کد خبر: ۲۸۷۲۷۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۲۸ دی ۱۳۹۳
رئيس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که آمريکا از بازار نفت به عنوان يک سلاح ژئوپلتيکي براي حمله به کشورهايي چون روسيه و ايران از طريق تحريم استفاده مي‌کند.
به گزارش «تله‌سور»، «نيکلاس مادورو» رئيس‌جمهور ونزوئلا پس از بازگشت از سفر دوره‌اي خود به کشورهاي عضو اوپک در ميان جمعي از مردم و هيئت دولت که براي استقبال از وي به کاخ «ميرافلورس» (مقر رياست جمهوري) آمده بودند، اعلام کرد که آمريکا از بازار نفت به عنوان يک سلاح ژئوپلتيکي براي حمله به کشورهايي چون روسيه و ايران از طريق تحريم استفاده مي‌کند؛ اين استدلال يکي از عوامل مهم براي شروع چنين سفري بود، تا بدين ترتيب به جهان نسبت به سياست‌هاي امپرياليستي آمريکا هشدار دهم.

رئيس‌جمهور ونزوئلا در ادامه افزود: سفر دوره‌اي و بين‌المللي‌ که از 4 ژانويه (14 دي 93) به کشورهاي عضو اوپک داشته‌ام براي دوره جديد رنسانس اقتصادي در ونزوئلا سودبخش بوده است.

«مادورو» در اين خصوص خاطرنشان کرد: اين سفره دوره‌اي براي مواجهه با رويدادهاي جهاني و اقتصاد ملي لازم بود.

رئيس‌جمهور ونزوئلا طي 13 روز به ايران، چين، روسيه، قطر، الجزاير و عربستان سعودي سفر کرد و همچنين توقفي در پرتغال داشت.

وي 41 هزار و 538 کيلومتر را زير پا گذاشته و 55 ساعت و 25 دقيقه پرواز داشت، يعني حدودا 4 ساعت و 17 دقيقه در روز.

«نيکلاس مادورو» اذعان داشت که سفر وي به 6 کشور نفتي و عضو اوپک، 4 هدف اقتصادي داشته که با موفقيت روبه‌رو شده است.

اهداف اصلي سفر رئيس‌جمهور ونزوئلا به کشورهاي عضو اوپک

1. توافقنامه‌هايي در حوزه فناوري و سرمايه‌گذاري در زمينه‌هاي توريسم و گردشگري، حمل و نقل، مسکن و تغذيه.
2. ضمانت تامين مالي طرح‌هاي پيشرفت اقتصادي ونزوئلا که با هدف ايجاد ثبات در قيمت نفت صورت مي‌گيرند.
3. ايجاد اهداف ژئوپلتيکي با کشورهاي عضو اوپک.
4. فراهم آوردن مقدماتي براي دفاع از اوپک و انسجام آن، و همچنين ايجاد يک اجماع جديد براي دفاع از بازار نفت و بهبود قيمت نفت خام.

رئيس‌جمهور ونزوئلا تصريح کرد که خود را از اواخر سال گذشته ميلادي براي اين سفر بين‌المللي آماده مي‌کرده است اما صحبتي از آن به ميان نيامده بود چون مي‌دانستند در صورتي که حزب راست و اپوزيسيون مطلع شوند، به شدت تعجب خواهند کرد.

«مادورو» اطمينان داد: ميراث «هوگو چاوز» رئيس‌جمهور فقيد ونزوئلا رشد خواهد کرد و همچنان نيروي معنوي ميهن آينده خواهد بود.

رئيس‌جمهور ونزوئلا در حالي که مردم شعار «با چاوز و مادورو مردم امن هستند» سر مي‌دادند، افزود: اکثريت مردم پيرو چاويسم (طرفداران چاوز) هستند، چاويسم مفاهيمي چون شادي و وطن را به دنبال دارد.

علاوه بر اين، وي اطمينان داد که از زمان آغاز انقلاب بوليواري نيازهاي ملت ونزوئلا را دانسته و درک کرده‌اند، و همچنين از استقبال پرشور مردم تشکر و قدرداني کرد.

رئيس‌جمهور از فرودگاه بين‌المللي «مائيکتيا» تا کاخ «ميرافلورس» واقع در «کاراکاس» پايتخت اين کشور در کارواني از هواداران خود مشايعت شد و شاهد استقبال و خوش‌آمدگويي گرم مردم اين کشور آمريکاي جنوبي بود.

سفر دوره‌اي رئيس‌جمهور ونزوئلا از 4 ژانويه (14 دي 93) آغاز شد و روز گذشته نيز به پايان رسيد.

در چين توافقاتي در راستاي سرمايه‌گذاري به ارزش 20 هزار ميليون دلار براي پروژه‌هاي صنعتي، انرژي و توسعه در ونزوئلا صورت گرفت؛ در اين کشور آمريکاي جنوبي نيز بيش از 6 ميليون تلفن همراه هوشمند توسط چين ساخته خواهد شد.

طي سفر رسمي وي به ايران، توافقاتي در حوزه‌هاي داروسازي، گردشگري، تکنولوژي و ساخت به نفع مردم ونزوئلا به امضا رسيدند.

در ديدار از قطر، موافقتنامه‌هاي دوجانبه‌اي در حوزه مواد غذايي، گردشگري، اقتصاد و نفت صورت گرفت؛ علاوه بر اين يک سيستم جديد صادرات مواد غذايي از ونزوئلا به اين کشور عربي نيز طرح‌ريزي شد.

در عربستان سعودي و الجزاير نيز پيرامون استراتژي‌هاي مشترک براي ايجاد ثبات در بازار نفت تبادل نظر شد؛ در روسيه هم توافق کردند که سرمايه‌گذاري شرکت دولتي «گازپروم» اين کشور در حوزه‌هاي نفتي «اورينوکو هوگو چاوز» ونزوئلا گسترش يابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها