کد خبر: ۲۸۱۳۲
زمان انتشار: ۰۹:۱۴     ۰۵ آذر ۱۳۹۰
فارس گزارش می‏دهد:
سفر پادشاه اردن به رام الله، حمایت اردن از رژیم آل خلیفه و تظاهرات ضدصهیونیستی شهروندان اردنی از مهم‏ترین رخدادهای اردن در هفته گذشته است.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري فارس"عبدالله دوم" شاه اردن هفته گذشته در سفری بی‌سابقه برای دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وارد رام‌الله شد و با محمود عباس دیدار و گفت‏وگو کرد.
 
 از سال 2005 که عباس به ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین رسید این نخستین بار بود که عبدالله دوم به رام‌الله سفر می‌کرد.
 
در همین راستا "نمر حماد" مشاور عباس گفت که سفر عبدالله دوم به رام‌الله و دیدار وی با عباس در زمان کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دو طرف در این دیدار روابط دوجانبه بین فلسطین و اردن را بررسی کردند.
 
از سوی دیگر "ریاض المالکی" وزیر خارجه دولت انتصابی تشکیلات خودگردان در کنفرانس خبری مشترک با "ناصر جوده" همتای اردنی خود اظهار داشت که عباس و عبدالله دوم در این دیدار تحرکات سیاسی بین‌المللی کنونی از جمله آشتی فلسطینیان را بررسی کردند.
 
عباس در این دیدار بر پایبندی بر مذاکرات سیاسی در صورت پایبندی اسرائیل به توقف شهرک‌سازی و پذیرش تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 تاکید کرد.
 
وزیر خارجه اردن نیز این دیدار را مهم ارزیابی کرد و افزود که موضع اردن راه‌حل دو دولت است که باید بر اساس مرزهای چهارم ژوئیه سال 1967 باشد و در مورد شهرک‌سازی نیز همه جهانیان به غیرقانونی بودن آن اذعان دارند.
 
دیدار پادشاه اردن با معاون کلینتون
 
"ویلیام پرنز" معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر به اردن با "عبدالله دوم" پادشاه این کشور دیدار و پیرامون آخرین تحولات منطقه با وی بحث و تبادل نظر کرد.
 
 دو طرف در این خواستار پایان دادن به بحران فلسطین و افزایش کمک‏های عربی و بین المللی در این زمینه شدند.
 
 پادشاه اردن برپایی دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی را تنها راه پایان دادن به بحران فلسطین دانست.
 
 بررسی آخرین تحولات منطقه از جمله روند خیزش مردمی کشورهای عربی و ناآرامی‏های سوریه از دیگر مسائل مطرح شده در ان دیدار بود.
 
 معاون وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه سیاست‏های مداخله جویانه کشورش گفت که آمریکا خواستار کناره گیری بشار اسد است و جز این هیچ راهی جهت پایان دادن به بحران در سوریه وجود ندارد.
 
دانشجویان اردنی به صفوف معارضان دولت پیوستند
 
پس از گذشت 11 ماه از آغاز اعتراضات مردمی شهروندان اردنی به عملکرد مدیریتی کشور، دانشجویان اردنی نیز هفته گذشته به صفوف معارضان دولت پیوستند.
 
جنبش اصلاح طلب دانشجویان اردن که به تازگی شکل گرفته است، اعلام کرد همراه با سایر اقشار جامعه از این پس فعالیت‏های اعتراضی علیه دولت انجام خواهد داد.
  
 جنبش اصلاح طلب دانشجویان اردن با صدور بیانیه‏ای که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت، بر لزوم تحقق اصلاحات حقیقی در کشور تاکید کرد.
 
 در بخشی از این بیاینه آمده بود: متاسفانه کشور اردن از مسائل بسیاری رنج می‏برد که نیاز به اصلاحات جامع و کامل دارد ولی مسوولان تا کنون اقدامی در این راستا صورت نداده اند.
 
 این بیانیه افزود: فساد در بدنه دانشگاه‏ها نیز نفوذ کرده و در سایه بی توجهی دولت، این مساله روز به روز در حال افزایش است.
 
 دانشجویان اردنی همچنین خواستار عدم دخالت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در امور دانشگاه‏ها شدند.
 
 در پایان این بیانیه، جنبش اصلاح طلب دانشجویان اردن تاکید کرد که تا زمان تحقق کامل مطالبات شهروندان از جمله دانشجویان، به فعالیت‏های اعتراضی خود ادامه خواهد داد.
 
اردن به طور رسمی به صف توطئه‏گران علیه سوریه پیوست
 
هفته گذشته، اردن با محکوم کردن نظام سوریه در کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل، به صف توطئه کنندگان علیه سوریه که متشکل از غرب و چند کشور عربی است پیوست.
 
 اردن با رأی دادن به پیشنویس محکومیت سوریه که توسط کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه تهیه، در کنار کشورهای عربی همچون عربستان، کویت، قطر، بحرین و مصر، به عنوان توطئه کنندگان رسمی عرب علیه سوریه خود را به جهانیان معرفی کرد.
 
 پیش از این نیز اردن به طرق مختلف از جمله پناه دادن به شورشیان سوریه و کمک به قاچاق اسلحه به سوریه، دشمنی خود را با این کشور نشان داده بود ولی با رأی هفته گذشته، اردن به طور رسمی به صفوف توطئه کنندگان علیه دولت و ملت سوریه پیوست.
 
تاکید اردن بر حمایت از رژیم آل خلیفه
 
"ناصر جوده" وزیر امور خارجه اردن در هفته‏ای که گذشت اعلام کرد که کشورش در کنار نظام آل خلیفه ایستاده و در راستای حمایت از ثبات بحرین و ممانعت از دخالت در امور این کشور تلاش خواهد کرد.
 
 وی افزود: پادشاه بحرین تلاش زیادی در زمینه تحقق اصلاحات در کشور خود کرده و در این راستا صادق بوده است!
 
 وزیر امور خارجه اردن از ملت این کشور خواست تا با وحدت ملی، زمینه را برای تحقق اصلاحات در کشور فراهم آورند.
 
 ناصر جوده در پایان گفت: اردن و بحرین دو کشور دوست و برادر هستند و ثبات و امنیت بحرین برای اردن بسیار مهم است و در این راستا اردن از هیچ کوششی به منظور برقراری ثبات در بحرین فروگذار نخواهد کرد.
 
 اردن به دلیل تلاش جهت پیوستن به شورای همکاری خلیج فارس، حمایت زیادی از نظام این کشور صورت می‏دهد و با اعزام نیروهای نظامی خود به بحرین، در کنار عربستان سعودی، به سرکوب و کشتار معترضین پرداخته است.
 
اعتراف دولت اردن به قاچاق سلاح از این کشور به سوریه
 
"راکان المجالی" وزیر مشاور دولت اردن در امور اطلاع‌رسانی و ارتباطات اظهار داشت که اردن یک عملیات قاچاق اسلحه از این کشور به سوریه را شناسایی و خنثی کرده است.
 
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی سوریه "سانا" اظهار داشت که دولت اردن نسبت به این موضوع کاملا هوشیار است و بدون هیچ تعصبی با آن برخورد خواهد کرد و با قاچاق اسلحه به سوری به طور مطلق مخالف است.
 
این در حالی است که روزنامه لبنانی "السفیر" نوشت که اردن تجهیزات نظامی پیشرفته دید شبانه را در اختیار "ارتش آزاد سوریه" تحت نظارت معارضان قرار داده است.
 
یک مقام آگاه امنیتی فرانسه در این‌باره به السفیر با تایید این امر گفت که اردن این کمک‌ها را به افراد مسلح سوری تحت فرماندهی سرهنگ "ریاض الاسعد" ارائه داده است و فرماندهی این ارتش در شهر "انطاکیة" صورت می‌گیرد و یک مقام مسئول در وزارت خارجه ترکیه در آنکارا نیز روابط خارجی این ارتش و تماس‌های بین‌المللی آنها را هماهنگ و پیگیری می‌کند.
 
ده‏ها هزار اردنی فریاد مرگ بر اسرائیل سر دادند
 
 ده‏ها هزار تن از شهروندان اردنی حامی مساله فلسطین، روز جمعه با برگزاری یک تظاهرات در منطقه "سویمه" واقع در مرز اردن و فلسطین، ضمن حمایت از ملت مظلوم فلسطین، با سردادن فریاد مرگ بر اسرائیل، خشم و انزجار خود را به این رژیم و حامیان آن نشان دادند.
 
شرکت کنندگان پس از برگزاری این راهپیمایی، در نزدیک‏ترین منطقه مشرف به مسجدالاقصی، به اقامه نماز پرداختند.
 
"نادر تمیمی" مبلغ اسلامی و امام جمعه این مراسم طی سخنانی از سران عرب خواست تا از رژیم صخیونیستی نهراسند و فلسطین و قدس شریف را از چنگال این رژیم جنایتکار براهند.
 
در این راهپیمایی که توسط هیئت مستقل دفاع از قدس برگزار شده بود، شهروندان بر اهمیت و قدسیت حق بازگشت و رد مساله "وطن جایگزین" (جایگزین کردن اردن به عنوان وطن فلسطینیان) تاکید کردند.
 
تظاهارت کنندگان همچنین خواستار حمایت کشورهای عربی و اسلامی از مساله فلسطین و لزوم پایان دادن به درگیری‏ها در این منطقه شدند.
 
شهروندان اردنی خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی شدند

شهروندان شهر "طفیله" (جنوب اردن) روز جمعه با برگزاری یک تظاهرات ضددولتی، خواستار تحقق اصلاحات در کشور و نیز قطع رابطه با رژیم صهیونیستی شدند.
 
در این تظاهرات که از مقابل مسجد بزرگ طفیله صورت گرفت، شهروندان اردنی خواستار تحقق اصلاحات، مبارزه با فساد و مفسدان، تشکیل دولت منتخب و تعدیل قانون اساسی شدند.
 
ساکنان شهر طفیله که برای بیست و نهمین جمعه متوالی تظاهرات می‏کردند، تشکیل دولت منتخب مردمی را حق شهروندان دانستند و از همین رو خواستار انجام تعدیلات جوهری در قانون اساسی و تحقق تشکیل دولت پارلمانی شدند.
 
شهروندان اردنی همچنین با به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی، خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از امان، لغو پیمان سازش اردن و رژیم صهیونیستی (موسوم به وادی عربه) و قطع کامل روابط با این رژیم جنایتکار شدند.
 
تظاهرات کنندگان تاکید کردند که فلسطین اولویت اول جهان اسلام است و تمام کشورهای عربی و اسلامی باید با تمام توان، از آرمان‏های فلسطین دفاع کنند و زمینه را برای پیروزی ملت بزرگ این کشور فراهم آورند.
 
شهروندان اردنی همچنین در ادامه فعالیت‏های اعتراضی خود، پس از اقامه نماز جمعه با برگزاری تظاهرات ضد دولتی با عنوان "بازگرداندن اموال عمومی"، خواستار تحقق اصلاحات حقیقی در کشور شدند.
 
 
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها