کد خبر: ۲۸۲۱۴
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۰۵ آذر ۱۳۹۰
بر اساس اعترافات رسمی مسئولان آمریکایی، شکاف امنیتی بزرگی که از سوی حزب‌الله، سوریه و ایران برای آمریکا ایجاد شد، موجب شد تا بیروت که به مرکز فعالیت جاسوسی سیا تبدیل شده بود، بعد از شناسایی تعدادی از جاسوسانش بسته شود.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري فارس آخرین فصل از فصل‌های (کتاب)جنگ مخفیانه میان سازمان اطلاعات آمریکا و سیستم‌های امنیتی مقاومت لبنان، به شکلی جزیی از سوی یکی از رسانه‌های آمریکایی افشا شد.

بر اساس اعترافات رسمی مسئولان آمریکایی، شکاف امنیتی بزرگی که از سوی حزب‌الله، سوریه و ایران برای آمریکا ایجاد شد، موجب شد تا بیروت که به مرکز فعالیت جاسوسی سیا تبدیل شده بود، بعد از شناسایی تعدادی از جاسوسانش بسته شود.

ابراهیم الامین در گزارشی با عنوان "فرار سازمان اطلاعات آمریکا از بیروت"که در سایت اینترنتی النشره منتشر شد، آورده است: به دنبال سخنان "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب‌الله لبنان در ژوئن گذشته، مبنی بر "شناسایی تعدادی از مزدوران اسرئیلی و سازمان اطلاعات آمریکا از سوی دستگاه امنیتی مقاومت ، سفارت آمریکا در بیروت این مساله را تکذیب و آن را به عنوان یک ادعا مطرح کرد.
 
به دنبال طرح این مساله رهبران 14 مارس مدعی شدند که حزب‌الله قصد دارد تا مسئولیت را به گردن طرف آمریکایی بیاندازد و تعدادی از مسئولان این گروه مدعی شدند که ادعای حزب‌الله صحت ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است: طبیعتا کسی از طرف آمریکایی انتظار ندارد که در قبال سخنان نصر‌الله که گفت "کسانی که در جهت به کارگیری نیروهای حزب‌الله تلاش کردند از کارمندان سفارت آمریکا بودند"، موضعی غیر از تکذیب رسمی را از سوی سفارت آمریکا در بیروت اتخاذ کند اما واقعیت امر آن طور که رسانه‌های آمریکایی روایت می‌کنند، این است که کسی در آمریکا این مساله را جدی تلقی نکرد. آمریکایی‌ها از یک سو سخنان نصرالله را نوعی اتهامات روتین به حساب آوردند و از مراجعه به برخی مسئولان و به ویژه مسئولان سازمان اطلاعاتی‌شان دریافتند که لزومی برای پیگیری سخنان نصرالله وجود ندارد. اما چیزی که در این میان وجود دارد آنچیزی است که رسانه‌های آمریکایی دو روز پیش منتشر کردند و آن همان "اعتراف رسمی" به وجود این حقیقت است.

به گونه‌ای که مشخص شد برخی از کسانی که سازمان اطلاعات آمریکا آنها را برای دستیابی به منافع‌اش در لبنان، سوریه و ایران به کار گرفته بود، دستگیر شدند و این موجب شد تا این سازمان از بهار گذشته با بحران بزرگی مواجه شد.

به گفته یکی از منابع وابسته به روزنامه‌ی الاخبار چاپ لبنان، واکنش‌های انجام شده بعد از انتشار اخبار روزنامه‌های آمریکایی در این باره، نشان داد که مساله شاید فراتر از آنچیزی است که افشا شده است.

به گفته این منابع، کار اصلی سازمان اطلاعات آمریکا در آن زمان، پرداختن به چند مساله بود:

-ورود مستقیم به عملیات‌های حمایتی گسترده از تمامی کسانی که برای کارهای امنیتی‌شان به کار گرفته می‌شدند از جمله قاچاق به خارج از لبنان، سوریه و ایران و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از افشای این مساله.

- ورود مستقیم به مساله معافیت افسران اطلاعاتی همکار در این مساله، از برخی ماموریت‌ها و اعزام‌شان به آمریکا و یا انتقال به محل‌های امن.

-تشکیل کمیته تحقیقاتی با هدف بررسی دلایل احتمالی بروز شکاف امنیتی که به دستگاه‌های امنیتی مقاومت لبنان و سازمان‌های اطلاعاتی ایران و سوریه امکان داد تا این گروه را شناسایی کنند. کار اصلی این کمیته بررسی پرونده‌های مربوط به تماس‌های تلفنی و الکترونیکی جاسوسان و افسرانی است که با آنها در ارتباط بودند به همراه بررسی کلیه پرونده‌های مربوط به ارتباط مستقیم با محل‌ها، خودروها و اشخاصی که از این مساله اطلاع داشتند.

- بررسی کلیه‌ی اطلاعات و اخبار به دست آمده از سوی این شبکه‌ها و تلاش برای نهایی کردن آن و یا تلاش برای بررسی این مساله که آیا جاسوسان دوجانبه‌ای در این مساله با آنها کار می‌کردند یا خیر. هم‌چنین تلاش برای تعیین زمان اصلی ارائه اطلاعات اصلی از زمانی که احتمال دارد اخبار گمراه کننده به سازمان اطلاعات آمریکا رسیده باشد.

در ژوئیه گذشته روزنامه‌ی الاخبار گزارشی را از جنگ امنیتی ایجاد شده میان سازمان اطلاعات آمریکا و اسرائیل و سازمان امنیت لبنان، سوریه و ایران منتشر کرد. در همان موقع تهران، دمشق و بیروت در ماه‌های آوریل و مه از این مساله پرده برداشته بودند. ابتدا در سوریه بود که یک گروه 25 نفره از مزدوران ناتو شناسایی شدند که 17 تن از آنان دستگیر شدند و یک تن از آنها به دبی و سه تن دیگر به لبنان برگشتند که دستگیر شدند. وزارت اطلاعات ایران نیز در بیستم مه اعلام کرد که یک شبکه جاسوسی 30 نفره را که برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا فعالیت می‌کرد، شناسایی و دستگیر کرد که البته این مساله بعد از انجام اقدامات امنیتی گسترده‌ای بود که مسئولان امنیتی در داخل ایران و در خارج با همکاری سازمان‌های مربوطه در سوریه و لبنان انجام دادند به گونه ای که اعلام شد تعداد 42 تن از افسران امنیتی سیا در کشورهای مختلف شناسایی شدند.

همزمان با فرار سه تن از افراد تحت تعقیب سوری به لبنان، سازمان اطلاعات سوریه از حزب‌الله خواست تا در امر دستگیری این افراد به آن کمک کند. این درخواست موجب بسیج سازمان مبارزه با جاسوسی لبنان و نهایتا دستگیری شبکه جاسوسی شد که حزب‌الله آن را اعلام کرده بود.

این منابع تاکید کردند این عملیات همچنین نشان داد که مرکز اصلی عملیات‌های آمریکایی در منطقه از عربستان و لبنان به امارات و مشخصا شهر دبی منتقل شده است که این امر به ویژگی خاص امارت در خصوص ورود و خروج و نوع عملیاتی که می‌توان به عنوان پوشش عملیات امنیتی انجام داد، برمی‌گردد.

انتهای پیام/++

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها