کد خبر: ۲۸۷۳۵۲
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۲۸ دی ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598، غلامحسین دوانی در سرمقاله روزنامه اصلاح‌طلب جهان صنعت درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی نوشته است: ریشه اصلی فساد در اقتصاد کشور در سیطره دولت و نهادهای غیرمسوول در اقتصاد و رانت‌خواری است. تصور نمی‌کنم دولت فعلی در مبارزه با فساد جدی باشد و به نظر می‌رسد آمارهایی هم که داده می‌شود بیشتر جنبه شعاری دارد زیرا دولت جرات نمی‌کند حتی اسامی مفسدان را اعلام کند بنابراین زمانی که شهروندان نمی‌دانند چه کسانی بانی فساد هستند طرح مباحث کلی فساد بیشتر به منظور عقب راندن است.

 بد نیست که دولت اعلام کند در عرض هشت سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی کشور به کجا رفته است و چه کسانی حدود یکصد میلیارد دلار را به غارت برده‌اند. چگونه دولت می‌تواند دم از مبارزه با فساد بزند اما در بودجه پیشنهادی سهم قابل توجهی به بودجه نهادهای غیرپاسخگو یا نهادهایی که در گذشته زمینه‌ساز فساد بوده‌اند با این اوصاف تخصیص دهد.

به منظور مبارزه با فساد شفاف‌سازی، پاسخگویی و حسابدهی در همه ارکان نظام وجود ندارد، به طور مثال اگر دولت فعلی بیشتر از صندوق ارزی برداشت می‌کند کافی است شجاعانه دلایل برداشت آن را به شهروندان توضیح دهد زیرا چنانچه با مردم شفاف بوده و دلایل لازم و نیازمندی را مطرح کند دیگر نیازی به توجیهات غیرمنطقی نخواهد بود.

اقتصاد کشور در بن‌بست قرار گرفته که باید با شکستن دیوارهای صوتی رانت آن را به مسیر واقعی بازگرداند. اقتصاد برخلاف سیاست است و نمی‌توان با شعار معیشت مردم را تامین کرد، به نظر من در شرایط فعلی فساد در کشور نهادینه شده و عزم ملی و جدی برای مبارزه با آن می‌طلبد کمااینکه هر روز شاهد اختلاس‌های سه هزار، هفت هزار و ۱۲ هزار میلیارد تومانی و اخیرا ۱۲ میلیارد دلاری صرافی معروف بوده‌ایم که باید با آنها برخورد شود تا با اصلاح ریشه‌ای نظام مالی بتوان فساد را کنترل کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها