کد خبر: ۲۸۵۳۱
زمان انتشار: ۱۰:۴۰     ۰۸ آذر ۱۳۹۰
فهمی هویدی، اندیشمند مصری با اشاره به استقبال گسترده مردمی از انتخابات پارلمانی این کشور تاکید کرد که این انتخابات سنگ بنای تاسیس اولین جمهوری واقعی در مصر پس از انقلاب 1952خواهد بود.
به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري فارس،  فهمی هویدی درباره انتخابات پارلمانی که روز اول مرحله نخست آن دیروز برگزار شد، گفت: انتخابات مصر، انتخابات بزرگی بود که در آن هیچ ناکامی و شکستی راه ندارد.
 
هویدی افزود: بزرگ‌ترین برنده این انتخابات نه شورای عالی نظامی و نه نیروها و جناح‌های سیاسی، بلکه انقلاب و ملت و مصر است و سرفرازی و بزرگی ملت مصر را به دنبال خواهد داشت. 

این اندیشمند بزرگ مصری تاکید کرد که این انتخابات اولین گام در راه تاسیس جمهوری واقعی است که ساخته و پرداخته ملت است.

وی گفت: از زمان تاسیس و شکل‌گیری نظام جمهوری در مصر ملت هیچ‌گاه نتوانسته‌، رئیس جمهور کشور را خود انتخاب کند و سه رئیس جمهور پیشین مصر هیچ‌ جایگاهی در میان مردم نداشته‌اند.

هویدی گفت: با این که سه رئیس جمهور پیشین مصر یعنی "عبد الناصر" و "السادات" و "مبارک" را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد، با این حال همه نظامی بودند و به این ترتیب قدرت در دست نظامیان بود و فقط نام‌ها تغییر می‌کردند، اما این انتخابات سهم بسزایی در شکل‌گیری اولین جمهوری واقعی در مصر پس از انقلاب 1952 و سرنگونی نظام پادشاهی در مصر خواهد داشت.
 
هویدی 4 شرط را برای موفقیت در این آزمون مورد تاکید قرار داد و افزود: استقبال از همه‌پرسی قانون اساسی، استقبال از انتخابات پارلمانی ‌که روز گذشته عملا شاهد آن بودیم، برگزاری انتخابات در فضای آزاد و کاملا شفاف و آشکار که باب هرگونه تقلب یا تحریف در انتخابات را می‌بندد و سرانجام انتخاب عناصری ملی که به ارزش‌های انقلاب احترام بگذارند و آن را مسئولیتی بزرگ بر عهده خود بدانند و درصدد اعتلای مصر باشند.
 
وی گفت: تشکیل مجلس تنها راه تضمین تسلیم قدرت از شورای عالی نظامی به غیر نظامیان و گذاشتن پایه‌های جمهوری واقعی مصر است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها