کد خبر: ۲۸۷۲۷۴
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۲۸ دی ۱۳۹۳
عضو شوراي شهر:
عضو شوراي شهر تهران گفت: با استاندارد جهاني، هواي بيشتر شهرهاي کشور در حد فاجعه و تهران آلوده ترين کلانشهر دنياست. طبق اين استاندارد حتي ۱۳ روز هواي پاک پايتخت در سال ۹۳ هم آلوده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم، محمد حقاني در آستانه روز هواي پاک افزود: سازمان بهداشت جهاني حد مجاز استاندارد روزانه ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 ميکرون را 10 ميکروگرم در هر مترمکعب هواي آزاد تعيين کرده، در صورتي که استاندارد سازمان حفاظت محيط زيست ايران براي اين ذرات، 3.5 برابر استاندارد جهاني يعني 35 ميکروگرم در هر مترمکعب است که البته در بسياري از روزهاي سال، ميزان ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 ميکرون از همين استاندارد نازل نيز فراتر است.

وي با اشاره به اينکه آنچه از آن به عنوان آلودگي هوا در جهان ياد مي‌کنند با آنچه در ايران گفته مي‌شود بسيار متفاوت است، اظهار کرد: در صورت اعمال استانداردهاي جهاني در ايران، نه تنها هواي تهران و ساير کلان‌شهرهاي کشور، بلکه هواي اغلب شهرهاي کوچک نيمه غربي و نيمه جنوبي کشورمان نيز در حد فاجعه است، ضمن اين که در بسياري از شهرهاي کشور، ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 ميکرون حتي اندازه‌گيري هم نمي‌شود.

حقاني با بيان اينکه افزايش ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 ميکرون، آثار مخربي بر روي سلامت افراد و افزايش بيماري‌هاي تنفسي، قلبي و عروقي بر جاي مي‌گذارد، تصريح کرد: آمار سکته‌هاي قلبي و مغزي منجر به مرگ که هر سال توسط سازمان بهشت زهراي تهران منتشر مي‌شود، نشان مي‌دهد مرگ و مير شهروندان تهراني به دليل سکته در نيمه دوم سال که هواي تهران آلوده‌تر است تا چهار برابر بيشتر از نيمه نخست سال است.

رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران در پايان با تاکيد بر اينکه سازمان بهداشت جهاني، اخيراً تهران را از ميان 31 شهر بزرگ جهان به عنوان آلوده‌ترين کلان‌شهر دنيا از نظر ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 ميکرون اعلام کرده، خاطرنشان کرد: واقعيت اين است که اگر بخواهيم استاندارد سازمان بهداشت جهاني را مبنا قرار دهيم، عملاً حتي همان 13 روز که در سال 93 هواي پايتخت در وضعيت پاک قرار داشت، نيز جزو روزهاي آلوده محسوب خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها