کد خبر: ۲۸۲۱۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۰۵ آذر ۱۳۹۰
در گردهمایی حدود 300 تن از علما و بزرگان قومی در کابل، بر ضرورت خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان تاکید شد.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري فارس : در کابل، علماى دینى و بزرگان قومى مناطق اطراف شهر کابل و علمای پنج منطقه (ولسوالی) این ولایت، طی یک گردهمایی بزرگ، مخالفت خود را با حضور موقت نیروهای خارجی در افغانستان اعلام داشتند.

در این گردهمایی که برخی از اعضای پارلمان افغانستان نیز حضور داشتند، تصریح کردند، حضور نیروهای خارجی در افغانستان، هیچ تاثیری بر وضعیت امنیتی و ثبات در این کشور نداشته است بلکه بالعکس بلکه بهانه برای جنگجویان طالبان و بنیاد گرایی را در این کشور فراهم کرده است.
 
"الله گل مجاهد"، یکی از اعضای پارلمان افغانستان و رئیس شوراى مردمى و منطقه "ده سبز" افزود، وی با حضور در"لویه جرگه" سنتی نیز با حضور نیروهای خارجی در افغانستان مخالفت کرده است.

این عضو پارلمان افغانستان راه حل مشکلات و تامین ثبات و امنیت در افغانستان را تجهیز نیروهاى امنیتى افغان و واگذاری مسئولیت‎های امنیتی از نیروهاى خارجى به نیروهای افغان دانست.

مجاهد با اشاره به حضور بیش از صد هزار نیرو خارجى در افغانستان اظهار داشت: وخامت بیش از پیش وضعیت امنیتی افغانستان نشان دهنده آن است که این نیروها در تامین امنیت این کشور ناکام هستند و نمی‌توانند امنیت را در افغانستان تامین کنند.

این عضو شورای علمای افغانستان، هدف از برگزارى همایش امروز را بررسی حضور نیروهاى خارجى در افغانستان از دیدگاه  اسلام بیان کرد و گفت: مردم افغانستان نباید خلاف مقدسات اسلامی و دستورات دینی عمل کرده و تصمیم بگیرند.

شرکت کنندگان در این گردهمایی، حضور نیروهاى خارجى در 10 سال گذشته را بی نتیجه خواندند و ادامه حضور آنان را نیز به نفع افغانستان ندانستند و افزودند: نیروهاى خارجى در این 10 سال بر خلاف دستورات اسلامى و افغانى عمل کرده‌اند که بازرسی منازل مسکونی و عملیات شبانه یکی از موارد آن است.

یک هفته قبل، حدود 2200 افغان از نقاط مختلف این کشور، تحت عنوان لویه جرگه سنتی، در شهر کابل به مظور بررسی پیمان استراتژیک با آمریکا، گردهم آمدند.

سرانجام پس از 3 روز بحث و بررسی، اعضای این جرگه با حضور دائمی آمریکا در افغانستان مخالف کردند و حمایت مشروط خود را با حضور موقت این نیروها در افغانستان اعلام داشتند.

پس از اعلام این تصمیم لویه جرگه، اولین جرقه‌های مخالفت با حضور موقت نیروهای خارجی از دانشگاه ولایت "ننگرهار" آغاز شد و پس از آن علمای سراسر افغانستان، در خطبه‏های نماز جمعه، حضور نیروهای خارجی در افغانستان را منافی با دستورات اسلامی، دینی و ملی این کشور دانستند.
  
پس از آن، این دومین موج مخالفت با حضور نیروهای خارجی در افغانستان است که در کمتر از 10 روز صورت گرفته است.

انتهای پیام/ق

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها