خواهان تغییر در ترکیب این شورا شد.
به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري فارسدر کابل، حامد کرزی در این دیدار با اعضای شورای عالی صلح، بیان داشت: تلاش اعضای شورای عالی صلح برای ایجاد ثبات در افغانستان، به این شورا در داخل و خارج کشور، اعتبار بخشید.
 
دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: حامد کرزی در مورد رئیس آینده شورای عالی صلح افغانستان، گفت: باید شخصیتی ملی و متنفذ در راس این شورا قرار بگیرد.
 
در بیانیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان تصریح شده است: در دیدار حامد کرزی با اعضای شورای عالی صلح افغانستان در مورد تصریح روند صلح، ایجاد تغییرات در ترکیب شورای عالی صلح و گسترش فعالیت‌های شورا در ولایات، بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.
 
بر اساس این گزارش، ضرورت همکاری صادقانه پاکستان در فراهم کردن زمینه مذاکره با مخالفان، نقش کشور‌های منطقه و جامعه بین‌المللی در روند صلح، ایجاد مرکز تماس با مخالفان، افزایش نقش متنفذین، بزرگان و علمای دینی در روند صلح و دعوت مخالفان برای مذاکره، از دیگر موضوعاتی بودند که در این دیدار بررسی شد.
 
اعضای شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به این که روند صلح باید به رهبری افغان‌ها ادامه یابد، تأکید کردند: کشورهای خارجی تنها در ایجاد تسهیلات برای مذاکرات همکاری کنند.
 
پس از ترور استاد ربانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان در 29 شهریورماه، فعالیت‌های این شورا به حالت رکود درآمد.
 
حامد کرزی حدود 2 ماه پیش در نشستی با رهبران جهادی و اعضای شورای عالی صلح، خواهان تغییر در روند گفت‌وگوهای صلح با مخالفان شد.
 
وی در آن زمان خطاب به حاضران، گفت: از آنجا که مخالفان دولت، آدرس مشخصی (مرکز تماس) ندارند، از این پس، با پاکستان مذاکره خواهند کرد.
 
چند روز پیش "محمد معصوم استانکزی" رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح نیز در گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی بیان داشت: روند گفت‌وهای صلح با مخالفان مسلح دولت، به قوت ادامه خواهد یافت.
 
برخی تحلیل‌گران معتقد هستند که دیدار روز گذشته حامد کرزی با اعضای شورای عالی صلح افغانستان، بی ارتباط با برگزاری "کنفرانس بن‌دوم" نیست.
 
به نظر آنان، دولت افغانستان تلاش دارد تا حمایت بزرگان و شخصیت‌های افغان را از کنفرانس بن‌دوم جلب کند.

کنفرانس بن‌دوم 14 آذرماه به هدف بررسی موضوعات افغانستان از جمله واگذاری مسئولیت‌های امنیتی به افغان‌ها و جستجوی راه‌های رسیدن به صلح، در آلمان برگزار می‌شود.
 
در این کنفرانس، نمایندگان بیش از 100 کشور و نهادهای بین‌المللی حضور خواهند داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها