کد خبر: ۲۸۴۹۷
زمان انتشار: ۱۷:۵۵     ۰۷ آذر ۱۳۹۰
استاد حوزه و دانشگاه گفت: سخنران و مداحی که روزانه چند‌ مجلس برنامه دارد، فرصتی برای مطالعه و تفکر برای عمق‌بخشی به منبر خود نمی‌یابد از این رو بسیاری از سخترانی‌ها و مداحی‌ها از فرهنگ اصلی عاشورا تهی هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام قادر فاضلی پیش از ظهر امروز در همایش عرفان اسلامی و نقد عرفا‌ن‌های نوظهور که در مجتمع فرهنگی ورزشی مریم برگزار شد، اظهار کرد: قریب به 10 هزار مکتب عرفانی در اروپا و آمریکا به ثبت رسیده و مکاتب غیر رسمی بسیاری نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: همه اینها به دلیل نیاز فطری انسان به معنویت است و این معنویت‌گرایی در انسان به دنبال راهی برای ارضای خود است که اگر روش صحیح آن ترویج نشود به بیراهه خواهد رسید.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: نخستین مطلب این است که انسان اگر توفیق یافت تا وارد وادی اسلام و عرفان اسلامی شود، شکر به جابیاورد، همانگونه که امام حسین(ع) در دعای عرفه، خدا را برای زندگی کردن در یک فضای ایمانی شکر می‌کرد.
وی گفت: زندگی کردن در جامعه دینی و ایمانی و راضی بودن به آن یکی از نعمت‌های بزرگی است که انسان می‌تواند در زندگی به آن رسیده باشد.
فاضلی ادامه داد: باید به نسل جوان خود بیاموزیم که بزرگان به زندگی در جامعه دینی افتخار می‌کردند و آن را از الطاف خداوند می‌دانستند.
وی افزود: باید به دانش‌آموزان به گونه‌ای اسلام را بیاموزیم تا از آن زده نشوند و به دنبال مکاتب انحرافی ساخته دست بشر نروند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ذهن جوان همواره به دنبال مطالب جدید و تازه است، بنابراین باید طراوت و تازگی اسلام را برای جوانان روشن ساخت تا آنها با آشنایی با این زیبایی‌ها از خطر گرفتاری در سراب‌های مدعیان دروغین در امان بمانند.
وی اظهار کرد: بسیاری از اوقات که ما فکر می‌کنیم جوانانمان از دایره ایمان و اسلام خارج شده‌اند، موضوع این است که اصلا وارد اسلام نشده‌ بودند و ما نتوانسته‌ایم دین را به آنان بشناسانیم.
فاضلی عنوان کرد: بزرگان ما در شناساندن دین با هرکسی به اندازه فهم و توان خودش صحبت می‌کردند و ما نیز باید با جوانان با توجه به ویژگی‌های آنان و مشکلاتی که در جامعه امروز دارند، سخن بگوییم.
وی ادامه داد: ما دین را به جوانان کهنه و انعطاف‌ناپذیر معرفی کرده‌ایم درحالی که اگر تازگی‌ها و زیبایی‌های دین را به آنان شناسانده بودیم، هیچگاه دچار آفاتی مانند آفات امروز نمی‌شدند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مبلغان در جامعه ما عموما اطلاعاتی را که دریافت می‌کنند، بدون طبقه‌بندی در اختیار نسل جوان قرار می‌دهند غافل از اینکه طبع نسل جوان دائما در حال تکاپو است و باید متناسب با ویژگی جوانی‌اش به او خوراک فکری داد.
وی تصریح کرد: اسلام را طوری به جوانانمان معرفی کرده‌ایم که آنها احساس می‌کنند در دین تنها غم و غصه وجود دارد در حالی که اسلام دین شادی، سرور و نشاط است.
فاضلی بیان کرد: اگر اسلام را آنگونه که ائمه اطهار(ع) و بزرگان به ما معرفی کرده‌اند، به مردم بشناسانیم همه به آن جذب خواهند شد و دین‌زدگی و دین‌ستیزی در جامعه ریشه‌کن می‌شود.
وی ادامه داد: انسانی که به دنبال عرفان می‌رود در جست‌وجوی حقیقت است اما چون این حقیقت را نمی‌یابد، به سمت عرفان‌های کاذب و دنباله‌روی از مدعیان دروغین، کشیده می‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: در ایام ماه محرم نیز با وجود سخنرانی‌ها و مداحی‌هایی متعددی که صورت می‌گیرد، کمتر می‌توان معرفت به امام حسین(ع) و بازگویی پیام عاشورا را یافت.
وی عنوان کرد: سخنران و مداحی که روزانه چند‌ مجلس برنامه دارد، فرصتی برای مطالعه و تفکر برای عمق‌بخشی به منبر خود نمی‌یابد از این رو بسیاری از سخنرانی‌ها و مداحی‌ها از فرهنگ اصلی عاشورا تهی هستند.
فاضلی بیان کرد: اینطور معرفی کردن امام حسین(ع) به جوانانمان اگر سبب جدایی آنها از امام حسین(ع) نشود، کمکی به اتصال به دین و معرفت نمی‌کند.
وی با اشاره به اینکه طبق روایات بهترین امور سخت‌ترین‌ آنهاست، افزود: از آنجا که کسب معرفت و مطالعه سخت است، متاسفانه بسیاری از آن غافل شده و به تحریک احساسات در مجالس و یا تعریف کردن خواب، بسنده می‌کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مکاتب به ظاهر عرفانی نوظهور نیز از همین روحیه راحت طلبانه جوانان استفاده کرده و عرفان‌هایی را ارائه می‌دهند که نیاز به سختی و ریاضت نداشته باشد و به جوان می‌گویند عرفان این است که هر چه دلت می‌گوید انجام دهی، حال اینکه نتیجه پرداختن به چنین عرفان‌هایی معلوم نیست چه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه آسان‌سازی یکی از حیله‌هایی است که عرفان‌های نوظهور از آن استفاده می‌کنند، افزود: برخی هم در جبهه ما به این انحراف دچار می‌شوند که باید در مسائل دینی تساهل نشان داد تا جوانان به آنها جذب شوند.
فاضلی در پایان با اشاره به تعریف عرفان گفت: عرفان علمی است که عهده‌دار شناخت اسماء و صفات الهی است چراکه شناخت ذات خداوند از دسترس ما خارج است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها