کد خبر: ۲۸۷۶۱
زمان انتشار: ۱۴:۳۶     ۰۹ آذر ۱۳۹۰
روزنامه‌نگار و نویسنده انگلیسی، گفت مردم ایران تنها به دلیل تحریم‌ها از انگلیس متنفر نیستند و این تحریم‌ها تنها بخشی از دلایل تنفر ایرانی‌ها از انگلیس هستند
به گزارش فارس، "رابرت فریسک"، نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی ضمن اشاره به مطلب فوق به تاریخ روابط ایران و انگلیس اشاره کرده و گفت تنفر ایرانی‌ها از انگلیسی‌ها، ریشه‌های تاریخی عمیق‌تری دارد.
 
اینکه ایرانی‌ها تاریخ روابط ایران ـ انگلیس را بهتر از بریتانیایی‌ها درک می‌کنند، طنز کنایه‌آمیز عجیبی است. هنگامی که وزارت تازه تاسیس ارشاد اسلامی ایران، از خبرنگار رویترز در ایران پس از انقلاب ـ"هارواری موریس"ـ  در مورد تاریخچه خبرگزاری رویترزپرسید، این خبرنگار از دفتر لندن خواست برای او یک بیوگرافی از "بارون وان رویتر" بفرستد ـ خود او نیز وقتی متوجه شد بنیانگذار بزرگترین خبرگزاری دنیا با سودی هنگفت، راه آهن ایران را ساخته بود، هراسان شد و فریاد زد: " چطور من می‌توانم این را به وزارتخانه شما نشان دهم؟ بارون از شاه لعنتی هم بدتر بوده است" و این البته موضوعی بود که وزارت ارشاد از آن کاملا آگاه بود.
 
انگلیس با همکاری نیروهای شوروی حمله‌ای را علیه ایران ترتیب داد و این هنگامی بود که پدر محمدرضا شاه (رضا شاه) در جنگ جهانی دوم اندکی بیش از حد به نازی‌ها نزدیک شده بود؛ انگلیس سپس در سال ۱۹۵۳ به آمریکایی‌ها برای براندازی دولت منتخب مردمی محمد مصدق، که دارائی‌های نفتی انگلستان در این کشور را ملی اعلام کرده بود، کمک کرد.
 
این وقایع هیچکدام افسانه نبودند و همگی توطئه‌هایی کاملا واقعی و ملموس بودند. سازمان سیا نام این عملیات را "آژاکس" گذاشت؛ انگلیسی‌ها با خردمندی آرمان‌های خود را کنترل کردند و نام آن را "عملیات چکمه" گذاشتند. عامل MI6 در تهران، سرهنگ "مونتی وود هاوس" بود؛ فردی که قبلا در یونان اشغال شده توسط آلمان، نیروی "هیئت عملیات ویژه" ما بود. من "مونتی" را خیلی خوب می‌شناسم ـ وقتی که من  در حال تحقیق روی کار دبیر کل پیشین سازمان ملل ("کورت والدهیم" ) در زمان جنگ بودم، با هم همکاری داشتیم ـ و او آدم بی‌باکی بود. "وودهوس" به قصد حمایت از "مقاومتی" در ایران که هنوز اثری از آن هویدا نبود، سلاح به ایران آورد و مشتاقانه از طرح سازمان سیا برای حمایت مالی از "بازاری‌های" تهران برای آغاز تظاهرات‌هایی در تهران علیه دولت مصدق(که طی آن صدها و شاید هزاران نفر کشته شدند) حمایت کرد.
 
آنها موفق شدند؛ مصدق دستگیر شد و شاه جوان پیروزمندانه به کشور بازگشت تا حاکمیتش را با توسل به نیروهای وفادار پلیس مخفی ساواک، تحمیل کند؛ ساواک سازمانی بود که شکنجه‌هایی که به زنان مخالف رژیم شاه می‌داد، کاملا فیلمبرداری شد، و چنانکه روزنامه‌نگار بزرگ مصری، "حسنین هیکل" معتقد است، افسران سازمان سیا آن را به عنوان جزوه اموزشی به متحدان آمربکا در سرتاسر دنیا دادند. ایرانی‌ها چگونه تمام اینها را به خاطر می‌آورند؟
 
حجم عظیم اطلاعات سری‌ای که ایرانی‌ها بعد از حمله به سفارت آمریکا یافتند، نه تنها از تلاش‌های واشنگتن برای براندازی نظام جدید آیت ا... خمینی پرداه برداشت، بلکه همکاری ادامه دار سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس را نیز افشا کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها