کد خبر: ۲۸۸۴۹۹
زمان انتشار: ۲۳:۱۹     ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به طرح ادغام شرکتهای خودروساز کوچک توسط وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : ادغام شرکتهای خودروساز کوچک نتیجه منطقی و مورد قبولی را به دنبال نخواهد داشت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای خودرو،مرزبان  افزود : پیش از هرگونه اقدام در این زمینه باید هدف از ادغام شرکتهای خودروساز مشخص شود زیرا گاهی هدف از ادغام ایجاد خط تولید مشترک و یا کاهش هزینه های سربار و بالاسری در جریان تولید خودرو است که باید این موضوع مشخص گردد.
وی گفت : در صورتی که  هدف کاهش هزینه های سربار و غیر تولیدی باشد طبعا با ادغام تا حدودی این مساله محقق شده و هزینه های بالاسری به میزانی مناسبی کاهش خواهد یافت.
وی تصریح کرد : اما چنانچه هدف ایجاد خط تولید مشترک باشد با ادغام این هدف محقق نخواهد شد چرا که برای هر خودروی جدیدی لزوما باید خط جدیدی ایجاد شود که قطعا با ایجاد خط جدید هزینه های قالب سازی و تقریبا ۹۰ درصد هزینه ها در این بخش صورت خواهد گرفت بنابراین ادغام شرکتهای خودروساز کوچک در این راستا پاسخ گو نخواهد بود.
وی اظهار داشت : در صورتی که با هدف کاهش هزینه تولید و اقتصادی شدن  تیراژ تولید ادغام شرکتها صورت گیرد باید به جای تولید محصولات جدید صرفا بر روی تولید یک خودرو با تیراژ حداقل سه برابر سرمایه گذاری شود تا این هدف حاصل شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت  افزود : باید مفهوم دولت در طرح ادغام شرکتهای خودروساز کوچک مشخص شود چرا که برای اقتصادی شدن تیراژ تولید بدون ادغام نیز این هدف قابل تحقق است و دولت می تواند در جریان مجوز واردات این مساله را مدنظر قرا ر دهد و به شرکتها با شرط تیراژی مشخص اجازه واردات و تولید دهد.
مرزبان تصریح کرد : در واقع دولت باید قانونی مصوب کند که هر خط جدیدی که قرار است ایجاد شود از یک حد کمتری تیراژ تولید خودروها نباشد و به شرکتهای با تیراژ کم مجوز تولید ارائه نشود.
وی همچنین به موضوع ادغام قطعه سازان اشاره کرد و گفت : البته ادغام قطعه سازان نیز به این سهولتی که  مطرح می شود به لحاظ قانونی ممکن نیست چرا که قطعه سازانی که عمدتا شرکتهای خصوصی هستند را نمی تواند به اجبارادغام نمود.
وی تاکید کرد : در صورتی که مشوق هایی ارائه شود و تمهیداتی در این راستا برای شرکتهای قطعه ساز داوطلب به این امر در نظر گرفته شود ادغام می تواند موثر واقع شود در واقع تولید کنندگان خودرو می توانند شرکتها را به صورت غیر مستقیم و نه اجبارا به این کار سوق دهند .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها