کد خبر: ۲۸۰۶۹
زمان انتشار: ۰۹:۰۸     ۰۴ آذر ۱۳۹۰
در پاسخ به حضور آمریکا در آسیا و اقیانوسیه
دولت چین اعلام کرد در اواخر ماه جاری و در واکنش به حضور آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه یک مانور دریایی برگزار خواهد نمود.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین اعلام کرد؛ ماه آینده یک مانور دریایی در آب‌های اقیانوس آرام برگزار خواهد کرد. این تصمیم یک هفته بعد از جدال دیپلماتیک آمریکا و چین و اعلام حضور آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه توسط باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، اتخاذ شد.
 
وزارت دفاع چین گفت: مانور اواخر این ماه با توجه به افزایش تنش در مورد مناقشات سرزمینی در حوزه آسیا و اقیانوسیه انجام می‌گیرید اما کشور خاصی را مورد هدف قرار نمی‌دهد.
 
اوباما که در اجلاس آسه‌آن حضور یافته بود هفته گذشته اعلام کرد، 2500 تفنگدار نیروی دریایی خود را به استرالیا اعزام خواهد کرد و نیروی هوایی خود را در این منطقه تقویت خواهد نمود.
 
وزیر دفاع چین هنگام اعلام برگزاری این مانور گفت: آزادی عمل دریایی چین به هیچ وجه نباید محدود گردد.

وی همچنین گفت: تحرکات جدید دیپلماتیک واشنگتن حاکی از تلاش برای حضور همه جانبه در منطقه آسیا و اقیانوسیه است و حضور نظامی در استرالیا اولین نشانه آن است.

این درحالیست که نخست وزیر چین در مورد دخالت نیروهای خارجی در مناقشات سرزمینی منطقه به ویژه دریای زرد و استخراج منابع غنی آن که مورد ادعای چندین کشور حاشیه آن است هشدار داد.
 
مسائل مربوط به دریای زرد و رقابت در این منطقه طی سال‌های اخیر باعث ایجاد تنش‌های دوره‌ای میان چین با فیلیپین و ویتنام و ژاپن شده است.
 
آمریکا در اجلاس آسه‌آن تلاش کرد از این اهرم برای حضور و نفوذ خود در آسیا و اقیانوسیه استفاده کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها