کد خبر: ۲۸۳۴۹۶
زمان انتشار: ۲۱:۵۹     ۱۴ دی ۱۳۹۳
قیمت طلا در سال 2014 میلادی برای دومین سال متوالی با کاهش روبرو شد که این مساله از سال 1998 میلادی بی سابقه بوده و به نظر می رسد روند نزولی قیمت طلا در سال 2015 نیز ادامه خواهد یافت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد انلاین؛، قیمت طلا پس از انتشار متن مذاکرات نشست 17 دسامبر فدرال رزرو آمریکا عملکردی خوب داشت چرا که مقام های فدرال رزرو هر گونه افزایش نرخ بهره در دو نشست آتی را رد کرده اند.

بر اساس این گزارش ادامه اجرای سیاست های انبساطی پولی از سوی فدرال رزرو می تواند به نفع قیمت طلا باشد ولی قیمت طلا بار دیگر تحت تاثیر بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و تقویت ارزش دلار با کاهش روبرو شده است.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی رونق آمریکا و افزایش ارزش دلار در سال 2015 میلادی دو عامل مهمی است که می تواند موجب کاهش قیمت جهانی طلا شود.

جورج گرو تحلیلگر ارشد موسسه آر بی سی کاپیتال تاکید کرد که بهبود شرایط اقتصادی آمریکا اوضاع بهتر بازار کار و اشتغال کاهش نرخ تورم و افزایش شاخص سهام عوامل مهمی است که می تواند موجب افزایش ارزش دلار در سال جاری شود.

موسسه گلدمن ساش آمریکا نیز پیش بینی کرده است که میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به 1050 دلار خواهد رسید. موسسات مالی سوسایت جنرال و کردیت سوییس نیز پیش بینی کرده اند که قیمت طلا امسال نیز با کاهش روبرو خواهد شد.

 قیمت طلا در ماه های نخست 2014 میلادی بیشتر تحت تاثیر تنش های سیاسی بین المللی با افزایش 10 درصدی روبرو شد و به مرز 1400 دلار رسید. ولی بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا موجب شد تا قیمت طلا تا پایان سال 2014 با کاهش نسبی روبرو شود.

رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم 2014 میلادی به 5 درصد رسیده که این رقم در 11 سال گذشته بی سابقه بوده است. کاهش قیمت جهانی نفت نیز فشار زیادی را بر نرخ تورم و قیمت طلا در بازارهای بین المللی وارد کرده است.

البته دنیس گارتمن تحلیلگر ارشد اقتصادی بر این باور است که جنگ ارزی تمام عیاری در بازارهای بین المللی در حال وقوع است و این مساله می تواند به نفع قیمت طلا در سال 2015 میلادی باشد.

وی بر این باور است که ادامه اجرای سیاست های محرک پولی از سوی بانک های مرکزی بزرگ جهان طی سال 2015 میلادی موجب کاهش نرخ ارز خواهد شد و این مساله تقاضا برای طلا را به شدت افزایش خواهد داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها